Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Schaal 1:100

Gestart door tomcatsburg, 05 juli 2006, 14:43:04 PM

tomcatsburg

mijn baan is niet zo groot met toch wat bochten(R1). Dan is het wel handig dat ik die rijtuigen gebruik[:D]. Ik heb ook een Thalys rijden maar die rijtuigen hangen inderdaad erg ver over in de bochten, ze rijdt ook mijn spoorovergang aan.

groet Tom

ysbeer

Wie weinig ruimte en dus krappe zichtbare bochten heeft,zou eigenlijk beter dit soort grote wagens kunnen  mijden en zich op korte personen en geoderen wagens toeleggen.
Maarja ze zijn soms zo mooi he

wim ysbeer

tomcatsburg

daarom schaal 1/100 voor die mooie wagens[:D]

ysbeer

ja natuurlijk,maar ook de een op honderd wagens ziijn als ze ver over de bocht heensteken en er grote gaten tussen de wagens vallen nu niet direct mooi.
korte twee assers werken dan veel mooier.

maarja......................he

wim ysbeer

janjozef

het voordeel op kleine banen is ook dat men (meestal) de boogies iets verder uit elkaar zet gewoon om dat uitdraaien te beperken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Ik ben hier ooit een gelijkaardig draadje over begonnen. Ik heb het nog niet opgezocht, maar het moet hier wel ergens op het forum staan. Dit even terzijde.

Ikzelf ben M?rklinrijder en mijn handelaar heeft mij bij de aankoop van mijn startset nooit verteld dat de rijtuigen van M?rklin op schaal 1:100 waren. [:(!] Ik heb dus in de beginperiode niets anders dan M?rklin gekocht. Tot ik ontdekte dat die kleiner waren dan de wagens van sommige andere merken.
Ik wil maar zeggen dat ik dus helemaal niet doorhad dat mijn rijtuigen "te klein" waren. Het verschil valt dus pas op als je een rijtuig op schaal 1:87 tussen je wagenpark hebt staan.

Dus als jij op schaal 1:100 wil blijven rijden, kan je dat met een gerust geweten doen. Zolang je geen wagens op schaal koopt natuurlijk. [;)]


Nu wil ik mijn eigen vraag uit dat andere draadje van mezelf nog eens herhalen.
Zijn de locs en goederenwagens van M?rklin wel op schaal 1:87 of niet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

loks en goederen wagens en ook de kleiner personen wagens  zijn perfect 1:87.
Langere personen wagens echter niet,en toch zal dat ondanks misleidende reclame van marklin de toekomst zijn.

wim ysbeer

tomcatsburg

deze trein is gelukkig uitbreidbaar met dezelfde rijtuigen 1/100, dus dat moet geen probleem zijn.

Anarchy

Marklin loc's zijn op 1/87 ja, goederenwagons heb ik geen idee van.

Jeroen

ysbeer

Goederen wagens ook ,die verkorting was en is bij marklin nog steeds nodig vanwege de wissels en de krappe bochten,
Een 1 op 87 wagen rijdt tegen de wissellantaarn.
maar waar  niet echt nodig heeft men het niet gedaan.

wim ysbeer

55erke


De m2's van marklin zijn bvb wel op 1/87 , vergelijk ze maar eens met een lima m2 van vroeger. En die nieuwe van marklin gaan mooi door de bochten , ik heb nu wel niet echt de scherpste bochten[;)]
Groeten
Johan

n/a

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Goederen wagens ook ,die verkorting was en is bij marklin nog steeds nodig vanwege de wissels en de krappe bochten,
Een 1 op 87 wagen rijdt tegen de wissellantaarn.
maar waar  niet echt nodig heeft men het niet gedaan.

wim ysbeer



Je bedoelt zeker de hele oude m-rails wissels met grote lantaarn. Daar houdt marklin allang geen rekening meer mee. Met k en c rail wissels heb je daar geen last van.

Verder zijn bij Marklin de goederenwagens gewoon op schaal.

En over welke krappe bochten heb je het C-rails heeft vijf radiussen en met K-rails maak je je bocht zo groot als je zelf wilt. Het enige wat Marklin doet is dat alles door een R1 bocht kan rijden. Je weet precies waar je aan toe bent. Bovendien zijn er voor K en C rails slanke wissels.

Bovendien de nieuwe personenwagens zijn schaal 1 op 93. De schaal die Fleischmann ook gebruikt. En ik vindt 1 op 87 wagens zelfs op een grote module baan met grote bochten van 1,50 meter niet mooi. Ze steken dan nog altijd veel te veel uit. Je laat dan die wagens omgerekend naar de echte wereld nog altijd rijden door een industriecirkel.[:D]

Onze hobby zal altijd compromissen moeten afsluiten of we willen of niet. De werkelijk kunnen we in schaal HO toch nooit bereiken. Ik moet dan ook altijd heel hard lachen om die 1 op 87 puristen.[:D]





Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

En ik vindt 1 op 87 wagens zelfs op een grote module baan met grote bochten van 1,50 meter niet mooi.

Bedoel je de modulebaan van onze club? Die bogen zijn 70 cm. Je moet niet de straal met de diameter verwarren.
citaat:
Geplaatst door Davy

Ik moet dan ook altijd heel hard lachen om die 1 op 87 puristen.[:D]


Lach maar lekker. Als je dan maar niet boos wordt als wij een beetje lachen om de M?rklin-davy's. [8D]

Brunel

Op krappe bogen ziet het er allemaal niet uit h?? Maakt niet uit of het 1:100, 1:93 of 1:87 in de lengte is.
Wie aan modelbouw wil doen moet af van die zichtbare rondjes en krappe wissels. Sommige mensen doen dat ook. Ik begrijp niet waarom die moeten worden uitgelachen. [?]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Davy
[bren. Ik moet dan ook altijd heel hard lachen om die 1 op 87 puristen.[:D]



Pas maar op dat niet zo hard lacht,dat zo een fraaie marklin lok van de tafel springt van schrik.[:D]

wim ysbeer