Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Schaal 1:100

Gestart door tomcatsburg, 05 juli 2006, 14:43:04 PM

tomcatsburg

hallo,

staat een rijtuig met schaal 1:100 mooi bij een h0-baan?
bij de digitale startset van Roco, urlhttp://www.roco.cc/content.php?id=1464&pd=2262&kat_id=&typ_1=9&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=1&p_search=1&page_cp=6&acdc=&archiv=&PHPSESSID=5984dfb31368e24dc040c364c71265de/urlzitten namelijk rijtuigen met schaal 1:100, de lok echter(volgens mij)niet. Raden jullie dit af? of is het verschil niet op te merken?

groet Tom

tonycabus

't Is maar wat voor baan je hebt, Tom.
Imho staan 1/100e rijtuigen mooier op een kleinere baan dan die op 1/87e. Ze hangen minder over in de bogen en op de wissels en je krijgt er al gauw een of twee meer langs je (vaak te korte) perrons.
Door de kleinere lengte kan je je parallelsporen ook dichter bij mekaar leggen, zelfs in de bogen, zodat een natuurlijker spoorbeeld ontstaat. Je 'vrije ruimte-profiel' wordt immers wat kleiner!
Maar het blijft een kwestie van smaak.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Tom, het 1/100 staat voor de lengte van de wagons niet voor breedte en hoogte zolang je geen wagons van 1/100ste en 1/87ste naast elkaar zet valt het bijna niet op.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modelbaanHO

Dag Janjozef,
Dat het verschil in lengte niet opvalt kan ik toch niet helemaal bijtreden. Je spreekt voor een standaard rijtuig toch over 4 centimeter (26,4 cm tot 30,3 cm). Ik heb beide lengtes op mijn modelbaan rijden, maar zorg er voor dat ze niet gemengd in ??n treinsamenstelling rijden. En wanneer 2 treinen naast elkaar op de sporen staan, de ene met wagons met lengte 1/87 de andere met 1/100 valt het verschil (voor mij toch) erg op.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

modelbaanHO

Dag Janjozef
Bij het herlezen van jouw antwoord merk ik dat je hetzelfde zegt: wanneer ze NIET naast elkaar staan valt het bijna niet op. Sorry ik had verkeerd gelezen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

geen probleem, Ik heb hetzelfde met sommige roco's een schoon stel als ze alleen staan maar in kombinatie zijn ze te kort

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

De markt voor 1 op 87 wagens is heel klein. Ik geloof niet veel meer dan 10%.

Brunel

citaat:
Geplaatst door janjozef

Tom, het 1/100 staat voor de lengte van de wagons niet voor breedte en hoogte zolang je geen wagons van 1/100ste en 1/87ste naast elkaar zet valt het bijna niet op.

Jan



Nou, ik weet niet hoe jullie kijken, maar het verschil is in ??n oogopslag te zien, ook als ze niet naast elkaar staan. De verhoudingen zijn echt heel anders en om dat te zien hoef ik er niet een ander rijtuig naast te hebben.

ysbeer

Dat lijkt mij stug.
Als het grote voorbeeld iets kleiner zou zijn dat was het rijtuig schaal 1 op 87.
Als je de lengte in verhouding verkleint valt dat als je geen referentie heb absoluut niet op.
Je weet dat hij te kort is,anders zag je het niet.

davy
Sorry dat is absoluut niet waar,mischien onder de m...... fans maar de rest van de markt,zeker de duitse kies voor 1 op 87.
kijk maar een naar het aanbod van roco/liliput/ls/en enkele andere

wim ysbeer

n/a

Ja maar Roco heeft zwaar verlies geleden op haar 1 op 87 wagens. En als handelaren dat zeggen op Duitse forums dan zal er echt wel een zekere waarheid in zitten. Men hoopte in elk geval heel veel van die 1 op 87 wagens te verkopen, maar de praktijk viel tegen.


Brunel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Dat lijkt mij stug.
Als het grote voorbeeld iets kleiner zou zijn dat was het rijtuig schaal 1 op 87.
Als je de lengte in verhouding verkleint valt dat als je geen referentie heb absoluut niet op.
Je weet dat hij te kort is,anders zag je het niet.



Gut, opmerkelijk dat jij beter weet wat ik zie dan ikzelf. [8D]
De verhoudingen van de raampjes kloppen van geen kanten bij 1:100. De lengte is aangepast, de hoogte niet. Dan krijg je andere verhoudingen die mij in ieder geval gelijk opvallen.
Nog afgezien van het feit dat ik zonder vergelijking echt wel het verschil kan zien tussen 26 cm en 30 cm rijtuig.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

De verhoudingen van de raampjes kloppen van geen kanten bij 1:100. De lengte is aangepast, de hoogte niet. Dan krijg je andere verhoudingen die mij in ieder geval gelijk opvallen.

Ook daar hebben sommige fabrikanten een truc op verzonnen. Ze laten gewoon ??n heel raam weg. De verhoudingen van de overige ramen blijven dan goed.

ysbeer

brunel
Ik weet natuurlijk niet wat jij ziet,en als jij het storend vind dan is dat jou goed recht.
Maar ik vind dat we niet moeten overdrijven,dat was wat ik wilde zeggen.Overigens lopen bij mij vrijwel uitsluitend 1 op 87 wagens.

Davy
Ik wil niet rot doen(dat wil ik dus niet,maar ik doe het misschien wel) maar wat je daar beweert is echt onzin.
Ik lees veel duitse bladen en forums en wat jij nu beweert ben ik nog maar zeer zelden tegen gekomen.
En dan nog met nuances.
Nee juist andersom de markt wenst alleen nog schaal modelen.
En nu even.Wat maak MARKLIN  ook 1 op 87 ????
Of misschien niet.
En steekt dat de MARKLIN fans een beetje
Sorry hoor normaal ben ik niet zo bot,maar ik vind deze informatie nog al twijfelachtig.
Maar ik kan me vergissen dus laat eens wat duitse forums zien

met toch vriendelijke groet(want de wereld vergaat niet)

wim ysbeer

janjozef

Nieuw zal men ze niet veel meer uitbrengen de wagens op 1/100 maar vroeger waren ze bijna allemaal op 1/100 en voor mensen met weinig plaats en zeer korte draaicirkels (tussen 90cm en 120cm) lopen ze zelfs mooier dan deze op 1/87 en wat sommige al dan niet zien is hun probleem, voor mij zijn ze goed doenbaar al heeft de baan waar ik op rij een draaicirkel van meer dan 3 meter. Al diegene die anders beweren zijn "klinknageltellers" en mogen van mij verder spelen met hun vergrootgelas om klinknagels te tellen. [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

Ha, klinknagels van een centimetertje of 4. [:D]

Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat ze laten rijden. En zo'n beginsetje met 1:100 rijtuigen is niks mis mee.

Maar maak me niet wijs dat het verschil niet zichtbaar is, ook als er niet een 1:87 en een 1:100 rijtuig naast elkaar staan.
Wat mij persoonlijk betreft. E?n keer een echte 1:87 trein samengesteld en door de wisselstraten laten glijden en het was over met 1:100.