Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bezetmeldingen plaatsen

Gestart door Iebor, 05 juli 2006, 10:54:04 AM

INFO

Ysbeer, waarom zo ingewikkeld?

Bezetmelding bij digital, meer is er niet nodig


PS:
Spoorbezetmelding (stroomdetectie) heeft niets te maken met het gebruikte software pakket. M.a.w. voor alle besturingsprogramma's is de basis gelijk.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

info

Ik zal het je vertellen.
Ik heb zes van deze printen,ooit eens gekocht.
Zelf gebruik ik ze niet meer,dus heb ik een forum lid ze aangeboden tegen de verzend kosten.
Die vroeg zich af of ze te gebruiken waren met digipet en s88 bus
Dan ben ik overvraagd.
Dus daarom.

Kijk weggooien vind ik ook zonden.
Dus als digipet niet gaat dan wie wil??

wim ysbeer

INFO

Ysbeer,

Hij kan niet rechtstreeks aangesloten worden op een S88 module, dus is niet geschikt. Met een extra transistor, of met een relais gaat het wel. Maar zoals ik al schreef waarom zo ingewikkeld.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Tja iemand anders geinteresseerd,analoog rijders misschien

30 stuks melder op zes printjes.
Tegen de verzend kosten.

zeg het hier of mail het maar.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Hij kan niet rechtstreeks aangesloten worden op een S88 module, dus is niet geschikt. Met een extra transistor, of met een relais gaat het wel.

Je kunt hem eenvoudiger geschikt maken voor een s88. Dan laat je links de LED en de weerstand van 2k7 weg.
Eventueel kun je de 100 ohm weerstand vervangen door een draadbrug, maar dat is waarschijnlijk niet eens nodig.
Dus je hebt niks extra's nodig, gewoon wat dingen weglaten en hij doet het.

Maar los daarvan, als je digitaal rijdt is de schakeling die Wim Info laat zien eenvoudiger, en vooral veiliger in de toepassing omdat de rijstroom en de uitgang galvanisch van elkaar gescheiden zijn.

ysbeer

De schakeling van WIM INFO werkt op digitaal perfect.
Echter op een analoge baan is hij veel te ongevoelig,daar zal toch echt een versterker (transistor)bij moeten.

Dit even ter aaanvulling
wim ysbeer

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

De schakeling van WIM INFO werkt op digitaal perfect.
Echter op een analoge baan is hij veel te ongevoelig,daar zal toch echt een versterker (transistor)bij moeten.

Dit even ter aaanvulling
wim ysbeer




Die schakeling is ook bedoeld voor de digitale baan, voor analoog is hij ongeschikt, of je moet er een hulpspanning bij gebruiken. Zodat hij ook een stilstaande trein kan detecteren.

Maar voor de analoge baan zijn er voldoende alternatieve stroomdetectie schakelingen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hobbyist

Vervang de led door een optocoupler. Eventueel de bijhorende weerstand aanpassen. Dan is deze schakeling galvanisch gescheiden en bruikbaar voor gelijkstroom en digitaal.

pahasoft

Hoi Hobbyist (zijn we toch allemaal nietwaar),

Waarom moeilijk doen? Als iemand de schakeling bouwt weet deze toch voor wat voor baan deze wordt gebruikt? Er zal bijna nooit digitaal en analoog op 1 baan door elkaar gereden worden.

Er is volgens mij ook slechts 1 blokgestuurd systeem wat hier prima mee om kan gaan, maar die heeft zijn eigen printen/ontwerpen (en nee ik heb daarin geen aandeel).

ysbeer

Ik heb ze al weg kunnen schenken.
en ik moet zeggen dat(er zijn er zes gemonteerd)dat de schakeling perfect werkt.
vraag:
Waarom ze dan zelf niet gebruikt??

antwoord:
Ik heb schakeling compleet met regelaar,bezetmelding computer interface gemaakt en toe bleven hun over.

Overigens ik rij digitaal en analoog door elkaar,dus ze zijn er wel
die figuren.[:D]

wim ysbeer