Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Bezetmeldingen plaatsen

Gestart door Iebor, 05 juli 2006, 10:54:04 AM

Iebor

Op een gegeven moment ben je dan zover dat je baan kan worden aangelegd en nu heb ik twee vraagjes. Ik ben er inmiddels achter dat terugmeldingen hetzelfde zijn als bezetmeldingen. Het ??n volgt uit het ander zo heb ik ergens gelezen in een spoorblad. Mijn vragen zijn de volgende en neem van mij aan dat ik toch echt gezocht heb op het net en in de tot mij beschikbare lektuur. Om de hoeveel cm of meter plaats je deze bezetmeldingen en is het beter om isolatielassen te plaatsen in ??n van de rails of met een hobbymachientje ??n rail doornemen. Ik heb het idee dat een gote loc in ieder geval ruim plaats moet hebben binnen twee isolatiedelen, dus laat ik zeggen 40 cm. Maar als ik deze maat aan zou houden dat worden het er wel erg veel. True or False!

quf

Rob,

Hier snij je een onderwerp aan, waar een grote verscheidenheid aan meningen over bestaat. Je hebt systemen waar een bezet sectie zolang moet zijn als de langste trein. Dit is het geval als naast de loc, enkel de laatste wagen stroomvoerend is. In het andere geval, als alle wagen stroomvoerend zijn kan men met kortere seties werken, in dat geval kan een trein twee of meerdere secties bezet houden. Dit is vooral van belang voor wisselstraten; waar na het passeren van de laatste wagen de wissel, die al apparte sectie bestaat, vrij komt , zodat een nieuwe wisselstraat kan aangelegd worden.
Dit is een algemene uitleg. alnaar gelang je keuze tussen beide systemen, kan dan dieper ingegan worden op de details. Het beste zou zijn moest er ergens een boek of tijdschrift bestaan waar alles in het lang en het breed wordt uitgelegd. Maar ik ken zo geen geschrift. Misschien andere collega's forumleden wel?

Groeten

Frank

ysbeer

Je moet beginnen te bepalen wat je wil wil je een automatische blok bedrijf of rij je zelf je treinen?
wil je digitaal of analoog.?
heb je een automatisch programma dat je wil toepasen?
in principe moet je elk blok van drie melders voor zien.
Voorbeeld.
Als je een perronspoor of een blok op de vrijen baan heb van 2 meterdan moet je aan beide zijde ongeveer 30 cm isleren d.m.v raillassen.
je krijgt dus nu twee stukken van 30 cm (een aan elke kant)
en een groot stuk van 140 cm
elk stuk moet een eigen melder krijgen
begin eens met op papier je baan in blokken te verdelen.
zo logisch mogelijk.
elk perron of opstelspoor is een blok.
als je met de hand wil blijven besturen zou ik wel de sporen isoleren maar de melders voorlopig maae vergeten.
het is een beetje moeilijk uitleggen maar vraag maar verder als iets niet duidelijk is.

wim ysbeer

modelbaanHO

Hallo,
Ikzelf rijd H0, analoog, gelijkstroom. Mijn baan wordt opgedeeld in blokken waarbij elk blok ten minste de lengte heeft van de langste trein die ik op mijn baan wil/kan laten rijden. Elk blok is volledig electrisch gescheiden van een ander blok (m.a.w. beide railstaven zijn ge?soleerd). Ieder blok bestaat uit twee stukken: het rijvak (het langste gedeelte) en op het einde van het blok de stopsectie. Dit is is een stuk van 40 ? 50 cm (lang genoeg om een locomotief tot stilstand te doen komen). De stopsectie is van het rijvak gescheiden door een enkele isolatie in de rechter railstaaf aan te brengen. Zowel het rijvak als de stopsectie zijn voorzien van een bezetmelder.
De signalen van BEIDE bezetmelders samen geven aan of het blok vrij is.

Hoe je de baan in blokken opdeelt is weer een andere discussie. Vooral voor samenkomende en splitsende sporen bestaan er verschillende mogelijkheden. Bij mij horen de wissels bij splitsende sporen tot het blok voorafgaand aan de splitsing, de wissels bij samenkomende sporen tot het blok waarin de sporen samenkomen. Ingewikkelde wisselstraten beschouw ik als een afzonderlijk blok.

@Wim : waarom deel jij je secties in 3 stukken ?  

Groeten,

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

om op een stuk in beide richtingen te kunnen rijden en nog te weten in welke richting de trein rijd veronderstel ik

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Iebor

[:)]Toch weer leuk al die verschillende reacties. Ik ben blij dat ik nu weer eens een onderwerp heb gevonden wat zo maar niet te beantwoorden is. [:D]Ook ben ik verheugd te vernemen dat ik verder mag vragen over dit onderwerp als ik wat tegenkom. Het zou bekend moeten zijn door mijn vele vorige vragen maar ik rijd digitaal met het Twincenter aangesloten op de PC en gebruik Win-digipet als besturingsprogramma. Ik denk gezien mijn niet al te grote baan 3.5 mtr bij 2,5 mtr met twee stroken van een 1,22 lang 60cm breed aan de uiteinden, dus een eigenlijk een "U" vormige baan, denk ik dat mijn locs ongeveer tot maximaal 6 wagonnetjes elk gaan trekken. Automatisch rijden was wel de bedoeling maar ik wil ook graag kunnen rangeren met de hand (indien mogelijk) Ben nu mijn spiraal aan het besporen, binnenkort een foto. (Wel warm op zolder[8D])

INFO

Iebor,

Ik meen me van Windigpet te kunnen herinneren, dat de bezet/terugmeld punten een minimale lengte moeten hebben, want anders bestaat de kans dat het programma informatie mist. Misschien is dit in de huidige versie al verbeterd of zover aangepast dat dit niet meer nodig is, maar dat is altijd een van de bezwaren geweest welke ik had tegen het WindigiPet programma.
Maar hoe lang en waar er meldpunten moeten komen staat ongetwijfeld in de handleiding van WinDigiPET. Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge DigiPET op van het programma. Maar dit even terzijde.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Bedankt voor de wederom goede suggestie. Ik heb net de Nederlandse vertaling uitgeprint binnen (hele hap) van het progje Win-digipet. Ik ga het gelijk lezen.

ysbeer


modelbaan

citaat:
Geplaatst door janjozef

om op een stuk in beide richtingen te kunnen rijden en nog te weten in welke richting de trein rijd veronderstel ik

Jan



inderdaad bij twee richting verkeer moet je aan beide zijde kunnen stoppen

modelbaanHO

Bedankt,
Ik heb daar niet aan gedacht
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

INFO


Ysbeer schreef o.a.:
citaat:
als je met de hand wil blijven besturen zou ik wel de sporen isoleren maar de melders voorlopig maae vergeten.
het is een beetje moeilijk uitleggen maar vraag maar verder als iets niet duidelijk is.



Wim en waarom moet je dat voorlopig maar vergeten, Iebor rijdt toch digital, dus kun je gewoon de detectie en de melders aanbrengen. Heeft toch totaal geen invloed op het rijden..
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Info
Dat is waar,maar hij heeft nog weinig en dan zou ik zeggen begin met rails leggen,isoleer je blokken en laat de zaak maar eens rijden.
Je kunt natuurlijk nog weken sleutelen aan bezet meldingen en daar ook geld an uitgeven als je eerst wilt rijden wacht dan maar even met die melders.
Maarja het is maar een mening,tegen het meteen doen is niets in te brengen.
Wat ik eigenlijk bedoel is,voor eenvoudig rijden heb je ze niet nodig

wim ijsbeer

pahasoft

Wim Y,

Er wordt toch aangegeven dat Iebor met Windigipet gaat rijden. Je kan beter in je baan meteen de secties aanbrengen waarop je de bezetmelding aansluit.

Anders maak je eerst je gehele baan rijklaar voor handmatig en later kan je deze dan weer eens loshalen om het voor geautomatiseerd treinverkeer geschikt te maken. (ik praat zelf uit ervaring en dat is dus zonde van de tijd).

Welk adviseer ik iedereen ongeacht het programma wat gebruikt gaat worden: leg eerst even een ovaal met inhaal spoortje. Zorg dat je dit kan automatiseren en dat er 2 treinen volledig automatich op rijden. Als je dit namelijk snapt heb je het programma door en kan je het voor 99,9% meteen goed doen op je treinbaan.

ysbeer

Wel lezen wat ik schrijf,en daar op reageren.
Ik schrijf juist wel je baan verdelen!!!!!!!!!!
En eerst baanje bouwen accoord perfect.
Maar die moet je ook weer afbreken
wim ysbeer

pahasoft

Wim Y,

Ik lees het dan waarschijnlijk op z'n Amsterdams. Nogmaals jouw bijdrage gelezen (2x) en ik haal er niet uit wat jij zegt. Maar goed het zal wel aan mij liggen.