Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Fleischmann draaischijf 6152C en DCC

Gestart door Cozzy, 28 april 2016, 10:27:35 AM

Cozzy

Hallo allemaal,

Even een vraagje mbt de draaischijf 6152C van Fleischmann:

Ik overweeg de aankoop van zo een schijf maar vraag mij af of die zo uit de doos ook kan functioneren op een DCC gestuurde gelijkstroom baan.
Hiermee bedoel ik de baan gewoon via IB besturen en de schijf via de meegeleverde draaiknop. Of moet de schijf altijd verder uitgebreid worden zodat ze digitaal aan te sturen is?

Zijn er alternatieven voor deze schijf die naar behoren werken in een DCC omgeving?

Alvast bedankt voor een seintje terug!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

#1
Je kan deze draaischijf gewoon gebruiken in DCC (is geen gelijkstroom, maar je bedoelt waarschijnlijk 2-rail) maar je moet een keerlusmodule aansluiten op het spoor van de draaibrug. Een keerlusmodule op basis van micro-kortsluiting (vb Lenz LK100 of zo) is veruit het gemakkelijkst te installeren (2x2 draadjes en klaar), maar een korstsluitloze keerlusschakeling (vb Xtreme keerlus van Rosoft) kan ook, maar vraagt wat meer bedrading en uitzoekwerk.

edit: Xtreme keerlus gaat niet! (net nagelezen op site Rosoft)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pandur

NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)