Kleine baan (2m44x1m22) met veel rijmogelijkheden - M-rail

Gestart door efl045, 20 april 2016, 09:48:03 AM

efl045

Omdat mijn vorig ontwerpje van een kleine baan met C-rails blijkbaar nogal in trek is bij heel wat M-rijders (die hun eeuwig ovaaltje beu zijn) heb ik het op verzoek nu ook eens omgezet in M-rails. En wat bij kleine baantjes nog meer in trek is is het standaard plaat formaat 2m44x1m122, dat heb ik dan ineens ook toegepast.
Dan kom ik tot dit:















'k Moet jammer genoeg wel vaststellen dat de meeste vragen omtrent deze kleine baantjes privé komen en weinigen nog zin hebben dit via het forum af te handelen.
Ik respecteer dat en iedereen mag best anoniem blijven, ik plaats de baantjes dan enkel om anderen ook wat inspiratie te geven, maar dat zegt toch wel iets over de sfeer die op vele forums hangt rond deze kleine en toch leuke baantjes...


SuSke

Ik denk inderdaad ook met nostalgie terug aan de baan die we thuis in mijn tienerjaren ook hadden. Een standard vezelplaat die omhoog geklapt werd tegen de muur. Veel mogelijkheden met weliswaar de noodzakelijke krappe bogen.
Maar toen waren we tevreden met een geode "look-a-like" en redden we met korte treinen en tenderlokjes.
Mijn broer die toch een grote BR52 wou hebben kon alleen op de buitenste cirkel rijden, maar niet naar het station.

Een leuk ontwerp om eens over na te denken om met de kleinzoon te bouwen als die wat groter is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

De impuls om weer kleine (speel)baantjes te ontwerpen heeft ook iets te maken met mijn kleinzoon ;-)
Maar 't heeft niet echt veel opgebracht, hij heeft voor de elektronica gekozen, en beleeft veel meer plezier aan monteren en solderen dan aan knippen en plakken...
En ik, 't ja, ik blijf hangen bij die kleine baantjes, er is altijd iemand die er iets aan heeft en 't is (voor mij) eigenlijk veel leuker om er iets interessants van te maken dan met een heel groot ontwerp, op kleine baantjes moet je het gebrek aan plaats compenseren met een flinke portie fantasie want de mogelijkheden zijn veel beperkter.

efl045

#3
Ik heb een vraag van iemand die in 3 lagen wil bouwen en liefst zonder schaduwstation kopstation, dus heb ik dat ook snel eens getekend. De M-rails zijn toch goedkoop, dus hou ik het daar maar bij ;)
Ook de standaard plaatmaat heb ik behouden alhoewel een open frame zich opdringt om nog overal bij te kunnen, maar niets belet te starten met 3 standaardplaten waar telkens het tracé van 1 niveau uitgezaagd wordt.
Ook is er ondanks de kleine afmetingen toch voor gezorgd dat er een redelijke afstand tussen de verschillende niveaus bestaat.
Het zou dus moeten te bouwen zijn (door een handige Harry).
Er is toch gekozen voor 1 keerlus per niveau om niet steeds van helemaal boven naar helemaal onder of omgekeerd te moeten rijden.
Het toegevoegde niveau ligt helemaal onderaan en sluit aan op de rechterzijde waar de kop van het kopstation was, dat nu een doorgangsstation wordt.






















efl045

#4
En als afsluiter nog een filmpje:




doomslu

Franky, je moet toch eens uitleggen wat je bedoelt met "zonder schaduwstation". Kijk ik nu mis, maar is dat onderste verdiep geen volledig weggestopt niveau?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

#6
Misschien overbodig, maar toch nog eens opmerken dat met de laatste aanpassing ook gekozen is om wat langer materiaal te kunnen inzetten, tussen de onderste laag en de middelste laag kan nu via het voorste station probleemloos gereden worden met treinen met een 3tal 4-assige rijtuigen die ook ruim kunnen opgesteld worden in het onderste schaduwstation. Het bovenste station blijft bedoeld voor korte samenstellingen.
We kunnen stilaan spreken van een baan klein van afmetingen, groot van mogelijkheden  ;)




efl045

Citaat van: doomslu op 20 april 2016, 22:36:23 PM
Franky, je moet toch eens uitleggen wat je bedoelt met "zonder schaduwstation". Kijk ik nu mis, maar is dat onderste verdiep geen volledig weggestopt niveau?
Ik bedoelde natuurlijk, zoals uit de tekst blijkt, zonder KOPstation.
Sorry voor de lapsus, 'k pas het direct aan!

efl045