Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Train City

Gestart door dikken, 24 december 2004, 12:26:30 PM

Peter

Mijn mening over deze zaak is, dat men veel te hoog gegrepen heeft.
Nog onafgezien van de veel te dure inkomprijs was er eigenlijk ook niet veel te zien. Zelf met de medewerking van Rolf Knipper, die in Duitsland bekend is voor zijn prachtige banen (met uitstekende ideen en afwerking) die aan een aantal van de tentoongestelde banen heeft mogen werken, was er in feite niets speciaals te zien. Ook de zeer slechte service in het cafe/restaurant boven was niet bepaald bevordelijk om toeristen te trekken.
Ik heb trouwens veel meer genoten van de tentoonstelling in het station van Blankeberge, voor minder geld en een veel vriendelijker onthaal en uitleg.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter
Het doet me plezier te lezen dat je de baan van Rolf Knipper de moeite vond. Alhoewel een baan met een zeer typische M?rklin look en dito gehalte. Op deze baan kon je details van afwerking zien die je zelden op andere modelbanen ziet. Ik heb alvast van deze baan genoten, en heb er nog enkele prachtige foto's van gemaakt ook.
Loco

rgp

Dag,

Idd de provindi niet, maar de stad onrechtsreeks wel.  En er waren trouwens strubbeleingen opgedoken onder de "aandeelhouders".

Roland

Frans HOOYBERGHS

Uit "De Tijd" (toch een "degelijke" en "econonomische" krant in Vlaanderen)van 28/12/2004.
- te weinig bezoekers, forse exploitatieverliezen
- concessie van de stad Blankenberge voor 30 jaar
- 40 % voor Frans Bevers, 20 % voor M?rklin Belgi?, 40 % voor vzw(!) Collections en Patrimoines = 750.000 Euro + lening KBC van 1.300.000 Euro + leasing Fitraco (KBC-dochter) van 640.000 Euro, dus totale investering = 2.690.000 Euro
- Restobel (catering) investeerde nog eens 420.000 Euro voor horeca
- minimaal 150.000 bezoekers per jaar waren noodzakelijk
- in 2003 op 6 maanden slechts 50.000 bezoekers, omzet = 488.234 Euro (inclusief winkel)
- exploitatieverlies 205.000 Euro
- nettoverlies 261.000 Euro
- in juli 2004 achtergestelde lening van 120.000 Euro door aandeelhouders
- achterstallige huur voor Blankenberge = 45.000 euro
- schadeclaim van Restobel 350.000 Euro
Er is dus zeer veel geld om gegaan. Wie heeft er waar wat verdiend? Wie wordt er beter van de teloorgang?
Wat tot spijt van wie het benijdt? Als je met "gewone" mensen naar de tentoonstelling ging omwille van de tentoonstelling was het geheel wel de moeite waard. Ook de modelbanen in de tentoonstelling waren mooi. Wat tegenviel was misschien de bovenste verdieping waar maar wat treintjes rondreden. Maar ook de kasten daar waren de moeite. We hebben zelfs lekker gegeten. Kortom, mijn vrouw en ik als liefhebbers, maar ook de mensen die met ons samen waren hebben genoten. En het is per definitie jammer dat elk initiatief, hoe groot (Train-City) of klein(MiniTrainExpo) ook, dat mensen kan aanzetten liefhebber te zijn, verloren gaat. Dus, al bij al, Jammer dat Tran-City er niet meer is.

loco

Er is ??n klein geluk bij het ongeluk. Het personeel dat was tewerk gesteld heeft zijn loon voor december en eindejaarspremie nog ontvangen. Buiten het feit dat zij nu werkloos zijn hebben ze gelukkig geen achterstallige vergoedingen. Dit heb ik uit goede en betrouwbare bron vernomen.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Dank voor deze uitgebreide informatie, Frans!
Gelukkig is MTE minder groots opgezet, maar helaas zal Traincity geen potentiele bezoekers meer aanbrengen voor het station. Zonde!
Ik blijf een bewonderaar van MTE, in Traincity ben ik nooit geraakt. Misschien omdat ik op MTE niet uitgekeken raak...
Ieder zijn meug natuurlijk.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Ik vond anders de tentoonstelling van het oude marklin materieel wel interessant en de moeite, waarschijnlijk omdat ik zelf ook verzamelaar ervan ben.
Ik vraag me af wat er daar allemaal mee gaat gebeuren. Het is misschien particulier bezit maar die meneer Bevers participeert wel voor 40% in het geheel, dus ook voor 40% in de schulden.

locomotion

Jammer dat traincity ter ziele is gegaan. Ook hadden de meer gedreven modelbouwers er iets minder aan. Het was toch publiciteit voor onze hobby. Ben er ??n keer geweest in den beginne. Toen stelde het niet zoveel voor. Maar er zouden naar het schijnt regelmatig nieuwe initiatieven genomen zijn. En hoogst waarschijnlijk zullen we door Traincity wel nieuwe modelspoorders erbij hebben gekregen. Hoe meer liefhebbers voor onze hobby, hoe meer vreugd.
Locomotion

sdbhg

Dankzij een bezoek aan Traincity begon ik opnieuw met de hobby.

Ik bezocht traincity 2 x. De eerste keer stond er immense prachtige maquette van marklin op laagste verdieping... Bij het tweede bezoek was deze weg en was traincity niet veel zaaks meer.

Erg jammer toch dat dit dus verdwijnt.



LokSound

Hallo elkeen,

ik zie hier veel namen in voorkomen en veel kritiek.
Wees voorzichtig.

Sorry het te moeten schrijven maar als je de ware toedracht niet kent... dan kun je er erg naastzitten.
Stad Blankenberge en de provincie hadden niets te maken met Train City...
Anderzijds deed het personeel wel zijn best om alles goed te laten lopen... en als het al wat minder ging... dan is dat hun schuld niet.
Toegangsprijzen: bepaald door de beheerraad, niet eenzijdig M?rklin of Bevers.
Tentoonstelling: dit is zoals een radiostation... het ene liedje hoor je graag en het andere niet... Ook hier wat is interessant of mooi? Moeilijk. Voorbeeld: ik hou NIET van stoomtreinen... maar dat betekent niet dat ik ze afbreek of dat ik ze nier apprecieer...
Als jij Train City niet mooi vond... vele andere wel; maar die 'vele anderen' was niet genoeg.
Hetzelfde kan je zeggen van MTE te Blankenberge... maar wat jij minder vind is misschien net hun opzet en vonden anderen dan weer wel goed.
Spijtig voor dat personeel: net voor Kerstmis de deuren toe. Mooi geschenk... voor eindejaar: daar al eens aan gedacht?
Bar was reeds lang toe: failliet? Zeker niet de schuld van Train City, maar het kwam hen niet ten goede.. en zo zijn er nog meer zaken die wij niet kennen....
Positief blijven, zeker als je de ware toedracht niet kent!



Patrick
(stuur me gerust een mailtje (train@tiscali.be)

janjozef

Het verlies van werk is altijd erg maar er zijn toch zaken waarvan elk weldenkend mens kon zeggen dit is niet juist. Als er geen bezoekers zijn zijn er geen inkomsten punt-uit. Iedereen die er werkte kon dan ook zien dat het niet zou blijven duren
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag

Patrick je hebt gelijk: als men niet weet moet men zwijgen, maar als men weet moet men zo objectief mogelijk ook blijven.
Stad Blankenberge: schuldeiser en bijgevolg ge?mpliceerd
Provincie: onrechtstreeks: zal alles steunen om het toerisme aan te zwengelen, worden ook beter door de inkomsten.
Personeel: Niet altijd even "gedienstig"
Hoofdprobleem was mijn inziens dat het effectief tentoongestelde en het gesuggereerde niet overeenkwamen.
Men suggereerde "modelbouw" (ttz banen ? la J. Le Plat, enz) en dat was er niet.  Indien het er wel was geweest was de ingangsprijs niet te hoog, maar wel het geschatte bezoekers.
Voor wat er werd getoond had men zeker het aantal kunnen bereiken indien de toegangsprijs op het "target"publiek, nl de familie was afgestemd.

Roland

dikken

Er is een overnemer gevonden voor traincity. Vermoedelijk gaat die op 1 juni opnieuw open. De tentoonstelling ("de trein door de tijd") zou nog intact zijn en zal opnieuw te bezichtigen zijn. Of er nog treinen op de aanwezige diorama's zullen rijden weet ik niet (ik dacht dat alles verkocht was). De toegangsprijs wordt aangepast. De taverne wordt opnieuw geopend.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Bert

Train city was inderdaad gene vetten.
Ik ben er gratis binnen geraakt, en ik heb nog altijd een gratis ticket liggen,maar vind het niet erg dat ik geen twee keer kon zien.

greetz Bert

loco

Bert, ik ben het tegendeel toegedaan. Ik ben eenmaal geweest, en was tevreden. Wanneer je gewoon treinliefhebber bent, was Traincity een goed initiatief. Het had wel beter gekunnen en voor de meer doorgedreven modelbouwers was het misschien minder aantrekkelijk, maar ik geloof wel degelijk dat er een publiek is en was voor Traincity. Ik vond het wel duur, maar misschien hebben de nieuwe initiatiefnemers wel andere en betere plannen. 't Is maar hoe je het bekijkt.

loco