Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kleine baan (2m60x1m10) met veel rijmogelijkheden - C-rail

Gestart door efl045, 17 april 2016, 13:02:45 PM

efl045

'k Heb iets gemaakt op verzoek van iemand die dit liever niet via een forum doet, maar 'k vind het jammer dat andere geïnteresseerden dit dan zouden moeten missen, dus plaats ik het naamloos en wie het schoentje past trekke het aan  ;)
De baan moet passen op 2m60x1m10, liefst 2 niveaus omvatten, 2 stations, een doorgangs- en een kopstation, in het kopstation een eenvoudige goederenafhandeling, stoomlokverzorging en dieseltankplaats. En natuurlijk de nodige verborgen opstelsporen.

'k Heb bovenaan gekozen voor een doorgangsstation met wat industrie aansluiting en een verborgen keerlus met wat verborgen opstelplaats voor treinstellen of railbusjes.
Onderaan ligt dan aan de voorkant het kopstation met langs de rechterkant het gecombineerde omrijspoor/goederenspoor en aan de linkerkant de lokverzorging.
Onderaan ligt een verborgen keerlus annex opstelsporen die dubbel gebruikt kan worden, om te keren naar het kopstation en om terug te keren naar boven.

Er zijn tal van rijmogelijkheden: van doorgangsstation naar doorgangsstation bovenaan via de keerlus beneden met (de illusie van) echt over en weer rijden, het station kan afwisselend langs weerskanten binnen en buiten gereden worden; heen en weer van het doorgangsstation boven naar de verborgen kopsporen boven met korte keertreinen of treinstellen; van boven naar het kopstation beneden en omgekeerd, van het kopstation beneden naar de verborgen lus annex opstelsporen benden en terug; enz, teveel om op te noemen, en dat op een toch wel vrij kleine baan, saai moet het zeker niet worden.

De plaatjes:
















SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Het beantwoord ongetwijfeld aan het lastenboek en laat heel wat spelmogelijkheden toe.
Het plan zit goed in elkaar.
Is de helling tussen de twee niveaus niet was fors?

Het is niet mijn favoriete type modelbaan, maar dat hoeft ook niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Dit is getekend voor Märklin C-rail.
De helling, er is er maar 1 nodig door het gebruik van een keerlus boven en onder, is 3% met overal minimaal 70mm doorrij hoogte. Iets meer doorrijhoogte met een iets steilere helling kan ook nog wel gezien de korte (Märklin) treinen die hier op zullen rijden.
En ja, er is gekozen voor heel veel rijmogelijkheden, maar minder kan altijd, gewoon hier en daar iets weglaten ;-)

Gerolf

Citaat van: doomslu op 17 april 2016, 14:12:51 PMHet is niet mijn favoriete type modelbaan, maar dat hoeft ook niet.
+1

Ook niet mijn ding, maar je kan er wel rijplezier mee hebben
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Ooit zijn wij allemaal simpel begonnen. Ik herinner mij , mijn banenplan van Fleishmann M116  vandaar ben ik vertrokken.


Zo is deze baan ook . Een goed "begin" , een baan om ervaring op te doen  in opbouw, rijtechniek, elektra, signalisatie,  landschapsstofering enz.... maw wat kan er en wat niet.


Dat de voorgestelde baan  niet iedereen zal bekoren is logisch. Zelfs  onder de "ervaren"  modelbouwers zijn er banen die ook mijn ding niet zijn....maar dat is ieders smaak.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

efl045

't Ja, mijn ding is het ook niet echt  ;)
Maar het woord is hier al gevallen, als je werkt met een lastenboek is de klant koning hé, 't is geen lustenboek...
Zo was ik gestart met een kopstation met 2 sporen op een breedte van 1m20; 't moest uiteindelijk wijzigen naar 1 spoor meer op een breedte van 10cm minder, en dan probeer je er het beste van te maken hé.
Ik ben eigenlijk al blij op deze kleine oppervlakte niet te blijven hangen (zoals in 95% van de gevallen) bij het klassieke ovaal, of in het beste geval het dubbele ovaal...
't Laatste wat ik wil is dat ze zinloze rondjes moeten rijden, want met dergelijke kleine baantjes wordt ook vaak door kinderen gespeeld en ik vind dat ze maar beter van in het begin over en weer leren rijden  ;)
En er kan echt veel op dit baantje, zelfs veel meer dan je op het eerste zicht denkt, niets belet bijvoorbeeld het bovenste station als puur kopstation te exploiteren, dan is van zo maar rondrijden helemaal geen sprake meer.
En 't is inderdaad geen diorama, alhoewel, door het rondom dicht te maken en enkel te bekijken van vooraan en mits de juiste aankleding moet er wel iets moois van kunnen gemaakt worden.
Maar 't is in de eerste plaats bedoeld om mee te spelen.

efl045

Toch maar eens teruggekeerd naar een spoortje minder vooraan en dan kan er bovenaan natuurlijk net iets meer:











Dit geniet dan ook mijn voorkeur.

efl045

#8
En op verzoek nog eens aangepast met slanke wissels aan de voorkant:







En ja, er moet hier en daar een plastiek beddinkje afgesneden worden, maar wat houdt dat nu in...

efl045

Tot slot nog een paar 3deetjes van de laatste toestand:




OlivierV

Voor kinderen zit er best veel spel-element in!
Maar in principe ook voor volwassenen. Jouw plannetjes hebben me inspiratie gegeven voor een baanplan voor de buurjongen. Zij het dan dat het ietsje meer uitgerekt wordt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Leuk! Verrassend hoeveel respons ik hier al heb op gekregen, er is blijkbaar toch nood aan kleine baantjes met hoog speelgehalte, 't moet immers niet altijd een diarama of superbaan zijn, daartussen is ook nog veel mogelijk en 't is juist in dat segment dat de meeste nieuwkomers geïnteresseerd zijn, zeker ook de kinderen. Als we jonge zieltjes willen winnen moeten we ze geen saaie baan geven of ze zitten zo weer met hun smartphone bezig  : ;)

OlivierV

Franky, zelfs zo'n "speelbanen" kan je mooi aankleden, op de opendeur in Aalst bij OVMV stond er een hele mooie baan qua afwerking en ook een speels sporenplan. Iets minder waren dan de heel korte bochten. Maar verder zijn die speelse banen ook mooi af te werken. Dan heb je zowat het beste van twee werelden (knappe modelbouw en rijpret). ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Die te korte bochten zijn inderdaad altijd een probleem als er veel rijmogelijkheden zijn op een kleine oppervlakte, ik heb ze daarom nagenoeg allemaal verborgen.
Maar de aanvrager van dit ontwerpje heeft mij nu net laten weten dat hij niet van plan is de baan met Koploper of iets gelijkaardigs te besturen en dan vrees ik dat zelfs met het weglaten van de meeste verborgen opstelsporen er zich nog te veel afspeelt in de verborgen gedeelten om dit louter manueel te bedienen... We zien wel wat het uiteindelijk wordt maar een beetje of zels veel hulp van automatisatie of computerbesturing zal wel onontbeerlijk zijn...

efl045

En tenslotte ook hier wat schetsjes met railnummers: