Aanleg schaduwstation

Gestart door Iebor, 01 juli 2006, 21:07:16 PM

Iebor

Gisteren heb ik mijn spiraal laten zien ter beoordeling (ben weer hevig aan het wijzigen naar aanleiding van jullie opbouwende commentaar) Hier heb ik weer een afbeelding in de hoop dat jullie er eens kritisch naar willen kijken. Dit is de opzet van mijn schaduwstation. Graag jullie mening. Dank alvast, Rob

http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/treinbaanonder.jpg

Gerolf

Da's de moeite! Heel wat opstel- en spelmogelijkheden.
- zijn je opstelsporen lang genoeg voor je geplande treinen?
- hoe ga je het spoorverkeer goed in de gaten houden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Iebor,

Mij ontgaat even het nut van de twee binnenste ovalen, en in het binnenste ovaal de aansluiting van de beide kopsporen.
Als je daaruit komt rijdt je altijd tegen je rijrichting in, is dat de bedoeling? De lengte van je sporen is beperkt, mede door de wisselstraten op deze plekken. Persoonlijk zou ik het anders doen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johnnytrein

Ik heb eigenlijk nooit het nut ingezien van doodlopende sporen in een schaduwstation. [:I] Hoe kan je dan weten of de trein ver genoeg is? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

pahasoft

Hallo Johnny,

Ik heb op mijn eigen baan ook een aantal doodlopende sporen in een schaduwstation. Deze worden alleen door treinstellen en trekduw treinen bereden. Dit zorgt ervoor dat als een trekduw met de loc voor uit een station vertrekt en weer vanuit dezelfde kant terugkomt de loc dan aan het duwen is.

Je kan op verschillende manieren detecteren wanneer je met de computer rijdt:
- ieder spoor apart aan het einde een stopplaats
- een gemeenschappelijke binnenkomstmelder die net na de wissels ophoudt
- een lichtsluisje net na de wissels over alle sporen heen.

Iebor

Ik zit nog bij te komen van de leuke [:D]en nuttige reacties op mijn spiraal, maar bedankt ook voor deze reacties. [:)]Tja, het is de bedoeling om het geheel met Windigipet op de PC te controleren. Die kopsporen zijn eigenlijk bedoeld voor het opstellen van treinstellen die ik even niet gebruik (zou toch kunnen?) Natuurlijk is het zo dat wanneer deze trein(en) weer op de baan komen ze tegengesteld rijden maar dat zou toch maar even zijn? Ik moet nog veel dingen leren over bezet/terugmeldingen, seinen en zovoort. In mijn allereerste baan reden alle treinen links en rechts over hetzelfde spoor totdat ik ontdekte dat je dan seinen aan beide zijden van de baan moest hebben, dus moest ik mijn o, zo dierbare eerste baan al de vuilnisbak in gooien daar treinen noiit heen en terug over het zelfde spooor konden gaan. Daar heb ik nog te weinig kaas van gegeten omdat ik nog steeds tot de categorie starters behoor en dat nog wel heel lang zal zijn. Het grootste probleem is natuurlijk de grootte. Ik heb maar een ruimte van zo'n 3,5 mtr. bij 2,5 mtr. om te sporen. Zoals je wel weet is de spiraal al 1.20 mtr. breed en ook al zou ik er twee sporen vanaf halen is hij nog een meter breed. Ik weet ook veel mooiere schaduwstations te maken maar ik heb daar gewoon de ruimte niet voor. Ik zou het op prijs stellen als Wim een suggestie heeft voor mij, hoe het beter zou kunnen met het schaduwspoor want alleen zeggen dat je het beter zou doen, doet het bij mij niet[:(]. Ik weet nog niet eens hoe het ??n en ander gaat lopen in de praktijk. Misschien is ??k deze baan onuitvoerbaar. Ik ben al lang in het bezit van het Fleischmann sporenboek 9925 om indrukken op te doen van mooie banen maar de mooie banen met veel rangeer en opstelsporen, beslaan al zo'n 5 tot 6 meter lang en ga maar door. Ik bedoel een trein met vijf wagonnetje is al een meter op een station en de kans is dan al groot dat hij ergens over een wissel staat die voor een andere trein bezet is op dat moment. Ik weet zeker dat er in de opzet fouten zitten en misschien onlogica, dus ik vraag hierin jullie hulp.[?] Rob Bogers

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Wim, wat zal ik zeggen. Ik ben sprakeloos. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik je zeer dankbaar ben voor je inbreng, zeker met dit warme weer. Ik zal je plan eens bestuderen maar ik weet eigenlijk al zeker dat deze modificatie hoge ogen zal gooien.

Rob Bogers

Johnnytrein

Amaai ik heb kramp in mijn vingers van .... neen het scrollen. Paul bedankt voor je toelichting. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ERVIN

Iebor,ik heb een vraagje,waar ga je je station plaatsen,want je hebt precies weinig plaats om perrons te plaatsen.

INFO

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Iebor,ik heb een vraagje,waar ga je je station plaatsen,want je hebt precies weinig plaats om perrons te plaatsen.



Ervin,

Die komen daar ook niet dit is het schaduwstation. Oftewel de verdekte opstelsporen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Beste Ervin, Wim zei het al maar zodra mijn ontwerp van de tweede bouwlaag gereed is laat ik het zien.

ERVIN

Oeps,sorry,had ik niet gezien.[:I]