SR24

Gestart door Bronco, 15 april 2016, 23:55:47 PM

Bronco

Na veel te hebben gelezen en een goed gesprek op de beurs te ST-Niklaas , besloot ik een bus sr24 te bestellen en een nieuwe ultrasone reiniger.
Tip !  Gekregen via Amazon.

Nu komt mijn vraag , na het reinigen in de sr24 kan ik de onderdelen gewoon laten opdrogen ? Of  moet ik nogmaals ultrasoon reinigen in water met wat vloeibare allesreiniger en dan laten drogen?

Groeten ,
Bronco

jean-luc

Voor de ultrasoon gebruik ik gedestilleerd water met enkele druppels Dreft afwasmiddel.
Daarna afspoelen met water en laten drogen.
Meer niet en goedkoop. :D

Gerolf

Waarom gedestilleerd water? Zoveel leidingwater-kalk bij jullie ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bronco

Ja te veel om goed te zijn.

Martin Welberg

Wat ga je reinigen in dat ding ?

dani

ik kan blijkbaar niet goed meer "google'en"... als ik zoek op SR24 vind ik Dampföl /  rookvloeistof.

De vraag die ik me stelde :  "Wordt dat ook gebruikt in de US-reiniger ? Dat is de eerste keer dat ik daar iets van lees.   Hmmm, mijn nieuwsgierigheid is gewekt."
Of bestaat er een andere SR24 ?

En dan ga je verder zoeken en vind je dit (zie hieronder).
Ik heb vandaag in elk geval weer bijgeleerd !!!  Thank s voor het delen van deze tip

Blijkbaar zelfs ook geschikt voor het reinigen van sporen en motoronderdelen.
Maar wist niet dat het ook in de ultrasoon kan. en is dat dan puur ?




bron: http://www.vonborstelhandel.de/img_big/c2df34799be44ea798b1ee3581e91860.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bronco

SR24 is een soort van reiniger-ontvetter en blijkbaar ook voor rookontwikkeling.

Ik heb 2 locomotieven uit elkaar gehaald en eerst alles wat niet met de aandrijving had te maken gereinigd in de US met gedestilleerd water en wat niet schuimend detergent. Nadien nog eens met alleen water. Dan laten drogen en alles was enorm proper.

Dan de rest , dus wielen , wiel houders de stroomlamellen enz. De motor zonder de koolborstels zeer belangrijk !
Daar SR24 niet goedkoop is doe je het volgende , je neemt een glazen potje plaatst daar de onderdelen in en dan giet je de SR24 er in.
Plaats dit potje in de US en giet dan water in de US. De trillingen gaan door het water door het potje zo door de SR24. Zelfs vastgekoekt vet in de worm was na 5 minuten opgelost. Dan nog eens alle stukken gewoon in het water  in de US zonder het potje en laten drogen. Opgepast niet de motor  in het water doen ! Dit is ook niet nodig want SR24 is na droging geen spelbreker.
Na het terug samen steken wat olie op de voorgestelde punten en dan testen , zelfs de lichtjes werkten.

Bronco.

Klaas Zondervan

Heeft iemand al gevonden wat SR24 precies is? Ik heb alleen kunnen vinden dat het een samenstel van diverse oliën is, maar het is geen smeerolie. Maar wat voor olie is het dan wel? ik kan er niet zo goed tegen als een fabrikant geheimzinnig doet over de samenstelling van zijn produkt.

efl045

Ja zeker, Conrad levert precies hetzelfde als SR24, maar doet er minder geheimzinnig over:




dani

hoezo "doet er mindergeheimzinnig over" ?
Verklaar U nader, want ze geven toch ook de samenstelling niet prijs ?
De enige vermelding is  "bevat isoparafin C09-C12".

Maar ja, "bevat" is een ruim begrip natuurlijk.   Er zal nog wel wat anders in zitten ook
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Ik heb ook niet veel gevonden betreffende SR24. Mijn duits is niet geweldig, maar misschien dat deze teksten over SR24 iets meer onthullen?

"Dieses Reinigungsmittel, auch als "Reinigungsöl" bezeichnet, ist eine klare, wässrige Flüssigkeit, die aus einer Mischung verschiedener leichtviskoser Öle (Viskosität ist ein Maß für die Zähflüssigkeit eines Mediums) besteht. Im Wesentlichen ist es eine Mischung aus den leichtviskosen (sehr dünnflüssigen) Ölen Shell SOL T Öl (99 %), ein nahezu geruchloses und aromatenfreies erdölbasiertes Kohlenwasserstoff-Lösemittel, und Shell Risella Öl 917 (1 %), ein parafinisches technisches Öl. Für die folgenden Einsatzzwecke hat sich das nicht-brennbare Reinigungsöl in mehreren Jahrzehnten bestens bewährt."

... of deze...

"Modellbahnöl, vereinzelt auch ,,Dampferzeugeröl" genannt, ist ein ,,Dampf- und Reinigungsöl". Es wird von mehreren Herstellern angeboten und über Modellbahn-Fachgeschäfte bzw. den Online-Handel in Gebindegrößen von 100 ml bis 1 Liter vertrieben. Marktführend ist das seit 40 Jahren bewährte ,,SR24 Modellbahnöl". Hersteller ist die Firma Hans Weiss, Im Breiten Baum 2, 72657 Altenriet. Modellbahnöl besteht aus einer Mischung der leichtviskosen Öle Shell SOL T Öl (99 %) und Shell Risella Oil 917 (1 %). Es handelt sich bei Modellbahnöl daher nicht um ein Schmieröl, sondern um ein Reinigungsmittel."

... of deze...

"Tatsächlich besteht Dampföl aus einer Mischung zweier leichtviskoser Öle: 99% "Shellsol T" (ein nahezu geruchloses und aromatenfreies erdölbasiertes Kohlenwasserstoff-Lösemittel, z.B. für Künstlerfarben) und 1% "Shell Risella Oil 917" (ein parrafinisches technisches Öl). Also ist Dampfdestillat kein Schmieröl, sondern eigentlich ein Reinigungsmittel. (Wenn ich jetzt noch einen Vertrieb von Kleingebinden finde, könnte man sich das Zeugs ganz einfach in identischer Qualität selber mischen. Ob's dadurch preiswerter wird, ist allerdings die große Frage)."
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Zo komen we al dichterbij. Ik kan dat spul bij Conrad niet vinden, heeft iemand een artikelnummer?
Er staat op de fles: schadelijk voor de gezondheid. Dan zal er ook wel een veiligheidsblad van bestaan, maar ook dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Michiel

Het artikelnummer staat op de foto's (een beetje moeilijk leesbaar):  217334. Het flesje blijkt er nu anders uit te zien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ja het heet nu "stoomdestillaat" e kost 15 euro voor 250 ml !!!

http://www.conrad.be/ce/nl/product/217334/55001-Stoomdestillaat-250-ml

en de originele op www.grootspoor.com :    1000 ml  (4 keer zo veel dus)  voor 15 €

http://www.grootspoor.com/sr24-1l

EN 250 ml voor 7€

http://www.grootspoor.com/sr24-0-25l


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

't Ja, ging het nu over de prijs of over de samenstelling...of moet elk draadje perse ontsporen  :D