Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Oskar type 64

Gestart door Peter, 14 april 2016, 11:01:12 AM

Peter

In het nieuwe Miba nummer staat een uitvoerige beschrijving van het Oskar model van de Type 64, dus de Belgische variant van de baureihe 38 ( P8 )
Is in elk geval een prachtig model volgens de foto's. De enige opmerking is het feit dat de tender wat te licht is waardoor de stroomafname bij zeer lage snelheid iets minder is. (wat gewicht bijvoegen is voldoende) Aanbevolen prijs in Duitsland is 349,50 euro dus hetzelfde als de DRG versie.
Ter info: in mijn favoriete winkel (MSL) staat hij voor 309,00 euro, en al in voorraad  ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

#1
Ik heb haar ook gezien.

In Dortmund heb ik haar ook zien staan en wilde haar kopen.
Toch heb ik haar niet mee genomen, er staat me iets van bij dat er iets niet klopte aan het model.
Misschien was het de afstand van de tender ten opzichte van de lok. :-\ :-\

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

De koppeling tussen lok en tender is geweten.
Er zijn twee verschillende posities om de afstand tussen lok en tender te bepalen, afhankelijk van de bochten op je baan..
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG


Een mooie foto van de oskar 64.056 vond ik hier.
http://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/OSKAR/119-4-003002-210897-0-0-0-26-2-2-0-gatt-nl-p-0/productzoom.html

Laat dat nu net dezelfde fotohoek zijn van een mooie foto die de echte 64.056 in het boek Types 60,62,64,81 van Matrix toont. Op pagina 20 vind je de foto.
Een vergelijking bracht aan het licht dat Oskar een puik model op de markt bracht. Ik ben aangenaam verrast want zelfs de buffers zijn aangepast aan de Belgische realiteit. Enig minpunt is de schouw die mij te hoog lijkt. Maar ik neem aan dat deze simpel te verwijderen en aan te passen is. Waar ik nog bedenkingen bij heb is de depot vermelding Fnd. Antwerpen Noord lijkt mij fout. Opzoekwerk is nodig om dit uit te zoeken.
Op het eerste zicht een zeer fraai correct model voor tijdperk IIIa. Loc 64.056 was één van de 38 locs welke na WOII nog een Knorr voorverwarmer droeg. Tussen 1950 en 55 werden deze verwijderd. Het model is dus niet geschikt voor tijdperk IIIb en later. Jammer want dit is nu net het tijdperk wat populair is doordat groene en bruine goederenwagens netjes naast mekaar ingezet werden.
Dat het model geen sierbanden draagt blijkt ook correct zoals de voorbeeldfoto uit 1949 toont.
Een aanwinst voor de Belgische stoomfanaat.

Guy Van Meroye

De Os.Kar 64.056 werd ook besproken in het februari nummer (MSM 155) van Modelspoormagazine.
De stelplaats Fnd is fictief. Voor verdere bevindingen, zie MSM 155, pag 16-19
Guy
 

PeterVG

Zoals het artikel stelt jammer van de te lichte groene kleurtint.
De slotzin lijkt me goed getroffen. Oskar koos een loc waar weinigen op zitten te wachten. Klopt op deze variant zit ik niet te wachten. Maar als tijdperk IIIb rijder zit ik wel te wachten op een variant met acfi voorverwarmer. Dus deze bouwen we dan maar zelf of we kloppen aan bij MTE. Al blijf ik het jammer vinden dat zulk een variant geen kans krijgt bij de grote fabrikanten.

Rangeerduivel

#6
Vrienden,
Vandaag op de open deurdag bij Amsac een OS.car P8 aangeschaft aan een zeer aannemelijke prijs dmv groepsaankoop.

Prachtige loc, da's een feit.
Maar tot ieders verbazing zit er geen handleiding of enig ander papiertje bij, wat wel niet logisch is voor een loc van die prijsklasse,(ooit 349€!)
Ineens een 21-polige Esu sounddecoder V5.0 aangeschaft bij onze vriend Eric die ook aanwezig was.
Nu een gewoon vraagje; Er van uitgaande dat de decoder in de tender moet, hoe open je die tender zonder al te veel brokken te maken?
Ik heb alles nog niet van dichtbij onderzocht wegens tijdsgebrek, maar een tip van iemand die er ervaring mee heeft is altijd welkom...

;)

Rangeerduivel

#7
Citaat van: Rangeerduivel op 03 maart 2019, 19:58:49 PM
Vrienden,
Vandaag op de open deurdag bij Amsac een OS.car P8 aangeschaft aan een zeer aannemelijke prijs dmv groepsaankoop.

Prachtige loc, da's een feit.
Maar tot ieders verbazing zit er geen handleiding of enig ander papiertje bij, wat wel niet logisch is voor een loc van die prijsklasse,(ooit 349€!)
Ineens een 21-polige Esu sounddecoder V5.0 aangeschaft bij onze vriend Eric die ook aanwezig was.
Nu een gewoon vraagje; Er van uitgaande dat de decoder in de tender moet, hoe open je die tender zonder al te veel brokken te maken?
Ik heb alles nog niet van dichtbij onderzocht wegens tijdsgebrek, maar een tip van iemand die er ervaring mee heeft is altijd welkom...

;)

Niet meer nodig om zo overweldigend te reageren... :)
Heb het zelf gevonden!

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 04 maart 2019, 11:40:43 AM
Niet meer nodig om zo overweldigend te reageren... :)
Heb het zelf gevonden!
misscjhien ben jij een van de weinigen die hem wel heeft !  :)

Rangeerduivel

#9
Beste modelspoorders, vandaag  bereikte mij een bericht met volgende text;

begin citaat"
Hallo vrienden,

Ik krijg de decoder niet goed afgeregeld bij het in gang zetten, zelfs niet na het op nul zetten van CV54 en dan de lok op een recht spoor zetten en dan F1

Na die bewerking (heb het een 10 tal maal herhaald)is het soms nog veel slechter.

Heb dan een loksound V4.0 gebruikt met zelfde procedure, is beter maar verre van goed.

Zelfs dan die CV waarden in de V5.0 geprogrammeerd, maar is niet goed te krijgen.

Hebben jullie hetzelfde probleem?

"einde citaat

Ditzelfde fenomeen doet zich ook bij mijn OS.car-loc voor( Loksound V5.0)

;)



bellejt

al geprobeerd het juiste type motor in te geven in de loso of lopi ?

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 06 maart 2019, 14:25:33 PM
al geprobeerd het juiste type motor in te geven in de loso of lopi ?

Je zal maar een OS.kar P8 hebben! ;D
Daar is niks, nada, nul, njet, rièn van papieren bij, laat staan een handleiding...
Je moet alles zelf uitzoeken, ook welk type motor er in die loc zit...
En die loc open prutsen om eens effe te kijken is altijd wel te doen, maar hem terug deftig in mekaar krijgen, da's geen sinecure hoor...! :-\

;)
btw; mijn HLR8040 van ESU heeft hetzelfde probleem, en dat is nu eens een Esu loc samen met een Esu decoder...

Metpetergaathetbeter

http://www.oskartrains.it/index.php/contattaci gij met al uw Italiaans probeer hier eens, dat ge mij niet had hé ?

bellejt

Motor zonder kern + vliegwiel.

Mss de settings van Faulhaber gebruiken of cv 55 aanpassen

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 maart 2019, 11:17:13 AM
http://www.oskartrains.it/index.php/contattaci gij met al uw Italiaans probeer hier eens, dat ge mij niet had hé ?

'k Ga er in elk geval eens een mailtje naar doen, men weet nooit....
Heb ook al de vraag gesteld bij TSD maar wacht nog op antwoord.

Grazie per l'inserto
;)