Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

mobil station als extra booster

Gestart door erik de noorman, 05 april 2016, 11:10:32 AM

erik de noorman

Ik bestuur mijn baan multi protocol met een IB en gebruik een delta als extra booster. Mits ik mijn baan maar blijf uitbreiden wordt het vermogen om deze te besturen te zwak. Ik ben ook in het bezit van een mobil station dat daar maar ligt te liggen. Nu mijn vraag kan ik het mobil station ook als extra booster gebruiken zoals ik met de delta doe. Zo ja hoe sluit ik die dan aan en kan ik de baan multi protocol blijven aansturen.

Erik.

dani

kort antwoord :  neen dat kan niet.
lang antwoord : neen dat kan niet  met een MS-1 , maar met de "powerbox" van een MS2 misschien wel, daar heb ik geen ervaring mee.  De MS2 werkt immers anders dan de MS1- waar alle electronica en logica in de eigenlijke controller zit en in de MS2 zitten dacht ik de eindtrappen  in de "connectorbox/powerbox"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

#2
Oké, kan ik meerder delta's aansluiten als extra booster. Zo ja hoe sluit ik deze dan aan. Delta's zijn toch voor een habbekrats te koop. Kan ik de transfo. van de MS gebruiken om een extra delta van power te voorzien.

Erik.

dani

neen dat laatste kan ook niet .

De delta's kan je allemaal parallel op de uitgang van je huidig signaal hangen.
Let wel op als je er te veel op hangt wordt je signaal te zwak.

Ik had vroeger een setup met 1 DELTA  als  "master" booster achter de  PC met MRDirect en seriële kabel, die op zijn beurt een 5 tal  DELTA's aanstuurde voor 5 verschillende baan delen.

Hoe je een delta aansluit :

-->  je pikt het signaal van je "master" spoor of centrale of PC op  langs de "ingang " van de DELTA module
-->  je sluit je boostersectie (spoorsectie) aan op de uitgang van d eDELTA
--> je zorgt dat de DELTA  module op de RECHTER (!!)  STOP positie staat
--> Je maakt verbinding tussen de  "I"  en "II"   aansluitngen op de Dleta (waar je eventueel een manuela regelaar kan aansluiten)
-->  Je sluit de Delta aan  de voeding  aan   (bruine en GELE) aansluiting van de transfo, NIET bruin en rood.


... en klaar


Ik ben nu op het werk, maar als je wil kan ik op een avond vandeweek eens meer precieze schema en foto's opsnorren en doorsturen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

reeves

Heb nog een booster liggen Eric , ooit eens een paar te veel gekocht. Booster is van iemand op drie rail forum die deze daar verkoopt. Booster is zonder voeding en max 3A

Moest je interesse hebben hoor ik je wel

Groet Tom

PietB

Citaat van: erik de noorman op 05 april 2016, 11:38:48 AM
Kan ik de transfo. van de MS gebruiken om een extra delta van power te voorzien.
Zou ik niet doen, want die kan maar 18VA(watt) leveren.
Neem liever b.v. een Marklin 6002

Die levert 52VA(watt) daar kun je veel meer mee.
Mocht je interesse hebben ik heb er hier één liggen die ik je wel voor een schappelijke prijs wil verkopen.

Contact daar over verder via PB, graag.

grt Piet.

dani

aangezien de Delta module standaard maar 1,9 A kan verwerken,  kan je met zo een trafo wel 2 Delta's van stroom voorzien.
Ik heb er ook een paar zulke.

Als je meer dan 2A wil verwerken met een delta dan moet je extra gaan koelen.  Zoniet gaat de thermische beveiliging telkens af schakelen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Ik zie trouwens nu ook dat je "multiprotocol" bestuurt.
Ik weet niet of een Delta  met een DCC signaal overweg kan.  Ik DENK van wel maar te bevestigen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Momenteel gebruik ik reeds een delta als extra booster en dat  gedeelte van de baan werkt op DCC signalen.

Erik.

dani

ziezo, dat is dan bewezen... ik had het zelf nog niet getest.    Tja, in principe zou het geen verschil mogen maken, maar je weet nooit ..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.