Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

Martin Welberg

Zit nu ook wat met een vraag wat dat betreft, twee wagens. Dakmateriaal StCu..wat mij dan een staal / koper legering ?

Martin Welberg

Om effe wat in te gaan op het gebruik van filters en wat het zijn heb ik geprobeerd het op de plaat vast te leggen op deze groene jongen. Wat zijn filters? Filters zijn in de militaire modelbouw gebruikelijk en bestaan uit 10% verf en 90% verdunning en hebben als doel alle geschilderde detailsen kleurtjes wat meer samen te voegen tot een geheel. Heb het op deze groene wagen geprobeerd met eerst een groenblauw filter van AK en na 24 uur droging een 2e filter met een licht bruine bijna gelige oker toon. Zal de foto's laten spreken.

Met filters.



zonder..



met filters..



zonder..



zoals je kunt zien veranderen de filters terdege het uiterlijk van de wagen. Heb in deze voor een 2e lichtbruin oker filter gekozen om de wagen een wat meer stoffig uiterlijk te geven. Maar je ziet dat de chips minder hard en contrasterend overkomen door het gebruik van een filter.

Michael

Martin, er blijven wat mij betreft geen superlatieven meer over.Geweldig wat je hier allemaal laat zien, net echt, een beter comliment kan ik je niet maken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Herwig

De term  "filter"  vond 'k eerst een beetje verwarrend.  Maar zou in dit geval    "(laten)doorschemeren"    kunnen betekenen.
Lijkt op het simpelweg naborstelen van de wagen met het   "spoelwater"  van vieze antraciet-verfjes.
Doch is wel complexer in de praktijk en het optisch effect is zeker de moeite waard ...

Wat betreft (het materiaal van) die wagendaken:
in het Miba-boek nr. 1 van Carstens is hierover echt niks terug te vinden ?   Ergens verstopt in het midden van een tekst ?

Martin Welberg

De term filter komt eigenlijk uit de fotografie, waar je het hele beeld door toepassen van een filter in kleur kunt veranderen.

SuSke

Martin, ik heb er waarschijnlijk overgelezen, maar hoe doe je die chippings?
Eigenlijk beeld je het beschadigen en afbladeren van de verf uit, maar je doet het hier op een "fabrieks-afgewerkte" wagon.
Je gaat er dan toch boven op "schilderen" met de lichtere en roestkleuren?
Of zie ik het verkeerd en heb je een andere methode?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Nee, dat zie je niet verkeerd, deze manier van chippen legt de verf er wel boven op. Doe dat met relatief dunne verf, beetje AK interactive retarder erdoor en een wet palet zorgt voor een langere verwerkingstijd. In alle rust werken met een fijn penseel, eerst de lichtere tint en dan de roest chipping kleur..op een afstand valt het dan wel mee, ga je echt mega close ups maken zie je wel dat de verf erop ligt ipv een echt afbladerend verfje..

Martin Welberg

Ook de andere kant van de EVA ketelwagen maar eens gedaan, verschillende tinten roest washes en streaks. Tevens wat metaal pigment gebruikt op de handrails, blijf dat soms een moeilijk te controleren medium vinden. Nu nog wat stoffigheden en dan is ie wel klaar...








Herwig

Dit is werkelijk een unieke Deutz-ketelwagen (bouwwijze) geworden.   Hoeveel werkuren zijn hier wel niet ingekropen ?
Ben benieuwd hoe je een knalgele Shell, een spierwitte Esso, of helblauwe Aral zou aanpakken.

Martin Welberg

Dank je, heb eerlijk gezegd net exact een idee maar schat tussen de 8 en 12 uur...
Die gele, blauwe en witte zullen vast wel eens op mijn werkbank verschijnen. Hierna eerst wat USA groot en oranje..

loebaske

#205

Martin, heb je al iets verwerkt ontrent die verwering van een bezoeker op de expo in Leuven ??

bva25j

Hoe heb jij de rust op de ketel geschildert ? Een primaire roest kleur met Maskol over ? En dan de groen op ?

Ongelooflijk mooie

Martin Welberg

Citaat van: loebaske op 20 december 2016, 10:03:37 AM

Martin, heb je al iets verwerkt ontrent die verwering van een bezoeker op de expo in Leuven ??

Ben bezig met wat loks die ik ter beschikking heb gekregen van Red en Michaël..

Citaat van: bva25j op 20 december 2016, 10:15:07 AM
Hoe heb jij de rust op de ketel geschildert ? Een primaire roest kleur met Maskol over ? En dan de groen op ?

Ongelooflijk mooie

Heb hier eigenlijk weinig verandert aan de ketel zelf, roest is gedaan door middel van het chippen met een fijn penseel in 2 kleuren acryl, een lichter grijs als de ketel  uit een tank modulatie set en een roest tint "chipping" beide van Ammo, daarna de rest gedaan met hun weathering producten op enamel basis, light rust en tracks wash en streaking rust..

loebaske

#208
Citaat van: milocomarty op 20 december 2016, 09:56:46 AM
Dank je, heb eerlijk gezegd net exact een idee maar schat tussen de 8 en 12 uur...

Idd. Martin, men onderschat dit vaak hoeveel uren je bezig bent met verweren, je kan een cursus geven aan de mensen die het willen, maar op een paar uur kan men het ze niet leren...wel wat bijbrengen.
begin met verweren en zijn er steeds een paar tegelijk op tafel plaatst zet die in de basiskleuren...werk zo dan in serie verder.
Meestal zie je pas na een uur wat voor resultaat je heb met een bepaald kleur...

Martin Welberg

Cursus...daar denk ik al tijden over na..geloof niet dat et te doen is in een dag. Ga maar video's maken of een boek schrijven ofzo. Heb zelf ook meestal meerder werken staan, doe alleen niet wat in serie omdat dan het gevaar er in sluipt dat je jezelf gaat herhalen..