Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

centauri167

heel mooi gedaan, nu het bovenste deel nog en het is gewoonweg af

Martin Welberg

Nope, contrasten zijn me nog iets te groot..

Ben eigenlijk wel een keer klaar met de twee spoor 1 wagens. Soms kun je beter stoppen dan dat je maar verder en verder gaat..



Nog effe wat t op de buffers, AK burned jet engine pigment in combinatie met shafts and bearings grease..





Op het andere bakkie een nieuw Vallejo product oor vettigheden..





Ziet er in mijn ogen ook ok uit, ook maar eens combineren met burned jet engine pigment en op de buffers smeren als vetresten..





Voor de rest heb ik het stalen frame op deze wat zwaarder aangezet, ding draait al iets meer jaren mee als de andere, en heb hiervoor Panpastel raw umber extra dark gebruikt, een leuk medium om snel resultaat te behalen. Soort an pastel of pigment maar met een iets betere hechting.



Zo dat was het voor dit project, heb er nog 4 liggen waar ik er 2 binnenkort eens aanpak.
Tussen door wat knoeien aan schaal 0 wagentjes, van Brawa, lekker gedetailleerd en de schroefkoppelingen worden meegeleverd.Zou alleen ik niet zijn als dan ook de andere op de Lenz gebaseerde er compleet uit moet..stoort me als er zoals bij de MBW er van die blokjes op de foto te zien zijn.



Basis laag met de airbrush met  AK and Ammo trackrust primers.
En nu de geilste, dat ding is zo geel dat het zeer doet aan je ogen.



Nog wat te zien aan de binnenkant maar eerst eens een fade met een Vallejo white wash





Daarna een basic pin wash met Ammo wash for DAK..beetje bruin stoffig kleurtje..

That's it for today folks !!

Martin Welberg

Elke avond effe een uurtje soppen met verf en er gebeurt ook nog wat. Langzaam gaat het erder met deze kanarie wagen. Als privé wagen zal deze smerig maar zeker goed onderhouden zijn. Dus niet te ver doordraven eg ik dan maar. Zijkantjes moeten nog wat laatste details hebben, dak moet nog gebeuren..nu zit daar de vraag, wat is het materiaal wat ze gebruikten op een Duitse  G30?




Dirky

Jaren terug was ik op bezoek bij een club in Baden-Württemburg waar men goederenwagens renoveerde. Over het dak werd een doek getrokken dat met een sort teer werd ingestreken.
Ook stond er eentje bij met een, dacht ik, aluminium dak...

wellicht heb ik in mijn dozen nog foto's...

oebr

Wat Dirk zegt klopt, dit zag ik vorige week nog in Treignes:




Je zal de houten plankjes ook nog wat moeten laten afschilferen à la Emmanuel Martin ...
Aangezien het toch binnenzitweer is...  ;)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

Maggi  ?       Ja , hij mag.                Knap wagentje.

Plankjes niet zo fel te verweren als die getoonde CFL-wagen.  Maggi-wagen is nog géén wrak, maar in dagelijks gebruik.

Zo'n naadloos dak heb ik ooit beplakt met dubbelzijdig klevende papieren tape   ("zeildoek") en dan met de spons verweerd.  Maar was wel in H0.  Dus plakband was voldoende breed voor het H0-dakje.

Martin Welberg

Fijne foto Red, maar ga de plankjes bij deze niet zo doen. Zoals Herwig al zegt een privé wagen van Maggi, die werden nogal leuk onderhouden..

oebr

ah ja, Maggi heeft een goudbouillon-standaard hoog te houden. Lijkt me aannemelijk  ;)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

#38
Uw kanarie G30, is dat   -ongeveer-   wat men als het type Oppeln klasseert ? Met de assen gans aan de wagenkop, maw grote wielbasis. 

Martin Welberg

Citeerwellicht heb ik in mijn dozen nog foto's...

Zou dat best wel graag willen zien al zullen het vaak z/w zijn. Maar ook daar is de mate van vervuiling af te lezen.

Martin Welberg

Simpele weathering met pinwashes, heb een Athearn RtoR boxcar fgebruikt die ik laatst in Houten voor een prikkie heb gekocht.
Ondanks dat dat ding een mooi groen kleurtje had gellof ik ster in het verbleken van verf, ook wel faden genoemd. So let's start to fade.
Stap 1: Gebruik een mix van Vallejo wash white and olive greenom een vaag licht groen kleurtje te mixen die ik met de airbrush in dunne lagen opbreng. Blaas tussendoor de verf droog met de lucht uit de spuit wat kan als je een double action spuit hebt.
Step 2: Een aantal dunne laagjes satin varnish (ook Vallejo in dit geval)
Step 3: Start de pinwash op alle gleuven, kieren, naden en klinknagels met een Ammo wash for Nato camouflage in dit geval.
Step 4: Verwijderen van de overtollige wash met een vochtig penseel. Doop het ding in de odourless thinner en strijk hem wat droger op een stuk keukenrol. De kwast blijft vochtig genoeg om de wash weer te activeren, te verplaatsen en te verwijderen. Tussendoor schoonmaken op het stukkie keukenrol
Step 5: Streaks, maar dan met een bredere platte kwast, zelfde handeling om hem vochtig te maken. Beweging van boven naar beneden.
Dat zijn de eerste, bakkie is klaar voor meer weathering stappen..










evan

Leuk en dankbaar overzicht. 

Die Valejo washes zijn inderdaad ideaal om te spuiten :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

oebr

Citaat van: milocomarty op 08 juli 2016, 03:21:28 AM
Ondanks dat dat ding een mooi groen kleurtje had gellof ik ster in het verbleken van verf, ook wel faden genoemd.

inderdaad Martin, dat wordt bij weathering vaak vergeten. De zon heeft ook haar rechten.
Bij Belgische dieselloks zie (zag) je dat ook bij het groen. Een 62/55 heeft zelfs vaak een olijfkleurig dak (nog erger en geliger dan op deze wagen) ipv het mooi blinkende groen.

Bedankt voor de toffe uitleg, heel interessant ook het verwijderen van de pinwash.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

evan

Citaat van: oebr op 08 juli 2016, 10:35:29 AM
Citaat van: milocomarty op 08 juli 2016, 03:21:28 AM
Ondanks dat dat ding een mooi groen kleurtje had gellof ik ster in het verbleken van verf, ook wel faden genoemd.

i
Bij Belgische dieselloks zie (zag) je dat ook bij het groen. Een 62/55 heeft zelfs vaak een olijfkleurig dak (nog erger en geliger dan op deze wagen) ipv het mooi blinkende groen.



Hier een voorbeeldje van de zelfde techniek en toevallig een 62.

Vervaagd en vervuild, maar nog niet "afgeschreven".  Het dak en de roosters hebben ook met lichter groen een drybrush behandeling gekregen...




Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

Straffe verwering Evan, begin jaloers te worden over uw kunsten...