Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

Martin Welberg

Zit nog steeds te kloten met de wit balans, gaat nog wel een fot of wat duren denk ik zo. Als ik in "pre"de witbalans meet met een grijskaart in de buurt van het model en dan met deze vaste brandpunt lens een paar stappen teru ga verandert de kleur  ::) Schiet de foto's met een Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED Micro. Gelukkig is het bijna weekend en ben ik blij dat ik tevens in RAW schiet. Met PS eenvoudig de WB wat bijstellen. Maar wat platen om te laten zien wat ik bedoel, elke tweede is een bewerkte RAW opgeslagen als Jpeg. Maak de foto's op een puur wit vel Canson tekenpapier met 2 softboxes elk voorzien van 4 daglicht lampen. Aan de hoeveelheid licht kan het niet liggen.















De laatste plaat is een originele camera Jpeg.

doomslu

Ik gebruik steeds de tweede methode: RAW en dan de witbalans bijwerken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Werkt ook prima denk ik. Met wat voor een programma ? Maar voor het gemak wil ik eigenlijk ook de Jpeg goed hebben. Uploaden en hier plaatsen...

Martin Welberg

Ben al wat dagen aan het kloten geweest met die freaking witbalans. Met de D60 had ik er minder moeite mee, of lette er misschien iets minder op. Was natuurlijk na een flink aantal jaren wel aardig gewend aan dat ding en wist in het menu feilloos bijna alles te vinden. Gisteren nog een aantal uurtjes fijn liggen meten, wit kaartje, grijs kaartje, wat overbelichting met een aantal stops, ook zo'n lekkere mogelijkheid. Met deze nieuwere camera heb ik dus echt wel wat moeite, meer pixels, meer mogelijkheden maar het doet nog niet wat ik wil. Plaats een paar plaatjes, een met het camera lichtadvies en een aantal met wat stops extra licht. Elk advies is me hier welkom.

En om maar bij het smeerboeltje te blijven, nog een nieuw projectje, een MBW Duits geval in spoor 1. Ding effe lekker deels gesloopt en het frame alvast van wat rommel voorzien. In dit geval diverse dunne lagen primer van 2 merken, namelijk Ammo by Mig and AK interactive maken een fijne donkerbruine primer die ik vaak gebruik in de eerste lagen..toevallig heten ze ook allebei tracks primer..











En dan zomaar wat gedachten omdat dit witbalans dingetje me mateloos begint te irriteren heb ik gisteren maar eens de proefversie van Lightroom CC binnen gehaalt. En ik moet zeggen dat het me aardig bevalt.Schiet toch tevens alles in RAW dat het programma het me eigenlijk est wel makkelijk maakt om van allerlei dingetjes aan te passen. Paar plaatjes geschoten van een ander projectje waar ik nog niet teveel over kan vertellen en hoppa bewerken maar. Als bonus een bewerking van het gele geval met wat voor ingestelde opties. Denk alleen dat de copyrights wel wat kleiner kunnen  ;)










Martin Welberg

Zo, geloof dat ik het witbalans gevalletje wel onder de knie heb met de  Expodisc 2.0 gaat dat prima, niet echt goedkoop maar wel een prima investering en erg makkelijk in gebruik. Daarnaast dan effe een shot met een grijskaart en de RAW door Lightroom plempen. Hoef dan meestal alleen maar iets in de belichting te tweaken. Zo dan kan ik me weer op het smeerwerk concentreren, dakkie van de gele bugger voorzien van wat streaking grimes, extra pinwashes om de details naar voren te brengen, wat wiel spetter op de kopwanden..nu nog wat regenstrepen op het dak en wat stof en zooi...










Michael

Martin, met de juiste materialen en de goede techniek, je hebt het allemaal in huis dat is wel duidelijk, ik heb enkel maar Oh's en Ah's. Dank voor het laten meegenieten van jou kunsten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Martin de laatste foto heb je dat resultaat gehaald door eerst met enamel verf dwarse lijntjes te schilderen, variërend in lengte, even laten drogen en daarna met platte kwast  even in de thinner en dan via een keukenpapiertje het teveel aan thinner afdeppen, om dan met niet te veel druk op de kwast van het midden uit naar de zijkanten te strijken, regelmatig even kwast schoon maken en dan weer  etc. Totdat je het gewenste resultaat hebt?

Knap gedaan hoor, daar ga ik de komende tijd wat mee oefenen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Bedoel je de zogenaamde verticale streaks of de lijnen tussen de planken ? In principe werken de enamel washes en streaking effect idd allemaal op die manier, door de verf weer te activeren kun je de pigmenten manipuleren..

Michael

Martin ik bedoelde eigenlijk het dak.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Och, dat werkt eigenlijk hetzelfde, beetje afhankelijk. Deze heeft een laag gekregen die deels weer is verwijderd met een make-up sponsje, waarna er 2 tinten streaking grime zijn aangebracht. Wel met een paar dagen tijd er tussen. Zo'n onregelmatige streep in het midden met wat uitlopers en dan met een iets vochtige platte kwast gaan "halen"..soms pak ik er ook wel een waaierkwast bij..


Michael

Well done my vriend! Martin ziet er gelikt uit ik kan geen op of aanmerking verzinnen, perfect, zo uit het leven gegrepen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Pff Michael , ik zelf nog wel...

Het kan toch af en toe een heel gevecht zijn dat weatheren van wagons. Hoever ga je hoe pak je het aan en dat wat ik nu gedaan heb is het wel het juiste ? Dat is ook een beetje het gevoel wat me bekruipt bij dit bakbeest in spoor 1. De fade die staat me wel aan, basis mengsel van matte varnish, airbrush thinner, witte en dark rust wash van Vallejo, met af en toe eens een druppie extra wit in de cup van de spuit. Lekker onregelmatig aanbrengen in veel laagjes. Daarna dacht ik bij mezelf ik ga wat meer schaduw accenten aanbrengen, maak de stalen balken wat donkerder en wat meer opvallend. Lekker driftig aan de slag met een donker grijze wash in de spuit. Maar na droging heb ik het idee dat het iets teveel is. Ga nu eens nadenken over hoe en wat, ga ik de kleur wat ophalen en aftonen met een aantal filters, probeer ik hierop eens de stippeltjes met olieverf techniek. Worden de tinten al wat anders als ik aan de slag ga met de enamel washes en streaks ? Weet het nu effe niet...In ieder geval zijn deze lagen beschermt met een laagje matte lak en we zien in de loop van de week wel verder...








loebaske


Volledig met je eens Martin, hoe pak ik het aan!
Over 2-3j geleden was het van "ga eens verweren" en als je die spullen uit de kast haal kom men tot het besluit dat het echt wel prutsen is geweest.
Nu is het van "neem er de tijd voor, doe het rustig en zorg dat het niet ééntonig word" dat gebeurt vaak als je meerdere wagons van het zelfde type
heb in een ram, zorg dan dat er wel degelijk verschillen zijn.
Verweren is idd. niet zomaar met de de airbrush wat rond spuiten of met de kwast lustig door drammen....

Martin Welberg

Probeer daarom ook van allerlei types op en rond de werkbank te hebben, het automatisme sluit er al snel in..Daarnaast is het ook makkelijk, veel lagen vragen toch een 24 uur droogtijd.Heb je in ieder geval wat anders te doen. Denk dat goed verweren ook een kwestie van veel naar voorbeelden kijken..