Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Enquête ter voorbereiding van een bachelor script

Gestart door Koen, 30 maart 2016, 13:34:22 PM

Koen

Nogmaals bedankt.

@ Geert,

Inderdaad, sinds zij deze studies volgt, sta je wel eens meer stil hoe deze gemeenschap functioneert. In onze ogen missen zij bijzonder veel maar vreemd genoeg ervaren doven hun beperking niet als een beperking of handicap. Velen onder hen hebben totaal geen behoefte om te kunnen horen aan de hand van een implantaat. Zij voelen zich goed zoals ze zijn en kunnen hulp van horenden niet apprecieren. Eerlijk gezegd een zeer moeilijke maar boeiende groep om kennis mee te maken.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Koen op 30 maart 2016, 19:46:21 PM
Inderdaad, sinds zij deze studies volgt, sta je wel eens meer stil hoe deze gemeenschap functioneert. In onze ogen missen zij bijzonder veel maar vreemd genoeg ervaren doven hun beperking niet als een beperking of handicap. Velen onder hen hebben totaal geen behoefte om te kunnen horen aan de hand van een implantaat. Zij voelen zich goed zoals ze zijn en kunnen hulp van horenden niet apprecieren. Eerlijk gezegd een zeer moeilijke maar boeiende groep om kennis mee te maken

Koen, zonder slechte bedoelingen hé, maar die stelling die jij daar naar voren schuift is toch strikt persoonlijk, ik ken ook mensen met dezelfde handicap en die denken daar toch anders over ! Veralgemenen is steeds een slecht standpunt zoals Islamieten zijn allemaal....... (dat klopt ook niet) :-X :-\

rgp

volià in gevuld.

Ik moet Peter gelijkgeven.  Het wereldje van mensen met een beperking heeft als spijtig kenmerkt dat ze zich allen als DE vertegenwoordiger vinden.  Moet daar maar eens mee vergaderen voor een project.

Roland

Koen

@ Peter,

Ik begrijp uw reactie en ik heb daar alle respect voor  :) . Er zullen zeker mensen zijn die wel alles willen doen om te horen (vooral als ze ooit gehoord hebben).
Annelies komt ook regelmatig met dezelfde ervaring als ik naar huis. Het is zeker niet de bedoeling iedereen over dezelfde kam te scheren maar ik hoor deze reactie van velen die in deze wereld vertoeven.
Tenslotte als doventolkstudent vertoeven ze dagdagelijks in deze "wereld". Zij moeten deelnemen aan dovencafé's, bijeenkomsten, voorstellingen, ..., wat dan naar mijn mening een goed beeld geeft van wat er in hun leefwereld leeft (met alle respect voor uw mening, Peter  :) )

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

#19
moet je eigenlijk eens een anekdote vertellen, mijn vrouw ging naar een samenkomst van school van doven en slechthorenden, nu moest ik die dag werken en had beloofd haar te halen.

Had daar eigenlijk nog nooit in die school geweest en ik dacht mijn vrouw vrij  gemakkelijk te vinden, ja  de waarheid was anders.

Kwam ik daar binnen, stonden daar met honderden gebarentaal te doen, moet eerlijk zijn  heeft lang geduurd voor ik mijn vrouw vond(ze stonden daar allemaal als het ware te wuiven !) Overal waar ik keek bewogen de handjes!  ;D

Maar uiteindelijk heb ik ze toch gevonden !  ;D ;) ik vond ze buiten op een terras  :-* ;)

Koen

Gelukkig  ;D.
Ik kan je vertellen dat ook mijn toekomstige schoonzoon gebarentaal aan het leren is. Ik kan je verzekeren dat het tussen die twee af en toe er heel stil aan toe gaat  :o. En dan moet je weten dat hij uit zichzelf al een stille jongen is   ::) (en nee, hij is niet doof - of misschien toch een beetje selectief doof  ;D ;D ;D ) - oei, ik scoor nu slechte punten als schoonvader  8).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

eigenlijk is gebarentaal eens je het eigen bent veel gemakkelijk om elkaar te begrijpen bij veel lawaai (bv in een zaal waar veel geluid is) wanneer je dan spreekt/roept is dat vaak niet te horen/verstaan !

Jammer dat men gebarentaal niet universeel gemaakt heeft ook daar zijn verschillende talen zullen we maar zeggen !

Koen

Inderdaad, ik heb je horen fluisteren toen je de laatste keer hees was  ;D  ;D  ;D;)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 maart 2016, 22:25:50 PM
eigenlijk is gebarentaal eens je het eigen bent veel gemakkelijk om elkaar te begrijpen bij veel lawaai (bv in een zaal waar veel geluid is) wanneer je dan spreekt/roept is dat vaak niet te horen/verstaan !

Jammer dat men gebarentaal niet universeel gemaakt heeft ook daar zijn verschillende talen zullen we maar zeggen !

Daar ben ik het volledig mee eens. Niet alleen talen maar ook nog eens een hoop dialecten. Begin er maar aan hé. Het straffe is dat bepaalde tekens in de Vlaamse gebarentaal een totaal andere betekenis krijgen dan in de Franse gebarentaal. Annelies heeft 6 maand in Frankrijk gestudeerd om haar taal bij te schaven en mocht dit aan den lijve ondervinden.
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

ik zou niet Peter heten mocht ik met die kerels ook geen grapje uithalen. Daar sommigen wel iets hoorden maakte ik die wijs dat ik ook de gebarentaal machtig was. Ze geloofden mij niet totdat ik die uitgestoken middenvinger toonde, ik moet zeggen ze hadden mij allemaal begrepen en gelukkig begrepen ze ook dat dit een grapje was  ;D ;)

Koen

#25
Verdorie, daar had ik wel willen bij zijn  ;D ;D ;D, alleen al om hun reactie te zien.
Nooit te oud om te leren


modelbaanHO

Ik heb de enquête ook ingevuld. Het laat je wel eens nadenken...
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Lange Trein


quf