NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen

Gestart door PeterVG, 25 maart 2016, 21:15:04 PM

PeterVG

Bedankt mannen
Peter er komen zeker nog meer omgebouwde exemplaren. Al ga ik me binnenkort op de bouw van mijn vaste baan concentreren.
Al is het wel zo dat er enorm veel verschillende varianten geweest zijn. Als je één exemplaar per variant wil bouwen heb je enorm veel werk en uiteindelijk een zeer grote collectie. Dus voorlopig toch maar wat verschillende varianten bouwen ;)

Herwig

de   G   van   Geslaagd .

Die daktape, kleeft die gewoon met zijn eigen lijm, of heb je er iets extra's mee uitgevoerd ?
Heb dat jàààren geleden ook gedaan, inclusief verwering met sponsje, maar heb recent gemerkt dat er  "blazen" verschijnen .


loebaske

Als dakbedekking (tape) kan je simpelweg een servette opdelen, zo een dun laagje breng je aan met waterlijm en na drogen schilderen
tot nu toe de leeftijd van dergelijke toepassing is +/- 20jaar .....
Kan ook gebruikt worden als zijnde roofing voor een plat dak.


Johnnytrein

Ik wist niet dat je water kunt lijmen, u schrijft waterlijm.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

loebaske

Tja, bedoel 50% houtlijm en 50% water met een drupje detergent  ;)

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PeterVG

#51
Het dak werd beplakt met gewone Tesa papieren afplaktape. Handig in reepjes te snijden en makkelijk te kleven.
Blazen verwacht ik niet. Er zijn zoveel laklagen overheen gegaan tijdens het verweren dat de plakband één harde schil geworden is.
Lossen zou kunnen maar ik verwacht het niet omdat langs de zijden de plakband naar binnen werd geplooid en nu het een harde schil geworden is vanzelf zal blijven klemmen.
Moest het toch mis gaan is dat geen erg. Het dak is simpel demonteerbaar en snel opnieuw beplakt met een alternatief.

Metpetergaathetbeter

hoop dat hardheid zich niet omzet in broosheid !  ;)

PeterVG

Beelden zeggen meer dan woorden

Het wagentje klaar voor de verfklus




vyncky

qua wijzigingen valt dit nogal mee precies....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Vooral veel schuurwerk om overbodige Duitse details te verwijderen. Het opbouwende werk valt inderdaad wel mee.

vyncky

Citaat van: PeterVG op 07 juli 2016, 22:32:00 PM
Vooral veel schuurwerk om overbodige Duitse details te verwijderen. Het opbouwende werk valt inderdaad wel mee.
[/quote

Maar toch hoedje af!

Ik krijg er ook wel zin in.  Alleen nog zoveel projectjes af te werken...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Toch maar eens doen. Veel modelbouwplezier voor weinig geld. Decals moet je niet van wakker liggen. Daar heb ik er nog wel een paar van over.

Herwig

..."...Veel modelbouwplezier voor weinig geld..."...

En of.   
Door uw rubriekje hier heb 'k m'n Piko en andere H0-tweeassertjes van 't zolder gehaald.
Verschillende zijn vroeger door me verfraaid en verweerd op basis van (prima) Britse lectuur.
( jaren geleden, met PB-onderdeeltjes, Roco-kortkoppelingetjes en krijtjes en verfsausjes ...Heb géén luchtverfspuit. )
Maar er liggen nog verscheidene wagentjes in originele, blote doosjesuitvoering.
In de herfst toch nog 's terug wat  "vieze"  Vallejo's aanschaffen (MSM-Brabanthallen) en terug gaan kliederen aan de keukentafel.



PeterVG

#59
Klaar voor de inzet is de houten bakwagen van het type 1221 die reeds in dit rubriekje opdook.



Een typische NMBS houten kolenwagen welke helaas niet verkrijgbaar is in de handel. Daarom heb ik het typisch Belgische verstevingspatroon zelf gebouwd met messing profielen. L en U profiel van 1mm. Fijner zou beter zijn maar dat kon ik niet vinden in messing of styreen. Vooraleer ze gekleefd konden worden moesten de piko profielen verwijderd worden.



Verwering werd uitgevoerd met olieverf.
Eerste stap was zeer licht kleurverschil aanbrengen in de houten planken. Enkele groene tinten werden zeer licht opgebracht met olieverf. Daarna hetzelfde met grijsbruin op andere planken om een ouder plankuitzicht te krijgen. De volgende lagen temperden dit effect.
Tweede stap, pinwash met zwartbruine verdunde olieverf.
Derde stap, met acrylics nog was accenten aangebracht zoals de sporen kalk. Kalk werd over gevulde kolenwagens uitgekapt om een witte laag te krijgen waardoor diefstal van kolen duidelijk zichtbaar werd.

styreen stripjes werden opgekleefd als reparatie. Houten wagens kregen het hard te verduren. Tussen de 7 jarige grote revisies in werden ze wel eens opgelapt met planken. Om kleurverschil te krijgen heb ik ze gespoten in roodbruin zoals toegepast na 1956.