Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen

Gestart door PeterVG, 25 maart 2016, 21:15:04 PM

PeterVG


Het NMBS type 2021 kende meer varianten van ex Duitse houten goederenwagens.
Allemaal vlot verkrijgbare wagentjes die helaas steeds weer teveel Duitse details bezitten.
Op Mobexpo kocht ik tweedehands een Roco wagentje dat smeekte naar een verbouwing.
Dit is de voorbeeldfoto. Mijn versie zal echter een groene variant zijn van midden jaren 50.


Foto uit de collectie van Fernand Maes, datering ergens jaren 60.

Het wagentje van Roco voor de ombouw.



Alle overtollige Duitse details werden verwijderd. Voorzichtig snijden en schuren was de boodschap. Het plastic van dit oudere Roco wagentje was best sprok. Niet echt leuk materiaal om te bewerken. Recentere Roco wagentjes zijn opgebouwd uit een veel betere plasticsoort.
Hier en daar zijn ongewenste beschadigingen het gevolg. Deze zijde van de wagen leverde een goed resultaat op.



Het aanbrengen van de typische NMBS details. Verstevigingshoekjes onderaan de kast en verstevigingsprofiel aan de zijkanten van de wagen.
Helaas ging het strippen van de verf de mist in. De Humbrol thinner die goede resultaten gaf bij de ombouw van mijn andere Roco wagentje tastte ditmaal het plastic aan. Hierdoor ging een deel van de fijnheid van de details verloren.
Dit wordt dus een wagentje waar ik niet veel tijd in het verweerproces ga investeren.
Een moeilijke zoektocht is het wel een goede verfstripper vinden.



vyncky

Citaat van: PeterVG op 16 april 2016, 18:41:22 PM

Een moeilijke zoektocht is het wel een goede verfstripper vinden.



Al eens geprobeerd met een afwastabletje voor in de afwasmachine? De verf van Lima gaat er mee af, en de reeks 29 van Roco ging dat ook me (dacht ik)   ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Aha
Bedankt voor de tip dat ga ik volgende maal eens proberen.

eddy

Hoi Peter,
Remolie werkt ook.Heb ooit een kap van een 59 van zijn verf ontdaan.

groeten eddy

Thommy

Citaat van: eddy op 16 april 2016, 19:45:23 PM
Hoi Peter,
Remolie werkt ook.Heb ooit een kap van een 59 van zijn verf ontdaan.

groeten eddy

remVLOEISTOF! het is geen olie... het goedje kan je mengen met water, olie kan dit niet.
en ik raad die methode eigenlijk niet aan, kan zelfs kunststof week maken. Nog gezien, zelf tegen gekomen, op kunststof kappen van brom/moto's waar 1st de verf weg ging, maar bij het afvegen dat ik gewoon een serieuze wreef in de kunststof heb achtergelaten (was zo week geworden)
Greetz

Thommy

guy holbrecht

Ik heb eens twee graanwagens van Jouef in de remvloeistof gestoken om de verf te verwijderen. Bij de zijwanden is dat perfect gelukt. De kopwanden echter waren zodanig aangevreten en week geworden door het goedje dat de wagens klaar waren voor de schroot. Remvloeistof wordt bij mij dus nooit meer gebruikt.
Groeten,
Guy

3rail

Je kunt best remvloeistof gebruiken, maar niet op kunststof.
Op metaal of op messing is het geen probleem, zorg er wel voor dat na gebruik je je werk
stuk goed schoon maakt met water.

Mocht je dit niet doen dan zal de nieuwe laklaag ook weer door de remvloeistof worden aangevreten.
Soms is het beter om de oude laklaag te laten zitten en een klein beetje op te ruwen met schuurspons.
Hierna even goed ontvetten met een afwas middel en warm water.

Ik heb ook al een paar keer mee gemaakt dat de verdunners van de verf op wat oudere Roco wagons het kunststof aantasten.
De week makers in het kunststof worden dan aangetast en je model word dan broos. :(

Het kan dan zo maar zijn dat je een paar weken later je model wilt oppakken en gewoon kapot spat. :'( :'(

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

PeterVG

#22
Het is hier even stil geweest maar dat had zijn reden. Op de mobexpo had ik immers ook nog een piko openbak wagentje gekocht in de tweedehandsafdeling. Daar ben ik even zoet mee geweest want dat moest ook een Belg worden. Nu ga ik jullie hier niet vervelen met type nummers en tralala want ik heb de indruk dat hier toch niemand veel belangstelling in heeft. Het komt er op neer dat ik weer enkele avonden geschuurd en geplakt heb. Deze houten wagens zijn in België terecht gekomen na WOI en door de jaren heen flink verbouwd. Ongeschilderd zag het wagentje er zo uit.



Tijd om de wagentjes in de primer te zetten. Dat doe ik dekkend. Of dit de bedoeling is weet ik niet. Bij mij geeft het goede resultaten. De eindlaag mag daardoor dun zijn om toch nog dekkend te zijn. Wat uiteraard een voordeel is. Want fijne details blijven beter zichtbaar.
Als primer voor NMBS groen gebruik ik Vallejo 70607 UK bronze green.
Het dak van de gesloten wagen is een experiment. Panden van afplaktape werden op het plastic dak geplakt. Daarna bespoten met een kleurloze matlak in de hoop dat de boel een beetje gefixeerd blijft.
De Vallejo primer op het dak is een mengeling die de juiste kleur van dak moet voorstellen. De mengeling bestond uit de primers: lichtgrijs, lichtbruin en donkergrijs.



Een voorbeeldfoto van de openbakwagen vind je hier:
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/26438339552/in/dateposted/
Nu weten jullie meteen waarom dit zulk een leuke wagen is.
Het NMBS oplapwerk vraagt gewoon om nabouw.
Dat komt dus nog.




Metpetergaathetbeter

alweer knap werk ! Je hebt trouwens straks een pm  ;)

Thommy

dees vindek altijd leuk om te lezen.

soms met kleine ingrepen heb je een compleet andere ding.
grote fan
Greetz

Thommy

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ACFI

Peter,

Houd je zeker niet in om ook over het origineel iets te zeggen. Ik vind dit draadje een van de interessantste van de moment. Het geeft heel wat ideeën voor korte knutselprojecten zonder een bank te moeten overvallen.

ACFI.

Herwig

citaat:        " Nu ga ik jullie hier niet vervelen met type nummers en tralala want ik heb de indruk dat hier toch niemand veel belangstelling in heeft...."

Uw info over de wagenbeschrifting was toch ook leerrijk !     Samengaand met de sublieme Maes-foto's.

Zoals uw laatste wagentjes hier:     de G-wagen heeft de   "grote B"  op het tweede paneel, maar de open wagen op het eerste .....

loco

Deze bijdrage tilt het niveau van het forum een trapje hoger.

Wat ik wel knap vind is dat je eveneens de techniek met olieverf gebruikt om te vervuilen. Hiermee kan je schitterende resultaten behalen. Alle soorten verf hebben hun waarde, maar ik heb wel een sterke voorkeur voor olieverf.
Je tips voor het verbouwen van een G10 ga ik onthouden. Ik heb hier ook nog enkele wagens liggen in een grotere schaal die nog een beurt moeten krijgen.

Voor het verwijderen van verf moet je eens "Sun Liquigel" proberen. Ik heb er ooit eens iets over geschreven in MSM nr 33. Dit is ook een afwasmiddel. Een tabletje voor het afwasmachine heb ik nog nooit geprobeerd.

krisds

Prachtig Peter, dit geeft echt zin om mijn wagenpark ook eens te "verbelgischen"