NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen

Gestart door PeterVG, 25 maart 2016, 21:15:04 PM

Metpetergaathetbeter

fraaie wagon, die planken werden er gewoon opgetimmerd? Van die kalk was ook iets wat ik niet wist  ::).Trouwens hele fraaie verwering ! :) ;)

PeterVG

De planken waren met bouten bevestigd. Althans dat meen ik te zien op de fotos van Fernand.

bollen neus

Peter das eigen aan modelbouw, je moet soms compromissen maken omdat je het gepaste materiaal (in dit geval L en U profielen)niet vind in de handel . In het begin vind je dit om tegen de muren te lopen maar het eindresultaat is steeds iets van "jezelf" en daar mag je best trots op zijn.
Den Eric.

PeterVG

Van het resultaat ben ik zeer tevreden hoor Eric. Maar het kan altijd beter. De wagen toont iets te grof door de te grote profielen. Mocht er iemand weet hebben van fijnere profielen dan hoor ik het graag. Of wie weet komt er iemand op termijn met een fijne 3D print van de bak die op een Piko onderstel past.
Dit type wagen is echt puur NMBS. Ze kwamen in enorme hoeveelheden voor en ook in veel licht afwijkende vormen.
Zo heb ik nog een foto gevonden in de collectie van Fernand Maes met iets andere profielen en voorval lekker opgelapt met een hoop leuke plankjes. En nu ik het goed bekijk zelfs een metalen plaat als versteviging. Weeral inspiratie voor een volgend project ;)



Metpetergaathetbeter

is een bruine of een groene of valt dat er niet uit op te maken ? :-\

PeterVG

Dit is een bruine. De foto moet ergens in de eerste helft van de jaren zestig genomen zijn schat ik. Fernand had verder geen info over deze foto.
Maar dit type wagen is zeer oud. De wagens werden door Duitsland geleverd als herstelbetaling na WOI. De NMBS heeft ze omgebouwd met extra profielen op de zijwanden en het onderstel werd verzwaard met een driehoek. Ze hebben dus uiteraard ook in het groen rondgereden.

bollen neus

Als ik iets weet hoor je het wel.
Platen werden inderdaad ook gebruikten niet enkel van metaal hoor, Bij sommige modellen mag je gerust jou fantasie laten gaan want bij de  NMBS zaten wel mannen (vroeger toch) die op alles wat vonden om snel en op juiste wijze een oplossing te vinden voor reparaties. En zoals je ook al schreef "eenvoudig en voor weinig geld".
Den Eric.


Herwig

#68
Knap opknapwerk.

>  Die originele vertikale Piko-zijprofieltjes, zou je die niet kunnen opvullen met fijne putty ?
Of is het u-profieltje echt te miniem om iets te kunnen insmeren ?

>  Had je dit vroeger reeds uitgelegd:  die slechts vijf cijfers ipv zes bij deze groene wagen ?
Is het een dienst-baan-wagentje zoals uw grijze klapdekselwagen ?  Had nl. ook slechts 5-cijfers.
Of is er een andere reden ? 

( die laatste zw/w- foto toont zeven cijfers, dus zoals je zegt waarschijnlijk een bruine wagen )

erik de noorman


Peter, zulke fijne profieltjes U vorm L vorm zijn eenvoudig zelf te plooien uit aluminiumplaat en kunnen zelfs van klinknagels worden voorzien. Bij de zelfbouw van een Ballon Fourgnon heb ik alle profielen zelf geplooid. Ben nu op vakantie maar als ik thuis ben zal ik een foto plaatsen van het resultaat en een woordje uitleg van hoe de profielen te maken.

Erik.   

Floris

Mooi bakkie! Profielen inderdaad wat te dik maar daar is weinig aan te doen op een enigszins makkelijke manier, verder is ie wel erg sfeervol geworden zo met die weathering en lekker chaotisch uitziende opschriften. Decals zitten dr ook mooi op. 1 puntje van achteraf mekkeren: het RIV-merk heb ik nog nooit links bij de andere opschriften zien staan, stond bij mijn weten altijd in het meest rechtse vlak van de wagen helemaal alleen, maar ik laat me graag overtuigen dat het ook zo kan. Leuk trouwens dat van die kalk, wist ik niet, heb het in Polen nog wel gezien niet lang geleden.

PeterVG




Om Floris te plezieren een foto met het RIV teken zoals ik het op meerdere fotos kon terug vinden. Dit is wagen 139586 uit de collectie van Fernand Maes. Een groene wagen met als leuk detail een plank waar een oud logo komt piepen. Ook weer voer voor een volgend verweerprojectje.

Herwig, putty in de Piko profielen kan. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de verticale profielen U-profielen zijn met de opening zijwaarts gericht. Al kan je je achteraf de vraag stellen of dit zichtbaar is, bijna niet dus.
Zescijferig is niet de juiste benaming Herwig. De nummering van voor 1956 is eigenlijk een doorlopende NMBS nummering uit het begin van het NMBS tijdperk. Dit wil zeggen dat oudere wagens benoemd werden met minder cijfers. Simpelweg omdat men ooit begonnen was met 1 vermoed ik.
Als ik de omnummerlijst van 1956 erbij haal dan is de eerste wagen waarvan sprake de 2100. Helemaal geen zes cijfers dus. Het lijkt me daarom beter te spreken van de pre 1956 nummering.
Voor mijn wagen heb ik bewust gekozen voor een zo kort mogelijk nummer. Er was niet veel plaats tussen de profielen en ik wil het nummer zo groot mogelijk. Je weet wel, ik zie niet zo goed meer en wil rangeren met wagenkaarten. Gevolg is dat ik ten allen tijde de wagennummer moet kunnen lezen. De NMBS omnummerlijst van 1956 gaf aan dat in de oude nummering de wagens 97800-98703 toehoorden aan de reeks 1221. Dus werd het een wagen uit deze reeks. Je begrijpt dat deze wagen dus helemaal geen wagen van de dienst baan was maar een gewone groene wagen.

Erik ik ben zeer benieuwd naar je plooiwerk. Een profiel kleiner dan 1mm plooien lijkt me aartsmoeilijk. Een wagen neem je wel eens vast en dan mag het plooiwerk niet buigen. Zeker bij een prutser als ik die wagentjes voortdurend vast heeft tijdens het rangeren lijkt me een aluminium profiel alweer snel verbogen.

Floris

Ah, dank voor de foto! Ik ging er heel brutaal vanuit dat omdat het RIV-merk internationaal is de plaatsing ervan ook wel min of meer internationaal hetzelfde zou zijn, niet dus! Dat oplappen met losse plankjes blijf ik geweldig vinden trouwens.

Herwig

aan PeterVG,                                            17 juli16,

Eens te meer dank voor het nummertjesverhaal.


Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 17 juli 2016, 21:38:12 PM
Ah, dank voor de foto! Ik ging er heel brutaal vanuit dat omdat het RIV-merk internationaal is de plaatsing ervan ook wel min of meer internationaal hetzelfde zou zijn, niet dus! Dat oplappen met losse plankjes blijf ik geweldig vinden trouwens.
zeg bij de B of NMBS nooit want gegarandeerd ga je op je b....! ;D ;)