Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Intermodellbau Dortmund.

Gestart door 3rail, 20 maart 2016, 19:00:07 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: loebaske op 23 april 2016, 07:33:06 AM
Dat is zowat de reden dat ik de laatste jaren niet meer ga Peter, het vroegere mekka is er af...
men boodschappenlijstje bewaar ik momenteel tot er hier in ons land een beurs is, vaak bestel ik
bij de deelnemende handelaars men spullen, zodat die zeker mee zijn op hun stand.....
ik ging erheen in de hoop DB Shimmns te kopen (ijzeren kappen)  en kwam thuis met één Sahimmns (die ik reeds had; die ik ga vernummeren, anders niks gekocht aan de minder dan de helft van de prijs kon ik hem niet laten ligggen !)

Jurgen

Vrachtwagentje van Essers gekocht. Verkoper heeft er € 4,50 afgedaan, dus ikke tevreden.

De banen die er stonden vond ik toch al mooier dan vorig jaar. Er stonden enkele mooie dingen tussen, al waren er precies weer minder dan vorig jaar.

Bij de handelaars was eigenlijk niet zo veel interessant te zien. De vrachtwagen die ik gekocht heb stond wel bij een andere handelaar aan identiek dezelfde prijs. Of hij er ook iets van zou af doen, dat weet ik niet.

Ik liep er trouwens donderdag rond en eigenlijk vond ik dat er, vergeleken met andere jaren, weinig volk was.
Woensdag liep ik in Centro Oberhausen te shoppen en vrijdag was ik in Duisburg aan het fietsen. Prachtige streek om te fietsen trouwens en geluk gehad met het weer. Een hele dag droog en zonnig met een temperatuur van zo'n 13 graden. Perfect fietsweer!  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

oebr

staan er teveel bomen op je baan dan ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

gunmax1

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 april 2016, 22:00:19 PM
als je niet ging denk ik dat je eigenlijk niks gemist hebt ! Wij gingen met vijven voor de gezelligheid zijnde een dagje op stap ! :-\


Ja ; met Didier er bij is het toch altijd feest  ;D , mooi gedaan die draden aan het plafond .
Super dag gehad zeker met 5 man was weeral lachen .
Jammer van mijn proxxon piepschuimsnijder moet nu nog 12v transfo kopen daar hij enkel op 12v werk .
Damme kon mij dat daar niet zeggen .
Daarna nog eens bij me thuis naar de baan gekeken .
En wat raad gevraagd .

Grts Benny


Metpetergaathetbeter

Citaat van: gunmax1 op 24 april 2016, 11:40:21 AM
Ja ; met Didier er bij is het toch altijd feest  ;D , mooi gedaan die draden aan het plafond .
Super dag gehad zeker met 5 man was weeral lachen .

ja dat heeft veel goed gemaakt alleen daarom zou je al naar Dortmund gaan !  ;D ;)

Ronald

Intermodellbau...... altijd wisselend ervaren door bezoekers en gebruikers van dit forum.

Ik ben gisteren geweest op de laatste dag samen met Ronald Koerts. We zijn rond een uur of 9 weggereden en waren net na 10 binnen. IMB bestaat altijd uit een hal of 8 en zo ook deze keer. De veelzijdigheid van modelbouw is waarom ik altijd graag naar deze show ga. Alle takken van sport zijn vertegenwoordigd en het is altijd leuk om in de keuken van een ander te kijken.

Modelbanen; tja, dat viel zwaar tegen. Een (klein) deel van de banen kwam uit eerdere editie's van OntraXS en zijn ons natuurlijk welbekend, deze staken er met kop en schouders bovenuit. Het andere deel dat er stond vond ik persoonlijk zwaar tegenvallen in uitvoering maar eigenlijk meer in de (ondermaatse) kwaliteit (op een enkele uitzondering na).

Ik heb nog best veel foto's gemaakt dus bij deze eerst de spoorse zaken:

Mooie nieuwe ontwikkeling van Joswood, de overkapping van Station Leipzig. Stond in de MOBA stand:

20160424_104621 by Ronald-45, on Flickr

Overzicht van de pure modelspoorhal 4:

20160424_145656 by Ronald-45, on Flickr

Een van de banen die ik een grote tegenvaller vond; Modellbauteam Koln met hun Semmeringbahn. Slecht afgewerkt, er stonden 8000 bomen op die allemaal exacte kopieën van elkaar waren, de ondergrond was afgeraffeld, rails niet verweerd, niks. Het enige dat imposant was was het formaat van de baan, een van hun handelsmerken:

20160424_120101 by Ronald-45, on Flickr

20160424_120431 by Ronald-45, on Flickr

De brug was best wel aardig maar dichterbij gezien erg "basaal" gebouwd en zoals een andere mij niet bekende Nederlandse bezoeker terecht opmerkte beplakt met Faller steentjespapier uit de jaren 60. Dat kan in deze tijd eigenlijk gewoon veel beter met alle mooie materialen en technieken die we nu ter beschikking hebben:

20160424_120421 by Ronald-45, on Flickr

Dat het ook erg klein kan bewijzen de N-tram modules die elk jaar vertegenwoordigd zijn. Ter grootte-vergelijking heb ik de heer Koerts als maatvergelijker gehanteerd:

20160424_121325 by Ronald-45, on Flickr

Er was een stukje Z-spoor in verwerkt waarbij een wisselsteller omgelegd kon worden die 100% functioneel was.... erg mooi en sommige mensen gaan heel ver :)

In de stand van NMJ viel dit 0 model op; een prachtige Noab. Ik zou zo overstappen op Noors spoor 0, wat een prachtige loc:

20160424_154609 by Ronald-45, on Flickr

Geen foto's van de mooie banen die er stonden want die kent iedereen wel. BA Bodil is meer dan over-geexposeerd (in mijn optiek) maar nog steeds zeer populair bij de bezoekers. Gerbrand Haans stond er met Doarginder, zijn laatste 0e creatie. Cabusart, de mooie 0 baan van onze Belgische vrienden en de Hallelujah Players met hun Fn3 baan staken er wel bovenuit. En met alle respect voor de rest, dat viel m.í. tegen.

De andere takken van sport waren ook erg leuk om te zien. Ergens stond dit genaamd "abenteur wohnmobil". Een man die allerlei modellen gemaakt had van campers maar dan in afwijkende uitvoeringen. Erg leuk:

20160424_130718 by Ronald-45, on Flickr

Uiteraard veel verkoopstands waarvan sommigen er met hun naam bovenuit staken.... ;) :

20160424_132546 by Ronald-45, on Flickr

Leuke dio'tjes:

20160424_135601 by Ronald-45, on Flickr

Dit is papier!:

20160424_141555 by Ronald-45, on Flickr

Vergane glorie:

20160424_141741 by Ronald-45, on Flickr

En dit mooi diorama van de Liberty schepen die in WWII gebouwd zijn in de werf Richmond in 1944. Erg mooi om te zien maar ook hier was de graad van afwerking eigenlijk onder de maat en het zag er toch wat afgeraffeld uit. Maar wel heel imposant:

20160424_143657 by Ronald-45, on Flickr

Grote schaal 1:100 scheepsmodellen:

20160424_143823 by Ronald-45, on Flickr

En wat kleinere Civil War modellen:

20160424_143447 by Ronald-45, on Flickr

Ook leuk, een relikwie uit mijn jeugd:

20160424_142045 by Ronald-45, on Flickr

De figuren bouwers hebben altijd mijn aandacht, hier zijn altijd mooie dingen te zien:

20160424_134913 by Ronald-45, on Flickr

20160424_142254 by Ronald-45, on Flickr

20160424_142532 by Ronald-45, on Flickr

20160424_142740 by Ronald-45, on Flickr

En uiteraard mag "donkere vader" niet ontbreken:

20160424_135727 by Ronald-45, on Flickr

Tot zover mijn impressie, ik heb een leuke dag gehad en ik denk mijn naamgenoot ook wel. IMB is altijd erg veelzijdig om te zien en als je andere modelbouw ook leuk vindt zeker de moeite van een bezoek waard.

Greetz, Ronald en Ronald ;)

guy holbrecht

Ronald,

dat busje komt zo uit de film 'Into The wild' het levensverhaal van Chris McCandless, een waar gebeurd verhaal en prachtig verfilmd. Deze bus (waarin Chris is overleden) staan nog steeds in de buurt van Fairbanks Alaska. Reizen Waes, een programma op de VRT, trok er vorig seizoen nog naar toe.

Groeten,
Guy

Ronald

Ah oké, wist ik niet. Toevallig heb ik die foto genomen uit de serie. Heb er nog meer :)

loco

Ik ben dit jaar niet naar Dortmund kunnen gaan. Jammer voor mij.
Er stond ook een Spoor 1-baan gemaakt door de Leuvense Spoor 1 vrienden met enkele nieuwe modules.
Ik lees hierover niets. Hebben jullie dit gemist of er over gekeken? Of stonden ze er niet?
Was het de moeite? at vonden jullie hiervan?

mark7758

Ja. Hij stond er.
Was erg mooi om te zien. En leuke opstelling.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

modelbouwpatrick

nieuwe module Houtzagerij was zeker de moeite , ik heb een paar foto's ga ze deze avond proberen op site te zetten

Ronald

Citaat van: loco op 27 april 2016, 12:49:50 PM
Ik ben dit jaar niet naar Dortmund kunnen gaan. Jammer voor mij.
Er stond ook een Spoor 1-baan gemaakt door de Leuvense Spoor 1 vrienden met enkele nieuwe modules.
Ik lees hierover niets. Hebben jullie dit gemist of er over gekeken? Of stonden ze er niet?
Was het de moeite? at vonden jullie hiervan?

Ik heb 'm gezien en omdat ik de baan al vele malen eerder heb gezien er niet heel veel aandacht aan geschonken.... en daarbij niet gezien dat er nieuwe delen in zaten.

Wel een mooi dio'tje op de kopse kant onder een zwarte doek:

20160424_102117 by Ronald-45, on Flickr

loco

Mooie sfeerfoto. Moest je lang aanschuiven om onder de tent te kunnen. Was er voldoende ruimte?
Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat je onder zeil kunt gaan op een tentoonstelling.

Ronald

Nee joh, op zondag konden we er zo onder. Was rond een uur of 11 denk ik en het was niet druk bij de baan. Eerlijk gezegd vond ik de plek voor deze baan een aanfluiting (uit mijn hoofd hal 6?) en deze had gewoon in hal 4 moeten staan.

modelbouwpatrick

Hallo Ronald,

hoe krijg jij die foto's van flickr ingevoegd.
Welke code moet ik bij filckr gebruiken

alvast bedankt
grtn
Patrick