rails poetsen

Gestart door erik de noorman, 19 maart 2016, 20:33:39 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 21 maart 2016, 22:45:34 PM
Als jij het zegt..........maar ik weet dat het enamel/syntetische verf wel oplost.
Dus waarom zou het dan het kunststof van de rails ongemoeid laten.
Remmenreiniger bestaat uit vluchtige aardoliebestanddelen. Dat kan verklaren waarom het lakverf wel oplost, maar (watergedragen) acrylverf niet.
Verder moet je het ook niet over je sporen spuiten, maar op een doekje, en daarmee de railkoppen poetsen. Dan hebben de dwarsliggers er geen last van.

janieburton

Wat is er mis met gewoon wasbenzine te gebruiken om de sporen te reinigen?
 

PietB

Citaat van: janieburton op 21 maart 2016, 23:30:11 PM
Wat is er mis met gewoon wasbenzine te gebruiken om de sporen te reinigen?
Wasbenzine is te vet.
Dus je gaat steeds meer vuil verzamelen.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: PietB op 22 maart 2016, 01:04:39 AM
Citaat van: janieburton op 21 maart 2016, 23:30:11 PM
Wat is er mis met gewoon wasbenzine te gebruiken om de sporen te reinigen?
Wasbenzine is te vet.
Dus je gaat steeds meer vuil verzamelen.

grt Piet.

ATF is toch ook olie en zal dan toch ook vettig zijn of heb ik het mis begrepen
 

Martin Welberg

Nee joh, dat is synthetisch en absoluut niet vet, kun je het best liters van op je baan gooien ... ;) :P

Grappig is wel dat wasbenzine wordt gebruikt om vet uit kleding te halen, vandaar de naam WASbenzine

raf

als je wasbenzine gebruikt om iets af te wassen voor het spuiten dan krijg je appelsien ogen dus er zit olie of vet in
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

Dat is afhankelijk van de lak die je gebruikt. En je verwerkingstijd..

raf

ford plant industriële lak die we daar gebruikten op water basis en de grootste shit waar we ooit mee hebben moeten werken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Punt is ik heb er heel mijn baan mee gepoetst en mijn loc's rijden super. Soundloc's durfden nogal eens haperen op bepaalde stukken en nu tuffen die zonder enkele hapering netjes rond zelfs op kruipsnelheid. Het klankkasteffect is ook grotendeels verdwenen en dit zal wel met de verminderde rolweerstand van de wielen te maken hebben. Ik ben super tevreden.

Erik.

raf

ja erik ik doe ook soms zaken waar iedereen van zegt "ge zijt zot" da kan nie goe werken en nadien blijkt dat dan toch te werken zoals gedacht
dus ja voor u kan het goed werken maar dat wil nog niet zeggen dat het voor iedereen werkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Ik spreek voor mijn eigen en ieder doet er mee wat hij wil hé Raf.  ;)

Erik.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 22 maart 2016, 01:04:39 AM
Wasbenzine is te vet.
Die stelling heb je hier wel vaker geponeerd. Maar dat is gewoon niet waar.
Wasbenzine is niet vet. Het bestaat uitsluitend uit vluchtige aardoliebestanddelen.

SirGresley

Kontakt 60 of CRC 2-26 electro onderhoud en bescherming
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

evan

Ben ook zeer tevreden met de ATF :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

#29
In de jaren zestig poetsten we (mij pa en iets later ikzelf) de Kleinbahn-spoortjes met tetra (tri).  Rook heerlijk.
Wisten we veel, toen.
Gelukkig stond onze treintafel in een ruime, hoge kamer met opengaande vensters ....

>> Zouden er verschillende soorten "was"-benzine zijn ?  Met meer & minder vetpercentage ?
Het is benzine in een bepaald stadium van raffinage.  Het wasaspect is een gebruiksaanduiding, geen produktsamenstelling.