Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

rails poetsen

Gestart door erik de noorman, 19 maart 2016, 20:33:39 PM

erik de noorman

Ik ben begonnen met bij mijn vaste baan de rails te poetsen met ATF olie. Die olie werkt super. Ik ben wel geschrokken hoe vuil de sporen zijn. Ik heb  ondervonden dat na een eerste poetsbeurt je de rails een dag of 2 later  nogmaals moet poetsen en dan komt er nog veel vuil af. Eenmaal gepoetst (zelfs voor 3 rail) een enorme verbetering bij de stroomafname. De wagons lopen ook zijdezacht over de sporen. Ze blijken minder rolweerstand te ondervinden.

Erik.

reeves

En hoe werkt dit juist?
Olie aanbrengen op de sporen ?

Groet Tom

PietB

Citaat van: reeves op 19 maart 2016, 21:47:51 PM
En hoe werkt dit juist?
Olie aanbrengen op de sporen ?
Om de twee à drie meter met een wattenstaafje een lik van plm 5 cm op de railstaven aanbrengen.
En dan gaan rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE

Zeker niet te overdadig aanbrengen.
grt Piet.

Martin Welberg

Zou wel eerst fatsoenlijk poetsen met bv een remreiniger..

erik de noorman

#4
Ik druppel een beetje olie op een sterk afgezwakt zacht schuurpapiertje.
Met dit papiertje ga ik dan over de rails en de middengeleider zonder er druk op uit te oefenen.
Een 15 min. laten inwerken en dan met een proper katoenendoekje  de railstaven poetsen tot er geen zwart meer vanaf komt ( onvoorstelbaar wat daar vanaf komt à).
Met een proper afgezwakt schuurpapiertje (fijne korrel) zonder veel druk uit te oefenen over de middengeleider gaan en over de railstaaf en nogmaals poetsen met een doekje.
Ik heb gemerkt dat je de rails na enkele dagen nogmaals licht moet oppoetsen (zonder olie uiteraard) blijkbaar komt er nog wat vuil vrij.
Komt dit door dat de ATF nog nawerkt of is het vuil afzetting van de wielen die over de rails lopen dat weet ik niet.
Ik heb zo heel de baan gedaan en er kruipt heel wat tijd in om het grondig te doen.
Let op smeer je er zomaar wat olie op en poets je vluchtig dan krijg je het tegenovergestelde resultaat een loc die eerder goed liep rijd voor geen meter op het stuk behandeld spoor.
Het resultaat is verbluffend niet enkel de stroomafname is verbeterd maar vooral de rolgeluiden van de wagons nemen sterk af. Wagons lopen soepel door wissels en bochten.
Ik heb hier een sleep 3 assige houten rijtuigen van Goover die altijd wel ergens in een bocht of wissel ontspoorde. Tot nu toe lopen die soepel door elke bocht en door de wissels.

Erik.
Ik moet er wel bij vermelden dat de baan gedurende al de jaren ( bijna 18 jaar oud waarvan ze enkele jaren in een vochtige loods opgeslagen is geweest) nooit deftig  gepoetst is geweest.

PietB

Citaat van: milocomarty op 20 maart 2016, 01:44:21 AM
Zou wel eerst fatsoenlijk poetsen met bv een remreiniger..
Nergens voor nodig om dat voor kunststof veel te agressieve goedje te gebruiken.
ATF is meer dan voldoenden.

grt Piet.

59erke

ATF trekt op niks.

Heb dat ook eens gebruikt, allereerst een dure fles gekocht (mijn auto heeft geen automatische versnellingen dus kan er naderhand niets mee doen) op de rails aangebracht en dan tot de conclusie komen dat de loks slechter of helemaal niet meer rijden.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

bij mij rijden er 2 poets wagons mee rond die  droog poetsen .
plus een dapol stofzuiger en als het zo niet proper blijft dan weet ik het niet meer

de loco's en wagons gaan als ik terug begin in oktober eerst een poets en olie beurt krijgen en dan zijn ze goed om tot april te bollen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Amai Koen dat is wel heel negatief. Het is zoals ik al eerder heb vermeld enkel de ATF uitsmeren en verder niks dat heeft bij mij ook niet gewerkt. Je moet wel degelijk de rails poetsen en dan werkt het super.
Acht euro voor een liter dat is nu ook niet verschrikkelijk duur. Ik gebruik de olie ook om de motor (benzine) van mijn wagen inwendig te reinigen. Als de olie moet vervangen worden 100 cl. ATF erbij en een half uurtje laten draaien en daarna de olie aftappen en verversen.
Is een tip die ik heb van mijn garagist.

Erik.

raf

ik zou direct naar een andere garage gaan
die ATF olie is shit want het is hydrauliek olie en dat is iets heel anders dan de olie in de motor zelf
op de repair afdeling  mochten wij zelfs de afgetapte olie niet bij de gewone olie mengen we hadden daar 2 verschillende tonnen voor om deze te deponeren
en nee die werd niet terug opnieuw gebruikt
het verschil zit ook nog in dat de ene synthetische olie is en de andere is organische olie
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman


Zal ik de volgende keer mijn garagist even aanspreken. Ik doe dit ook enkel als de oliefilter mee vervangen wordt ( na 32.000 km) en daarna gaat er dus zuivere nieuwe olie op uiteraard. En ik doe dat niet zelf de olie vervangen dat gebeurd in een officiële dealer garage waar mijn onderhoudsboekje netjes wordt ingevuld.
Maar eerlijk gezegd in mijn wagen zit een benzinemotor 1800 en heeft onder tussen bijna 280.000 km op de teller, verbruikt zo goed als geen olie en verbruikt 8.1 L (stad) wat blijkbaar vrij zuinig is voor dit model.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik dat hier ga promoten.

Erik.


Ronald

Een auto motor gaat moeiteloos 300.000 km mee mits gewoon onderhouden en geregeld (termijn) de juiste olie erin. Reinigen met ATF? Als dat zo was hadden de fabrikanten het wel voorgeschreven.
Heb zelf enkele auto's moeiteloos naar 350.000 km gekregen door alleen goed en regulier onderhoud, en daar hoort ATF niet in thuis (mits het een automaat is natuurlijk en dan nog alleen in de bak).

Het middel ATf blijft als wondermiddel gepromoot worden in de modelspoorhobby. Onthoud goed; het is olie......

Klaas Zondervan

Op het forum van Beneluxspoor zijn een paar enthousiaste gebruikers van ATF. Maar je moet het zeer spaarzaam gebruiken. Zeker niet over de hele baan smeren. Een beetje op een wattenstaafje of een doekje en dan maar 5 cm ermee insmeren. Dat wordt dan door de rijdende treinen over de baan verdeeld. Zelf heb ik het nog niet toegepast, voorlopig geef ik de voorkeur aan droog poetsen met een poetsblokje.

Martin Welberg

Citaat van: PietB op 20 maart 2016, 12:51:26 PM
Citaat van: milocomarty op 20 maart 2016, 01:44:21 AM
Zou wel eerst fatsoenlijk poetsen met bv een remreiniger..
Nergens voor nodig om dat voor kunststof veel te agressieve goedje te gebruiken.
ATF is meer dan voldoenden.

grt Piet.

Sorry Piet, maar ATF is absoluut geen reinigingsmiddel maar bevordert de stroomafname door corrosie tegen te gaan. Daarnaast is remreiniger helemaal niet zo agressief als jij denkt, dit wordt al jaren bij Fremo USA als reiniger gebruikt en ook ik gebruik het naar volle tevredenheid. Het tast bij normaal gebruik de acrylverf nog niet aan..

PietB

#14
Citaat van: milocomarty op 21 maart 2016, 18:15:39 PM
Sorry Piet, maar ATF is absoluut geen reinigingsmiddel maar bevordert de stroomafname door corrosie tegen te gaan.
Behalve dat het hydraulische olie is heeft het ook een enorme reinigende werking, Martin.
Speciaal om in automatische bakken kleine cylinders en zuigers van de schakel plunjers schoon te houden.
Citaat van: milocomarty op 21 maart 2016, 18:15:39 PM
Daarnaast is remreiniger helemaal niet zo agressief als jij denkt, dit wordt al jaren bij Fremo USA als reiniger gebruikt en ook ik gebruik het naar volle tevredenheid. Het tast bij normaal gebruik de acrylverf nog niet aan..
Als jij het zegt..........maar ik weet dat het enamel/syntetische verf wel oplost.
Dus waarom zou het dan het kunststof van de rails ongemoeid laten.
Ik waag het er niet op, blijf wel gewoon ATF gebruiken.

grt Piet.