Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Duokleur led hoe schakelen

Gestart door Stomer, 15 maart 2016, 14:24:02 PM

Klaas Zondervan

Enkele schema's op mijn website houden inderdaad geen rekening met de inverse spanning. Maar toch zijn het schema's die ik soms in locs aantref. In de praktijk blijkt het erg mee te vallen. Zo'n led gaat niet direct stuk als je de inverse waarde overschrijdt. Desondanks is het altijd nuttig om daar maatregelen tegen te nemen.

efl045

De simpelste oplossing is nog altijd 2 LEDs anti-parallel met 1 serieweerstand, zo beschermt de ene LED de andere, en branden ze elk afwisselend per rijrichting. Geen serie diodes nodig.

dani

dat klopt, maar het gaat hier in dit geval blijkbaar over 2 kleuren leds met 3 pinnetjes, vandaar....
Anders zaten we idd in scenario "A" van mijn eerste antwoord
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

peking

Bij een led met bicolor is het middenste pinnetje van vanonder gezien altijd de gemeenschapelijke of de - en de buitenste pinnentjes zijn de kleuren maar daar moet altijd een weerstand aan gesloten worden afhankelijk de voedings spanning,bijv bij 12 v een weerstand van 680 ohm en hoe hoger de voedingspanning hor hoger de weerstand.

Klaas Zondervan

Er zijn ook tweekleurige leds waarbij de middelste pin de gemeenschappelijke + is.