Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Duokleur led hoe schakelen

Gestart door Stomer, 15 maart 2016, 14:24:02 PM

Stomer

Vrienden, ik bouw de frontverlichting van een oude SVT 137 ( Liliput-Wien) om. De originele verlichting wisselde van groen naar rood. Ik tracht die nu te realiseren van wit naar rood. Ik was de mening toegedaan dat dit zou lukken met het gewoon ompolen van de rijstroom doch niets is minder waar.
Men gebruikt hier een PNP-transistor neem ik aan? Heeft iemand een schema voor deze schakeling?
 

755philippe

Een duo-led is toch een led met 3 pootjes. 1 pootje voor de weerstand en de 2 andere pootjes voor elke kleur.
Mvg

755philippe

Michiel

Duo-leds bestaan in verschillende uitvoering: 2 pinnetjes in anti-parallel, 3 pinnetjes met common anode en 3 pinnetjes met common cathode. Je zal dus iets meer moeten vertellen over welk type duo-led je hebt, opdat we een schemaatje kunnen voorstellen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

inderdaad eerst en vooral moeten we weten welk type duo LEDs je hebt...

A.  met 2 pinnetjes  (tegenpool, dus inderdaad simpelweg de spanning omdraaien door rijstroom om te polen)
B.  met 3 pinnetjes  COMMON ANODE   (gemeenschappelijke PLUS aansluiting)
C.  met 3 pinnetjes  COMMON CATHODE (gemeenschappelijke MIN aansluiting)

Wil je dit met een deocder aansturen of analoog ?   Volgens je beschrijving ga ik er van uit dat je  analoog wil rijden en ofwel B of C hebt ?

Bij (A) is het gewoon ompolen op de rijspanning dus dat sluit ik al uit vanuit je probleemstelling.

bij (B) of (C) zal je inderdaad met een aantal transistortjes moeten werken.     

Als je (B) hebt  (gemeenschappelijke plus) dan gebruik je NPN transistoren en stuurt deze aan met positieve spanning (en een weerstand in de stuurleiding)
Als je (C) hebt  (gemeenschappelijke min) dan gebruik je PNP transistoren en stuurt deze aan de massa (en een weerstand in de positieve stuurleiding)

Ik heb niet meteen een schema... 

Als je toch digitaal rijdt, dan is (B) het makkelijkste...    gemeenschappelijke PLUS aan de plus draad van de F0 functie op de decoder en de 2 anderen via weerstand naar de F0 uitgangen vooraan/achteraan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stomer

Sorry makkers, hier wat meer info: analoog, volgens wat Dani zegt moet het dan B zijn. Iemand een oplossing.
 

dani

Ik ga straks es wat tekenen misschien zin enkele diodes zelfs voldoende...
To be continued
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stomer

Bedankt Dani. Ook Ajoin? Ter info: toekomend weekend in bij de OVM op de Tragel: opendeurdag
 

dani

inderdaad een Ajoin... jij ook ?  dan moeten we misschien eens afspreken.. ?
Ja hoor, zondag voormiddag zal ik waarschijnlijk wel eens langs gaan op de opendeur.  Als je daar ook bent, je herkent me gemakkelijk.   Zoek naar een "klein ventje" van 1m84 en ongeveer dubbel zo breed als de meesten daar, groot voorhoofd (weinig kort haar)  en geitensikje   :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

even aan het schetsen geweest en ik denk dat als je Comman Anode hebt, je het op deze manier "analoog" kan oplossen :

Zet 2 diodes van elk van de railcontacten naar de common anode (langste pin) van de LED
Verbind elk van de cathodes via een weerstand  (bvb 1K Ohm) naar de railcontacten.



Ik ging het gisteravond nog even "breadboarden" maar helaas is het er ni meer van gekomen.


even "simuleren". 
A.   Je trein rijdt "vooruit". 
      R1 = posititief,  R2 = negatief
      Stroom vloeit van R1 via de bovenste diode naar de anode en van daar via de onderste LED en de weerstand naar R2

B.   Je trein rijdt "achteruit". 
      R1 = negatief,  R2 = positief
      Stroom vloeit van R2 via de onderste diode naar de anode en van daar via de bovenste LED en de weerstand naar R1



IN theorie werkt dit prima, enkel nog bewijzen dat het in praktijk ook zo is.
Voor het bepalen van de weertsnaden moet je rekening houden met een extra spanningsval van ongeveer 0,6V over de diode en met je Vf van je LED segmentje, maar ervaring leert me dat je met een weerstand tussen 800 en 1200 Ohm wel vrij goed zit.


Uitbreiding : als je parallel over de diodes links nog telkens een condensator zet, dan gaan de lichtjes langzaam aan en uit.  Maar bij analoge baan zou ik daar niet te veel op rekenen.   Gebruik je puur spannings sturing  (spanning variĆ«ren van 0--14V)  of een PWM gebaseerde sturing ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan


Stomer

Bedankt aan allen!! Tot zondag dan Dani, ik ben er rond 10 uur.
 

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 maart 2016, 09:34:40 AM
Hetzelfde principe vind je op mijn website. http://people.zeelandnet.nl/zondervan/frontsein.html
Schakeling 5.
Het valt mij wel op dat in (de meeste) getoonde schema's helemaal geen rekening wordt gehouden met de maximale inverse spanning die een LED kan verdragen...

dani

omdat er ook nog een gewone diode in serie mee staat, EN een weerstand in mijn geval.....
Of bedoel je de schema's van Klaas ?   Daar gaat het denk ik ook eerder om lampjes daar waar er geen weerstanden staan, ipv LEDs
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

#13
Citaat van: dani op 18 maart 2016, 10:48:55 AM
omdat er ook nog een gewone diode in serie mee staat, EN een weerstand in mijn geval.....
Dani,

Jouw schema is perfect  ;) Maar volgens je uitleg precies per toeval  :)
Want het is de diode die invers over de LED met serieweerstand staat die maakt dat de inverse spanning nooit hoger kan worden dan de diodespanning, dus iets van een 07V, en dat verdragen alle LEDs.

Ik heb het over de schema's die Klaas toont. Weerstanden beperken de stroom door een deel van de spanning op te nemen als er stroom vloeit, maar lossen het probleem van de inverse spanning over de LEDs  nooit op, want als er geen stroom loopt staat er geen spanning over de weerstand (remember Wet van Ohm) maar staat die volledig invers over de LEDs.
Ik begrijp jouw reactie niet  ;)

dani

heb intussen mijn post wat angepast...  zie het zinnetje over de lampjes

hopelijk nu duidelijker
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.