HLD 55 B-models

Gestart door trainspottingjr, 14 maart 2016, 15:18:34 PM

trainspottingjr

Heb hier een klein probleempje met mijn 55 van B-models.

De cabineverlichting functioneert niet, al eens langsgeweest bij van Biervliet zelf maar brengde geen soelaas.

Had de originele sound overschreven met de sound van D_Loc en omdat hij merkte dat deze aangepast was wou hij niks voor mij doen.

Nu is de vraag, heeft er iemand hier op het forum een 55 in de versie digitaal sound. Weliswaar moet het eentje zijn met een ESU decoder V3.5. Graag had ik dan de functiemapping gehad.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

D_Loc

Je had eigenlijk even de functiemapping moeten uitlezen voordat de decoder werd voorzien van mijn versie, dat staat dacht ik ook in de readme-file.
Welk versie van mijn geluid heb je gebruikt (bestandsnaam).

Ik zal vanavond als ik thuis ben wel even kijken wat ik aan functiemappings heb liggen, ik meen dat deze vroeger op de site van Van Biervliet stond, zover ik mij kan herinneren heb ik die funciemapping overgenomen in het project met dat zal ik dan even moeten nakijken.

Ik heb zelf helaas nooit kunnen testen omdat ik geen 55'er van B-Models heb met V3.5 decoder.
Ben je wel tevreden over de sound?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

trainspottingjr

heb de readme niet gelezen geef ik ook wel toe, de versie die ik van jou gebruikt heb is de volgende; LSV35_Diesel_HLD55_V43_16Mbit.zip

Over de sound ben ik uitermate tevreden, veel beter dan de originele.



Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

bellejt


755philippe

Hier op het forum moeten toch verschillende mensen zijn met de originele sound van de HLD 55. Enkele jaren geleden was er toch een HLD 55 als aktie van Modelspoormagazine. Ik denk 3 jaar geleden en aangezien het minimum bestelde aantal 500 was zullen er wel leden zijn met een soundversie. Of die sound kopieerbaar is, is wat anders want VBV beveiligd wel zijn sounds.
Mvg

755philippe

D_Loc

Citaat van: 755philippe op 14 maart 2016, 17:30:31 PM
Hier op het forum moeten toch verschillende mensen zijn met de originele sound van de HLD 55. Enkele jaren geleden was er toch een HLD 55 als aktie van Modelspoormagazine. Ik denk 3 jaar geleden en aangezien het minimum bestelde aantal 500 was zullen er wel leden zijn met een soundversie. Of die sound kopieerbaar is, is wat anders want VBV beveiligd wel zijn sounds.
Mvg

755philippe
De sounds zijn sowieso niet uit te lezen, alleen mapping kan worden uitgelezen. Er hoeft dus niet beveiligd te worden als je het bronbestand niet hebt. Je kan het .esux bestand wel beveiligen dacht ik maar dat heb ik nooit gebruikt.
Citaat van: trainspottingjr op 14 maart 2016, 17:01:33 PM
heb de readme niet gelezen geef ik ook wel toe, de versie die ik van jou gebruikt heb is de volgende; LSV35_Diesel_HLD55_V43_16Mbit.zip

Over de sound ben ik uitermate tevreden, veel beter dan de originele.
Probeer deze eens: LSV35_Diesel_HLD55_for_B-Models_v22.zip (staat ook in de lijst met bestanden)
Deze is wel voor een 32Mbit decoder (ik ging ervanuit dat er een Loksound V3.5 32 Mbit decoder in de oudere B-Models 55 zit) maar de mapping is als het goed is voor de VBV.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

trainspottingjr

Ga het eens proberen met die file maar de decoder die er nu voor de moment ingeprikt is eentje met een geheugen van 16Mbit.

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

bellejt

je hoeft de file niet naar een decoder te sturen om uit te lezen.Gewoon het locprogrammer programma openen en de popup wegklikken.Dan file open via mapje bovenaan en je kan de mappings gewoon bekijken.Ik doe dan een copy en paste en print ze uit.Heb je ze voor altijd (en ik steek ze bij de loc in mijn locmap met foto's en instellingen)

D_Loc

Citaat van: trainspottingjr op 14 maart 2016, 18:05:07 PM
Ga het eens proberen met die file maar de decoder die er nu voor de moment ingeprikt is eentje met een geheugen van 16Mbit.
Je hoeft alleen de CV's van dit bestand te schrijven (icoontje met de rode pijl), daarvoor maakt het geheugen als het goed is niets uit alleen heeft deze meer geluidsmappings waarvan de samples niet aanwezig zijn in de 16Mbit versie daarom zal ik wel even een nieuw bestand maken speciaal voor B-Models uitvoering.
Ik laat het weten zodra die klaar staat.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Er staat een nieuwe versie bij: LSV35_Diesel_HLD55_for_B-Models_V43_16Mbit.zip
De function mapping voor de verlichting en motorinstellingen e.d. zijn overgenomen van de B-Models 5515 (met dank aan forumlid Pandur), dus normaal gesproken zou alle verlichting moeten werken wanneer je deze CV's naar de decoder schrijft. In de readme-file staan de functietoetsen beschreven.

Daarnaast heb ik nog even de PM's nagelezen die je destijds had gestuurd en daar schrijf je o.a. het volgende:
Citaat van: trainspottingjr
Nu heb ik nog net één klein vraagje, de cabineverlichting op welke uitgang is deze aangesloten want deze krijg ik momenteel niet werkend.

Zelfs ook niet alvorens ik de sound van jou had ingeladen.
Hieruit maak ik dus op dat de cabineverlichting eigenlijk nog nooit heeft gewerkt, klopt dit?
Als dit het geval is zou het kunnen zijn dat de kap verkeerd om is gemonteerd waardoor de pinnetjes geen contact maken (maar ik weet niet of je hem dan überhaupt dicht kan schroeven).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

OlivierV

Ik geloof wel dat je de kap er verkeerd kan opzetten, zelf heb ik geen 55 van B-models, maar der is hier wel zo al eens enen meermaals mijn bureau gepasseerd voor werken, verbetering en onderhoud.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

trainspottingjr

Heb de file eens ingeladen in mijn machine en nog steeds geen werkende cabineverlichting, begin zo stilaan gaan te twijfelen dat er iets scheelt met de decoder uitgang of iets anders.

Het ambetante is natuurlijk ik kan geen Loksound V4.0 plaatsen want dan heb ik een probleem met de luidsprekers, nu hebben deze een waarde van 100 ohm en 0,25W.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

D_Loc

Citaat van: trainspottingjr op 16 maart 2016, 19:56:42 PM
Heb de file eens ingeladen in mijn machine en nog steeds geen werkende cabineverlichting, begin zo stilaan gaan te twijfelen dat er iets scheelt met de decoder uitgang of iets anders.

Het ambetante is natuurlijk ik kan geen Loksound V4.0 plaatsen want dan heb ik een probleem met de luidsprekers, nu hebben deze een waarde van 100 ohm en 0,25W.
Het is moeilijk te zeggen of het de decoder is of dat er misschien ergens een contact niet goed zit/draad los.
Heb je de loc al eens open gehad om te kijken of alles goed zit?
Waar je even op moet letten is of de contacten in de kap goed verbinding maken met de contacten op de printplaat van het chassis. Als de kap bijvoorbeeld gedraaid zit is er geen contact en zal de cabineverlichting niet werken. Als het printje in de kap scheef zit zal het ook niet werken.
Afgelopen augustus had ik voor iemand anders wat foto's gemaakt van de binnenkant, misschien kan dit helpen bij het onderzoeken van het probleem.
Dit is de 5523 (MSM-model) die is voorzien van een Loksound V4 decoder maar ga er vanuit dat de print niet gewijzigd t.o.v. van de Loksound V3.5 decoder maar dat er alleen andere speakers zijn geplaatst.

20150831_B-Models 5523 open by D-Loc's Media, on Flickr
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

trainspottingjr

Ja inderdaad het is moeilijk te zeggen, loc opengemaakt en alles gecontroleerd. Printplaatje in de kap zit niet scheef en ook de kap staat juist.

Ik denk dat ik een compromis ga stellen voor me zelf, gewoon rijden zonder cabineverlichting.

Zal hieromtrent wel een verhaaltje om vertellen als mensen erachter vragen  ;)

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

D_Loc

Persoonlijk vind ik de cabineverlichting niet interessant, nu ik zo kijk verplaats ik die leds misschien wel een keer naar de motorruimte zodat er licht uit de patrijspoorten komt. In de motorruimte was de verlichting bijna altijd aan. Moet ik alleen uitzoeken hoe ik de lichtwissel omzeil.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk