Aanleggen bekabeling

Gestart door RedFrits, 27 juni 2006, 14:11:33 PM

quf

In schakelkasten gebruikt men kabelspiralen, maar die zijn heel wat prijziger, bv binnendiameter 7,5mm =4,5? voor 10m (buitendiameter is dan 10 mm). Deze dienen niet om draden ergens aan te bevestigen, maar om loshangende draden te bundelen tusen twee bevestigingspunten.

Groeten

Frank

Klaas Zondervan

Frank, die kabelspiralen ken ik, die gebruik ik zelf ook wel. Maar die bedoelde ik niet. Ik bedoel een voorziening die vast wordt gemonteerd, als een kabelkoker. Maar dan is het geen koker, maar een bodemstrook waar aan weerszijden kromme tanden aan zitten die tussen elkaar grijpen en waar je de draden tussen kunt duwen.

Gerolf

Bedoel je zoiets, Klaas?



Verkrijgbaar bij Conrad, bestelnummer 543769 - 89
(dit is een dure, zelfklevende versie - 0,25 per stuk)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Klaas,

Ik kan ze me niet echt voorstellen; maar soit, we hebben hier toch al enkele intressante oplossingen gezien, en ik ben zeker dat Maurits hier wel iets zal van opsteken. Persoonlijke voorkeur speelt hier en grote rol. Wat mijzelf betreft al je de spinnewebben van in het begin ( van een dronken spin dan wel) vergelijkt met hoe ik het nu heb opgelost, ben ik zeer tevreden, en daar draait het tenslotte om in onze hobby. Maar ik geef toe dat ik soms vertelt sta van de vindingrijkheid van sommige deelnemers aan dit forum, en dat is nu juist de meerwaarde ervan.

Groeten

Frank

ysbeer

Wat ook mogelijk is zin stukken riool pijp 32 of 50 mm en daar stukken van zagen met beugel onder tegen de tafel en daar door de draden steken.

wim ysbeer

RedFrits

Sorry voor mijn 'lange' afwezigheid, was een paar daagjes aan het 'relaxen'. Inmiddels had ik van Frank de foto ontvangen. Is een erg fraaie oplossing en wat ook erg makkelijk is, is dat je kabels er tussenuit kan halen zonder de boel te moeten demonteren.

Zodra ik begin met mijn bekabeling zal ik ook wat foto's nemen. Ben nu nog druk bezig met de onderbouw dus het duurt nog werl even [:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Wat ook mogelijk is zin stukken riool pijp 32 of 50 mm en daar stukken van zagen met beugel onder tegen de tafel en daar door de draden steken.
Dat is analoog aan de C'tjes met stukjes PVC-buis. Heb ik ook gedaan, op plaatsen waar v??l kabels langsgaan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bedoel je zoiets, Klaas?




Nee, ik bedoel iets wat er echt zo uitziet als die bindruggen. Maar dan groter, en met de ringen afwisselend aan de ene en de andere kant.
Doet er verder ook niet toe, voor zover ik weet wordt dat materiaal niet meer gebruikt. Maar ik vond de gelijkenis frappant.

Klaas Zondervan

Verrassing!
Zit ik net nog even in de Conrad catalogus te bladeren, en wat zie ik?
Draadkanalen die er net zo uitzien als die bindruggen.
Zoek b.v. op artikelnummer 546491 (grootste maat)
Ik denk dat die bindruggen iets goedkoper zijn.

RedFrits

Klaas,

Ben bang dat die van Conrad iets duurder zijn! Voordeel is wel dat je een vlakke kant hebt wat bevestigen weer makkelijker maakt.

Maurits

EricVW

Lusterklem = kroonsteentjes
Meen ik te weten
Zie kataloog van electronica
Je hebt ook printkroonsteentjes
Of heb ik het mis
groetjes,
Eric

EricVW

Voor kabeltjes te plaatsen heb ik vooraf wat blokjes hout gaatjes geboord
en dan op de onderzijde van de treinbaan gekleefd
Je moet er dan nadien nog enkel de draad doortrekken
groetjes,
Eric

Michiel

Sorry dat ik een draadje van vorige zomer uit de motteballen haal, maar de discusie kon me boeien [^]. Ik ga zelf beginnen met de bekabeling, en vroeg me af hoe ik dit het best aan boord leg [?]. Ik heb dit draadje met interesse gelezen, maar vroeg me af hoe jullie baan er van onder uitziet? [:p]

Ik zoek inspiratie! Dus, is het mogelijk om hier foto's te tonen van de duistere kant van jullie baan? [8D]

met gespannen verwachting...[8)]
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Je hoeft je niet te verontschuldigen dat betekent dat je al de oude topics er op naleest. Wat je vraag betreft denk ik dat het bij de meeste een kluwen van draden betreft waar een kat haar jongen niet meer in terugvindt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

B-Modelbouw

H? Saraan,

Hier enkele foto's hoe het er onder mijn baan uitziet:

- Foto 1: Ik maak handig gebruik dat ik mijn kader zwaar genoeg voorzien heb, en geleid de draden door de kader. Later worden ze mooi ingepakt in Spirelli (Kostelijk, neen ... goede leverancier)


- Foto 2: De gekende kabelgoot met tanden en afwerkdeksel (Klaas bedoel je deze?)

Voila, hopelijk geeft het je een duidelijk zicht, mij is 't in ieder geval een hele klus geweest ... Op de baan van 4,00m x 1,60m zit nu om en bij de 2km kabel en dat enkel om een treintje te laten rijden en een wisseltje te zetten [;)].

't Stof is terug van onder het draadje ... [:D]
'k weet het 't Is misschien niet de handigste manier om kabels te voorzien