Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aanleggen bekabeling

Gestart door RedFrits, 27 juni 2006, 14:11:33 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door RedFrits

Waar het mij primair om gaat is dat ik straks als ik onder de tafel moet, ik niet achter kabels blijf haken EN dat ik kabels makkelijk kan traceren.

Een nobel streven. Om te voorkomen dat je achter draden blijft haken: draden altijd bundelen en de bundels niet vrij laten oversteken maar zo veel mogelijk tegen de constructie aan leggen.
Voor het traceren van draden heb ik een simpel systeem: overal waar een draad een "rustpunt" vindt is dat op een kroonklem en daar staat het draadnummer bij. Alle kroonklemmen waar een draad langs komt hebben dus hetzelfde nummer, en als de draad over een connector loopt dan komt hij in de connector ook over hetzelfde pinnummer. Dus b.v. draad 234 loopt over connector 200, pin 34 en alle kroonklemmen waar hij onderweg langskomt heten ook 234.

Lesje Vlaams: vijs = schroef (vergelijk het Franse woord vis, hoezo geen Franse woorden in het Vlaams [:D])
Dus een oogvijs in een schroefoog.
Lusterklem = kroonklem

modelbaanHO

Dank U klaas.
Ik zal in het vervolg proberen de vertaling er gelijk bij te zetten.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

RedFrits

Luc,

Bedoelde het niet om u te beledigen! Ik wist werkelijk niet wat het betekende, ben nog niet lang lid bij een Belgisch forum, vandaar [:I] Voor de volgende keer zal ik het zeker onthouden [:D]

Overigens, die 'Oogjes' lijken mij ook een goed idee. Zijn inderdaad goedkoop, makkelijk te bevestigen en in veel maten beschikbaar. Het wordt nog een moeilijke keuze[?]

quf

Ik heb hier al zoveel verschillende oplosingen gezien, dat ik eerst dacht dat mijn oplossing eigelijk al overbodig is (was). Maar toch, men weet nooit dat iemand er in geintresseerd is. Ik gebruik namelijk plastic bindruggen, waarmee men bv in copieercentra bladen samenbindt tot boekjes. Daarin liggen alle kabels netjes weggewerkt. De bindruggen  volgen natuurlijk de profielen van de onderbouw. Het plaatsen van deze "kabelgootjes" neemt natuurlijk wel wat tijd in beslag, maar eens aangebracht kan je er alles in kwijt. Ik gebruik ze in drie maten en drie kleuren. Wat de kleuren betreft, eerst een woordje over mijn besturingssysteem; Ik gebruik namelijk Lenz Digital. Bij Lenz heeft men drie soorten bedrading: nml. het XpressNet die de verschillende besturingsorganen met de centrale verbind (handregelaars, PC interface...), de dataleidingen (CDE)die van de centrale naar de versterkers en zo naar de verschillende ontvangers (JK), zoals locdecoders (via sporen) functiedecoders ..., en ten slotte de terugmeldbus of RS leidingen,die de veranderingen van wisselstanden of van de bezetmelders terugmeldt aan de centrale.
Voor de terugmeldbus RS (2 draden) gebruik ik rode bindruggen van 8mm doormeter. Voor het XpressNet (4 draden)gebruik ik zwarte van 12mm, en voor al de rest gebruik ik witte van 22mm. Het belangrijkste hier is dat men de rode bindruggen (RS terugmeldleidingen) weg houd van de witte bindruggen , dit om stoorpulsen in de terugmeldleidingen te vermijden. Die bindruggen zijn vrij goedkoop. Waar ik ze koop kosten die ( een rug is 29,7cm lang en heeft 21 ringen) voor deze van 8mm 2,92? per 100, deze van 12mm 4,68? per 100 en voor deze van 22mm 7,49? per 50.
Indien iemand geintresserd , wil ik wel eens foto's trekken hoe het er uitziet onder de tafel en (als het lukt ) hier op het forum plaatsen.

Groeten

Frank

loebaske

Het simpelste wat ik gebruik is velcro, je sluit en opend
het zoveel als men wil, en je hoef geen draden erdoor te
steken(zoals in die oogjes en zo) als er wat bij moet of verwijderd
worden.
En velcro kan je kopen op de lopende meter, ??n zijde is wel zelfklevend, en die bevestig ik op de kaders, sla er een paar
nietjes in en alles blijft op zijn plaats.
Groetjes
Eric

modelbaanHO

@ redfrits
Ik heb het niet als beledigend opgenomen hoor!
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

RedFrits

Frank,

Dat lijkt mij wel interessant om een paar foto's te zien. Ik moet je verhaal echter nog een keer goed lezen om te kijken hoe je het precies doet [;)]

Groet
Maurits

Gerolf

Dat idee van die bindruggen is zeker niet slecht, Frank. Het lijkt me prima voor lichtere (signaal-)leidingen.
Zijn ze ook robuust genoeg om zwaardere kabels, zeg maar enkele 1,5mm2 of zo, te geleiden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RedFrits

Frank,

Hoe 'monteer' je deze bindruggen? Plak je deze vast of werk je met kleine spijkertjes?

Groet
Maurits

quf

@ Maurits,
Ik zal eens naar de zolder trekken om foto's te nemen, en dan proberen ze hier op het forum te plaatsen.(heb dat nog nooit gedaan)
Voor ze te bevestigen heb ik 'in de loop der tijden' (waw wat een mooie uitdrukking) verschillende methoden gebruikt. Ik ben begonnen met duimspijkers, met wisselend resultaat. daarna nietjes, daartoe moest ik op de plaatse waar ik wilde nieten een ring wegsnijden, ik heb ook een tijd "poprevetten" (ik ken de juiste benaming niet) gebruikt; maar in hout komen die soms los (evenals de duimpijkers waarvan eerder sprake) uiteindelijk schroef ik ze nu vast met kleine schroefjes met ronde kop(om de draden niet te kwetsen) en dat geeft het beste resultaat.

@Gerolf,
Ik gebruik op sommige plaatsen zelfs leidingen van 2,5mm?. Als het soepele zijn gaat dat goed, uiteraard hoe dikker de draden, hoe minder in een "kabelgootje". Maar zoals reeds eerder gezegd, het plaatsen van de gootjes vraagt wat werk , en ook het inbrengen van de draden, want men moet lipje per lipje openen om de draad in te brengen. Maar men wordt daar wel handig in, en het resultaat oogt netjes.

Groeten

Frank

RedFrits

Frank,

De reden dat ik het vraag is dat mijn ervaring met deze binders is dat ze makeklijk kunnen scheuren. Gebeurt dat neit als je ze schroeft? Klaarblijkelijk niet aangezien jij dit ook doet natuurlijk [^] Wellicht dat ik dit ook eens als optie ga bekijken. Van de week eens naar de kantoorboekhandel om te kijken hoe duur die dingen zijn.

Maurits

quf

Hier een poging om een foto te plaatsen van de bedrading onder mijn treintafel met bindruggen:

... lukt natuurlijk niet, iets niet in orde met mijn photobucket op yahoo.
Ik moet eventjes weg, straks probeer ik terug.

Groeten

Frank

Gerolf

guf heeft me een foto toegestuurd. Na bijknippen:



Persoonlijk zou ik kortere stukken van die boekbinders nemen, waarschijnlijk zelfs losse ringen. Het lijkt me handiger om de kabels te leggen, maar misschien moet je dan teveel aan stevigheid inboeten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Bedankt Gerolf,

Losse stukken is inderdaad niet te doen omwille van de stevigheid. Hier en daar een ring wegknippen kan als men maar dat niet te veel doet, want het is het geheel dat de stevigheid geeft.

Groeten


Frank

Klaas Zondervan

Leuk idee van die bindruggen. Ik heb dit idee ooit in een professionele schakelkast gezien. Het waren dan wel geen bindruggen, maar het idee met van die kunststof ringen die je kon openbuigen was hetzelfde.