Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Aanleggen bekabeling

Gestart door RedFrits, 27 juni 2006, 14:11:33 PM

RedFrits

Hallo allemaal,

Eigenlijk is dit een algemene vraag over het aanleggen van elektra onder de baan voor alle toepassingen. Hoe doen jullie dit, met kabelgootjes, krammetjes, ringetjes? Tevens, nummeren jullie de kabels om ze later te kunnen identificeren? Helaas kan ik niet zoveel praktijkvoorbeelden vinden hierover.

Alvast bedankt,

Maurits

n/a

Er zijn allemaal mogelijkheden. Zoals je zelf al zei kabelgootjes, krammettjes kan allemaal. Je hebt ook van die kabelgootjes, voor pvc buizen. Dat heb ik zelf, zijn mooi groot, dus kunnen mooi wat draden door!

RedFrits

Ik wil het een beetje gescheiden houden, m.a.w., niet alles door 1 oog laten lopen. Ik heb wel eens gezien dat iemand kroonstenen gebruikte echter dat lijkt mij nou ook niet de oplossing.

Ik zal eens kijken op Conrad, of die iets hebben.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door RedFrits

Ik wil het een beetje gescheiden houden, m.a.w., niet alles door 1 oog laten lopen.

Wat wil je gescheiden houden?

RedFrits

Bekabeling voor de wissels, verlichting en voeding voor de rails (ringleiding).

ysbeer

De meeste spanningen bijten elkaar niet,uiteraard de 220 volt wel gescheiden houden.
En eventueel ook de digitale spanningen.
Zeker computer achtige kabels gescheiden houden.

De mooiste maar ook duurste oplosssing is kabelgoten,zoals gebruikt in de industrie ,dat zijn plasticbakken van verschillende grote met openingen(meest gleuven)aan de zijkant.
Draden er in en de deksel er op en klaar.
Voor een beetje formaat B.v 3 maal 4 cm moet je echter wel rekenen op 5 a 6 euro de meter.
Je koopt dit uiteraard maar een keer en als je slim neerlegd en je baan niet al te groot is, zijn de kosten te over zien.
Voordeel is dat je er altijd weer nieuwe draden bij kunt doen,zonder dat het een rotzooi wordt.

Verkrijgbaar bij bedrijven die electroapparatuur bouwen.

wim ysbeer

n/a

Ja is ook zo. maar als je nu van die c'tjes.. voor pvc buizen vast te doen.. Maar als je die doet, kun je ook wel er een nieuw draad oor doen, maar dan moet je het steeds door elk c'tje doen.. Is net ietsjes meer werk, maar is ook goedkoper...

RedFrits

Zat zelf aan Conrad artikel 527424 - 89 te denken maar dan heb je wel alle kabels bij elkaar. Ik denk dat ik voor die C-tjes ga en dan creatief de boel indelen!

Gerolf

Ik gebruik zelf van die "C-tjes", waar ik een stukje buis in plaats.
Door die buis gaan heel wat draden, en je kan - in iden nodig - dat stukje buis nog uit je "C-tje" trekken om erachter nog iets te veranderen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

Hallo Maurits,


Ik gebruik kleine nylon kabelbindertjes, zoals je bij de doe het zelf vindt, en nietjes uit de nietjesmachine.

Ik bepaal eerst waar ik een aantal kabels wil bundelen, hou daar een kabelbindertje tegen het hout en niet die in het midden vast. Dan neem ik de kabels samen en sluit ik het bindertje erond. Wel even opletten op de juiste richting van het slotje van de kabelbinder.

Dat werkt prima en goedkoop. Ben je niet tevreden, nylon kabelbinder met een kniptangetje losknippen en het nietje met een tang uit het hout trekken...


Groeten,


Steven

Koen

Hallo Maurits,

Ik maak gebruik van kleefvoetjes in combinatie met kabelbinders. Beide worden uitgebracht door Legrand.  Voor de aansluitingen gebruik ik Vikingklemmen (eveneens van Legrand) op DIN-rail gemonteerd. Hierdoor krijg je een overzicht van alle verbindingen en kan je perfecte bekabelingslijsten aanmaken.
Nooit te oud om te leren

modelbaanHO

Hallo,

Ik gebruik oogvijsjes van verschillende diameter (afhankelijk van het aantal draden dat er door moet). Voordeel: snel geplaatst en niet duur. Wanneer ik slechts enkele draadjes moet bevestigen gebruik ik een nietje. Ik scherm de draadjes wel af met een stukje karton om te vermijden dat bij het inschieten van het nietje de draadjes worden doorgesneden (is reeds voorgevallen). Voor het verlengen van de draden gebruik ik lusterklemmen. vb bij wissels: de draden van een wissel lopen naar een lusterklem, vandaar via een lange draad naar het besturingspaneel.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ysbeer

Als ik draden onderde tafel wil verlengen sla ik meestal een kleine koperen spijker in de plank (1 euro de 100)en soldeer hem daar op vast
klemmen behalve profesioneele rail klemmen vind ik niet zo betrouwbaar.
zeker geen kroonstenen.
goed gesoldeerd zit voor eeuwig (of daarom trent).

wim ysbeer

RedFrits

Wim,

Met alle respect, maar een 'open' leiding id vorm van een koperen spijker zie ik niet zo zitten, ook al is het 12-18V. Voor de rest, bedankt voor de adviezen. Ik ga zeker geen kroonstenen gebruiken, was al van plan om zoveel mogelijk te solderen.

Waar het mij primair om gaat is dat ik straks als ik onder de tafel moet, ik niet achter kabels blijf haken EN dat ik kabels makkelijk kan traceren. Dit laatste wil ik met labeling gaan bewerkstelligen, echter, ik wil er toch nog makkelijk bij kunnen. Ik denk dat die C-tjes in combinatie met stukjes PVC pijp wel eens zou kunnen werken.

RedFrits

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Hallo,

Ik gebruik oogvijsjes van verschillende diameter (afhankelijk van het aantal draden dat er door moet). Voordeel: snel geplaatst en niet duur. Wanneer ik slechts enkele draadjes moet bevestigen gebruik ik een nietje. Ik scherm de draadjes wel af met een stukje karton om te vermijden dat bij het inschieten van het nietje de draadjes worden doorgesneden (is reeds voorgevallen). Voor het verlengen van de draden gebruik ik lusterklemmen. vb bij wissels: de draden van een wissel lopen naar een lusterklem, vandaar via een lange draad naar het besturingspaneel.




Luc,

Het zal wel Vlaams zijn, maar wat zijn "oogvijsjes" en "lusterklemmen" ?