Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

NMBS Type 1520b ex Duitse klapdekselwagens

Gestart door PeterVG, 08 maart 2016, 22:09:57 PM

PeterVG

Dank heren
Herwig, ooit hoop ik dit heerlijke treintje in HO te kunnen laten rijden.
Eerst maar eens de lijn nabouwen en dan zien we wel hoe het met de normaalsporige tramlocs zit.

mark7758

Als je toch gaat bouwen? Kunnen we ze ook bestellen?  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

Nee Mark
Helaas heb ik te weinig hobbytijd om voor andere mensen klusjes op te knappen.
Trouwens, wat moet je dan vragen als vergoeding. Als ik de commentaren hier lees is het toch altijd te duur. En om voor een appel en een ei te werken daar heb ik geen zin in.
Wat wel kan is de decals per post verzenden. Dit type kalkwagen is een ideale opstap voor diegenen die zelf eens een wagentje willen omspuiten.

Gerolf

Citaat van: PeterVG op 26 juli 2016, 23:01:31 PMHelaas heb ik te weinig hobbytijd om voor andere mensen klusjes op te knappen. Trouwens, wat moet je dan vragen als vergoeding. Als ik de commentaren hier lees is het toch altijd te duur.

Begrijp ik helemaal  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

Citaat van: PeterVG op 26 juli 2016, 23:01:31 PM
Nee Mark
Helaas heb ik te weinig hobbytijd om voor andere mensen klusjes op te knappen.
Trouwens, wat moet je dan vragen als vergoeding. Als ik de commentaren hier lees is het toch altijd te duur. En om voor een appel en een ei te werken daar heb ik geen zin in.
Wat wel kan is de decals per post verzenden. Dit type kalkwagen is een ideale opstap voor diegenen die zelf eens een wagentje willen omspuiten.
Je kent me.  8) 8) 8) 8)
Maar ik blijf je werk bewonderen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Herwig

#50
aan PeterVG,                                                                       27 juli16,

..."...ooit hoop ik dit heerlijke treintje in HO te kunnen laten rijden..."...

Je kan je voorlopig behelpen met een plausibele tijdperk3-loc:
een industrie-stoomlocje, zoals er reed op die andere normaalsporige NMVB-lijn naast het Albertkanaal te Merksem.
Zo'n loc kan dan ooit op werkvakantie geweest zijn in de Walen .... .

[  gevonden meer info:  4 stuks 3-assige Tubize locs nr. 819 à 822   ~   Vaartkaai & Ijskelder ;
    Zie o.a. Vlatam-artikel met als auteurs o.a. een zekere PeterVG....  en andere Keutgens-lectuur  ]

Ferdi


Een normaalspoorstoomlocje van de NMVB, dat in Merksem dienst deed, is in elk geval in de Walen geraakt.
Hij staat tentoon in het Museum voor het Openbaar Vervoer van Wallonië.

Musée des Transports en commun de Wallonie

Rue Richard Heintz, 9,
4020 Liège - Belgique
+32 (0)4 361 94 19



PeterVG

#52
Dat is zeker een museum dat de moeite waard is om een keertje te bezoeken.
Moet ik dus maar eens doen.

Het verweren van het wagentje is klaar. Al ben ik niet helemaal overtuigd en denk ik na over wat ik aanpassen kan.









De voorbeeldfoto toont een recent gereviseerde wagen. Desondanks is hij flink vervuild met kalk. De zijwanden lijken nog bijna te blinken als nieuw. Dakluiken en chassis zijn echter flink besmeurd met stof. Waarschijnlijk komt bij het lossen zeer veel stof vrij. Het zet zich vooral vast op aspotten, chassis en buffers. Daar hield ik rekening mee tijdens het verweren.

De eerste stap werd een wassing met witte verdunde olieverf. Op de wanden werd deze grotendeels weggewassen. Op dak en chassis werden vooral kieren wit ingewassen en ontstond eveneens een algemene witte filmlaag.
De tweede stap was het opbrengen van een witte stoflaag met de airbrush. De typische kalkkleur werd verkregen door in witte verf een zeer kleine hoeveelheid geel te mengen. Het verfmensels werd met 50% thinner verdund zodat een mooi stofeffect gespoten kon worden. De luchtdruk werd ingesteld op iets meer dan 1bar. Met een minimaal geopende verftrekker op de airbrush werd zeer voorzichtig in meerdere lagen de stoflaag op dak en chassis gespoten. Het inschuifbare deel van de buffers net achter de bufferplaat heb ik met tape afgeplakt zodat dit niet meegespoten werd. Dat geeft meteen een extra detail.
Het resultaat is goed. Al blijf ik het moeilijk hebben met het vrij witte chassis en de slechts licht vervuilde wanden van de wagen. Al toont de voorbeeldfoto dat het wel kan.


Metpetergaathetbeter


marc goovaerts

Op de voorbeeldfoto lijkt het wit pas te beginnen op de aspotten (die wat uitsteken).
De veerbladen, die meer onder de kast hangen en erdoor beschermd worden, zouden misschien wel niet zo bestoft kunnen zijn.

Metpetergaathetbeter

maar ja je hebt geen 2 dezelfde vervuilde wagon in de spoorwegwereld :-\

PeterVG

De bladveren en aspotten lijken mij evenveel bestoft en daardoor met dezelfde witte kleur gezegend.
De chassisbalk is al iets minder wit.
Ik denk dat ik gewoon iets overdreven heb met witte verflagen op de aspotten. Als je goed kijkt dan komt nog wel iets van de originele zwarte chassiskleur door bij het origineel. En dit zelfs op de meest aangetaste plaatsen zoals de aspotten. Doseren is moeilijk tijdens verweren. Op tijd stoppen is het allermoeilijkste ;-)
Daarom dat ik geregeld tijdens het verweerproces mijn model onder het licht van de modelbaan hou. Maar toch blijft het wikken en wegen wanneer je goed zit.

Metpetergaathetbeter

zullen wel even vuile of zoniet nog meer bestofte aspotten geweest zijn  ;)

ACFI

#58
Op tmm was er enkele jaren geleden een draadje over de NMVB in poulseur en omgeving. http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php?topic=7605.0

Daar was toen ook een YouTube video met als ik me goed herinner kalkwagentjes. Maar de YouTube video is blijkbaar wel verdwenen.

Er zijn nog draadjes hiervover bij tmm maar Google noch ik kunnen ze een twee drie vinden.

En toch gevonden: http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php?topic=7997.0

Acfi.

Herwig

#59
TMM-tekst  &  -foto's:
Op de TMM-foto staat de   B   op de deur van de witbestofte klapdekselwagen.  Idee voor de volgende supering ?
Er wordt in deze TMM-teksten gevraagd welke naam er op de wagenflank zou staan. 
Zou dus bijvoorbeeld   "Poulseur"   kunnen zijn  ?

Andere vraag op deze TMM is of de klapdekselwagen op de foto grijs is.
Volgens PeterVG was een Dienst Baan versie grijs, de gewone kalk-versie was groen, later bruin.

>> kalkwagen toch ook in (licht-)grijs:    zie verder ...