NMBS Type 1520b ex Duitse klapdekselwagens

Gestart door PeterVG, 08 maart 2016, 22:09:57 PM

PeterVG

De Duitse klapdekselwagens kwamen na de eerste wereldoorlog als herstelbetaling in België terecht. Deze typische kleine wagentjes hebben het relatief lang volgehouden bij de NMBS. Na de tweede wereldoorlog werden ze nog steeds ingezet voor kalkvervoer. Een deel van de wagens kreeg echter een andere functie. Her en der kon je ze vinden in de stations als vuilniscontainer. Voor een stootblok in het gezelschap van een trapje zodat het personeel er hun afval in kwijt kon. Een heel leuk gegeven om in model na te bouwen. Een wagen die zinvol kan ingezet worden is een pluspunt om het spoorbedrijf op de modelbaan boeiender te maken. Een schilder projectje was gestart.



Vuilniswagen van Vorst Zuid
Foto: Collectie Fernand Maes


Een Märklin klapdekselwagen had ik ooit eens gekocht in DB uitvoering om in te zetten in een kalktrein. Als aftandse vuilniskar zou hij veel meer geliefd zijn dus startte ik met de ombouw. Op zich niet moeilijk want aan de kast van de wagen moet niets gewijzigd worden. Enkel de schildering moet totaal anders.
Om een aftands exemplaar te bekomen heb ik de kans gegrepen om een keertje "Mig Chipping" uit te testen.
Eerst de wagen goed gereinigd om oude verflagen te verwijderen. Dit ging redelijk goed door de wagen af te borstelen met Humbrol enamel thinner. Daarna de wagen gespoten met Vallejo acryl primer, roestbruin is ideaal. Mig chipping met het luchtpistool aangebracht. Na een uurtje terug een laag Vallejo acryl primer ditmaal in het groen. Na korte droogtijd aflakken met mijn Pro-Color NMBS mengsel. Even tijd nemen om rustig te eten. Daarna het leuke werk, chipping. Krassen met een afgebroken houten roerstaafje met punt zodat allerlei roestige vormen naar boven komen. Altijd een weinig water aanbrengen op de plek waar je wil krassen om de verf week te maken.
Een laagje vernis om het geheel te beschermen. Ik koos satijn van Humbrol. Dit geeft een mooie gladde basislaag voor wassings. Tevens van het gladde oppervlak gebruik gemaakt om decals mooi onzichtbaar aan te brengen. Deze werden zelf ontwikkeld gebaseerd op fotos uit het archief van wijlen Fernand Maes. Met dank aan de modelspoorvrienden van het Zilvermeer voor het ter beschikking stellen van de nodige fotos. De decals werden geprint door PBmessing modelbouw. Zelf beschik ik niet over een printer die wit kan printen.



Wat nu te doen staat is verder verweren met olieverven.

Daarna is de wagen klaar om vuilnis te vergaren in station Gouvy. Grensstation op mijn grote modelbaan in opbouw.


raf

ik heb deze meer rijden in een stamgoederen wagons
want dit zijn bij mij poetswagons

maar ze zijn nog in de duitse uitvoering en ik wist niet dat ze in belgië ook gereden hadden
bedankt voor de info

en mooi gedaan dat roesten ik doe het met zout dat je daarna terug weg borstelt
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

chef garde


Metpetergaathetbeter

Citaat van: chef garde op 09 maart 2016, 10:36:24 AM
Leuk project, dit volg ik!
jij zoekt ondertss ook die wagons ? ;) Peter fraaie dingen van iets wat vaak vergeten wordt ; de randafwerking !  ;D ;)

bollen neus

Heb der ook zo nog staan (die zitten in set Marklin) 47877.
Den Eric.

Herwig

aan PeterVG,                                                                                                                             09 mrt 2016,

Vuilnis-klapdeksel :   weer iets plezants...
Indien uw H0-wagentje steeds opzij zal staan, zou je eventueel de niet zo fotogenieke NEM-houders kunnen verwijderen.
( ? heeft KAM deze B-versie niet ooit uitgebracht ? )


( 'k slaagde er slechts na een vijftal pogingen in om dit berichtje te   "verzenden"  ? )

raf

misschien off topic maar ik denk dat er hier en daar ook wel gewone afgekeurde wagons hebben gestaan om als vuilbak te hebben gediend
een wagon waar je de wielen onderuit hebt gehaald voor een ander projectje kan nog altijd ergens als vuilbak staat te rotten
kun je lekker op uitleven met roest en dergelijke

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterVG

Citaat van: raf op 09 maart 2016, 13:54:16 PM
misschien off topic maar ik denk dat er hier en daar ook wel gewone afgekeurde wagons hebben gestaan om als vuilbak te hebben gediend
een wagon waar je de wielen onderuit hebt gehaald voor een ander projectje kan nog altijd ergens als vuilbak staat te rotten
kun je lekker op uitleven met roest en dergelijke

Lijkt me niet het geval want onpraktisch om te ledigen. Zonder kraan lukt het niet en dat lijkt me een dure operatie om een simpele afvalbak te ledigen.
Neen, mijn afvalwagen is nog gewoon in dienst. Wanneer gevuld maakt hij een ritje naar het stort. Extra rij en rangeermogelijkheden waar het mij vooral om te doen is. Mijn modelbanen zijn opgevat als rangeerpuzzels. Heeft er iemand van de oude NMBS garde een idee wat de bestemming van gevulde afvalwagens was? Tot zeker jaren 70 mogelijk jaren 80 waren vuilniswagens vrij algemeen toegepast op het net. Dus vermoed ik dat er hier nog wel iemand weet wat de bestemming van deze wagens was. Ik dacht aan Mont Saint Guibert (lijn 161) aangezien er daar een stortplaats met eigen spooraansluiting en eigen rangeerlocs was. De vraag heeft belang omdat ik graag de papieren van mijn goederenwagens zo correct mogelijk invul om een leuk rangeerspel te bekomen.

raf

die klapdak wagons hadden toch ook alleen maar deuren aan de zijkanten
dus ik zie het verschil niet tussen een andere wagon om te lossen
enig verschil dat die klapdak wagons dicht waren en niet vol konden regenen

ben benieuwd naar de los plaatsen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

aan Peter VG:                    "afvalwagen is in dienst"   (citaat):      dan moeten die NEM-kokers wel blijven zitten, niks aan te doen.

PeterVG

Een omgeschilderde Märklin spoorreinigingswagen.
Heeft nooit bestaan in het echt maar is wel superhandig in model.
Nu kan ik dit wagentje rustig laten meebollen op de baan, past perfect.



Het chassis moet nog verweerd worden waarna het wagentje weer samengesteld kan worden.
De foto geeft alvast een idee hoe het wagentje er gaat uitzien als het klaar is.

reeves

Geweldig, hoe maak je de decals, dat maakt het wel af vind ik.

Groet Tom

Michiel

Het decalc-werk is fabuleus! Zelf geprint? Hoe? Waarop?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

prachtig hoor. Het er helemaal geen idee van dat zoiets bestond als vuilnisbakwagens :).

PeterVG

Het ontwerp voor de decals werd gemaakt in een vector tekenprogramma. Voordeel is dat je kan verkleinen zonder kwaliteitsverlies. De gele en witte beschrifting werd gedrukt door PBmessing modelbouw. Hij werkt met Adobe Illustrator en een printer die wit kan printen. Voor donkere wagens zoals groene NMBS wagens is het belangrijk dat steeds een witte achtergrond gedrukt zit achter gele belettering om dekkend te zijn.
Voor de licht grijze wagon volstond de eigen simpele canon printer uit de Aldi. Zelf gebruikte ik simpel decal papier om mijn rode belettering te drukken. Drukken deed ik op hoge fotokwaliteit en op vrij dik decalpapier. Het reliëf van dit dik decalpapier verdwijnt niet helemaal en stoort een beetje. Paul gebruikt dunner decalpapier. Hierdoor kan je op de groene wagen geen reliëf van het decalpapier meer vinden. Dit verdween helemaal door het gebruik van microscale sol wat de drager bijna helemaal deed oplossen en verdwijnen.
Hopelijk hebben jullie er wat aan. Zoals steeds gewoon doen en je ziet wel ;-)