Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn stoomlokomotieven verzameling.

Gestart door 3rail, 06 maart 2016, 12:12:16 PM

3rail

#45
Helaas nog niet Peter. ;)

Eerst komt de 19.1 nog aan bod, inmiddels heb ik deze lok.
Je kunt haar kopen van Brawa, helaas is de prijs nog al aan de forse kant.

Voordat zij de 19.1 werd, was zij ingelijfd als Br 39.10.

Het is een Poolse locomotief die door de Duitsers is ingelijfd na de bezetting van Polen.

Hier wat afbeeldingen van haar.

Br 39 1012p Brawa by , on Flickr

Br 39 1012p Brawa by , on Flickr

Br 39 1012p Brawa by , on Flickr

Br 39 1008p by , on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn stiftung.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#46
En dan nu Peter de 19-1001. ;)

Deze lok is toch wel een apart ding, i.p.v een 2,3 of 4 cilinder aandrijving, vind deze plaats door een stoom
V motor van 2 cilinders op iedere as.
Deze door Henschel ontwikkelde lok is toch ook weer een samen raapsel van onderdelen.
De ketel is van een 44 er, het frame van een 19 (daarom ook de br 19), de stroomlijn bekleding en de tender van een 01-10.

De as indeling is ook het zelfde als van de 19, 1D1, de V motoren hangen om en om aan het frame.
Dus de eerste links voor (1 ste as),de tweede recht ( 2 de as), de derde links ( 3 de as) en de laatste rechts achter
(4 de as).

Br 19 1001 by , on Flickr

Hier de damen in kwestie.

Motor Br 19 1001 by Kees Borgers, on Flickr

Hier een doorsnede van de V motor.



Hier de 2 motoren aan de rechter zijde.



En dan het model van Brawa.

De motor bevind zich in de lok zelf en drijft de 4 drijfassen aan, ze loopt fluister zacht.
De lok en tender zijn van metaal en mooi kort gekoppeld, natuurlijk is zij voorzien van geluid, maar of dit
realistisch is blijft natuurlijk altijd maar de vraag ?

Br 19 1001* by , auf Flickr

Br 19 1001* by Kees Borgers, auf Flickr

Naast deze zwarte kleur stelling heb ik haar ook nog in het grijs. :-[
Ook kun je de lok voorzien van de schorten bij het voor loop en na loop wiel.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Een super lok, zowel als schaalmodel, als ook zeker bij het grote voorbeeld. De, toen, nieuwe techniek door het gebruik van stoom motoren, was revolutionair.
Spijtig dat deze techniek, en deze lok te laat en op het verkeerde ogenblik zijn gekomen.

Wat het Brawa model betreft: het is een super model, met uitstekende rijeigenschappen. Het is wel een aanpassing als je de digitale geluidsversie hebt want het geluid is heel anders als dat we van een stoomlok gewoon zijn.
Helaas heb ik dit model nog niet zelf, want Brawa brengt ze momenteel enkel op de markt (in 2-rail versie) in de fantasiekleuren blauw en rood.
Over de grijze kleur zijn experten het nog wel niet eens. In het prachtige boek 19.1001 van Horst Troche (E.K.Verlag) staan foto's in de vermoedelijk licht  grijze fotografieranstrich/of grondverf, maar dat is enkel op het fabrieksterein van Henschel zelf.
PS: een 19 kopen via Ebay enz doe ik niet want je loopt kans een lok met slecht chassis te treffen.
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

#48
Ik vond nog wat foto's van de 19.10 in het zwart.

Br 19 1001 by Kees Borgers, auf Flickr

Br 19 1001 by Kees Borgers, auf Flickr

Br 19 1001 by Kees Borgers, auf Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#49
Dit oude draadje maar wer eens wat leven in blazen. ;)

En wel met de Br 23.
Deze lok zou als vervanging van de Br 38 gepland zijn, helaas heeft de oorlog roet in het eten gegooid en is het bij 2 stuks gebleven.

Na de oorlog zijn ze allebei in de DDR beland, de 23-002 heeft dienst gedaan tot 1967, deze werd toen verschroot omdat er schade aan het frame zat.

De 23-001 heeft nog een reko ketel gehad en kreeg een nieuw nr, namelijk de 35-2001-2.
Later is zij ook verschroot omdat men haar niet langer nodig had (1975).

Br 23-001 by Edward Borgers, on Flickr

Later hopelijk meer. ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michael

Indrukwekkende locomotief, ook als model.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

3rail

Ja we gaan weer een Baureihe omhoog.

En wel de Br 24, deze is afgelopen week binnen gerold.
Ze is van Roco en heeft een SB modelbau motor, helaas heeft de decoder er de geest aan gegeven en gaat dus nog
vervangen worden.

De dame komt ook nog op de gevoelige plaat.

De 24 werd ook wel het Steppenpaard genoemd en was ontwikkeld voor lange afstanden op zijlijnen.
Er zijn er in totaal 95 gebouwd en was op vele punten gelijk kwa onderdelen als zijn tender zusje de Br 64.

Ook zijn er nog 2 aparte exemplaren geweest, zo werden de 24-069 en 70 met een hogere druk ketel uit gevoerd ( 25 bar) en werden door Borsig gebouwd.
De 24-069 was ook nog met een 2 cilinder verbund aandrijving voorzien, rechts de hoge druk en links de lage druk cilinder.
Later is ook nog de 24-070 voorzien van dit drijfwerk.

Gelukkig zijn er van de 95 stuks nog 4 bewaard gebleven.

Edward.


Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michael

Edward, helaas zijn alle foto's verdwenen in dit draadje......
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Chrisrail

#53
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

3rail

Ik ga van de week kijken of ik alle foto's weer terug kan zetten.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Onder tussen zijn er weer een aantal foto's vervangen.

Afgelopen maand deze zeer mooie dame gekocht van Micro Metakit.

Ze past niet helemaal in het rijtje maar is later omgenummerd naar Br 15.

Bbö_10-18_bruck_mur_ca_1930_konschegg by Kees Borgers, auf Flickr

Hier boven een originele foto van haar, met dank aan Wikipedia voor de afbeelding.

BBO Reihe 10 Micro metakit 0 by Kees Borgers, auf Flickr

BBO Reihe 10 Micro metakit 1 by Kees Borgers, auf Flickr

BBO Reihe 10 Micro metakit 2 by Kees Borgers, auf Flickr

BBO Reihe 10 Micro metakit 3 by Kees Borgers, auf Flickr

BBO Reihe 10 Micro metakit 7 by Kees Borgers, auf Flickr

BBO Reihe 10 Micro metakit 8 by Kees Borgers, auf Flickr

BBO Reihe 10 Micro metakit 10 by Kees Borgers, auf Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99