Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn stoomlokomotieven verzameling.

Gestart door 3rail, 06 maart 2016, 12:12:16 PM

3rail

#30
Gisteren was het hier mooi weer, dus mooi de gelegenheid gehad om een deel van de verzameling
te fotograferen. :)

Dus we gaan weer een stapje hoger, en wel met de S 10, of de Br 17.

Het speciale aan deze lok is dat ze er in diverse vormen is geweest als 4 cilinder fulldampf, 4 cilinder verbund en als
3 cilinder fulldampf.

Helaas hebben weinig van hun de snijbrander overleeft, en al helemaal de 4 cilinder fulldampf versie.
Aangezien deze lok een kolen en water vreter was werd zij door de DRG al snel naar de schroot gebracht.

Hier wat foto's van haar. ;)

br 17-007 by , on Flickr

Br 17-107 by , on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn stiftung voor het beeld materiaal.

Br 17 007 Marklin. by , on Flickr

Br 17 007 DRG by , on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#31
Tja, en dan nu de eerste 18.
En wel de 18.0, voor de meeste een onbekende lok.
Ze is gebouwd bij Maschinen fabriek Hartmann in Chemnitz.

In model kun je haar kopen van de firma Gutzold.
De aandrijving bevind zich in de zware metalen tender en alle assen worden aangedreven.
De lok zelf is voorzien van mooie filigrane wielen met RP 25 flenzen en zitten er 2 draai punten onder de lok.
Hierdoor draaien de loopwielen naar rechts. en de drijfwielen naar links.

Hier wat foto's van deze 3 cilinder schoonheid.

br 18 010 by Edward Borgers, on Flickr

br 18 010 (2) by Edward Borgers, on Flickr

hier haar in 1 op 1.

Br 18.0 Gutzold. by , on Flickr

Br 18.0 Gutzold. by , on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#32
Na deze schone dame een volgende, en wel de 18.1.

Deze dame is in Esslingen gebouwd, en word ook wel Die schone Wurttembergering genoemd.
Helaas is er van deze dame ook niets over gebleven, maar er gaan wel stemmen op om haar nieuw te bouwen. :D

We hebben het dan over de Wurttembergse C, voor al de strakke belijning van haar maakt haar zo geliefd.

Hier wat foto's van mij.

20180225_39 Bahnbetriebswerke by Kees Borgers, on Flickr

18-111 by Kees Borgers, on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#33
En dan is het nu tijd voor de 18.2.

Of ook wel de Badische IV f, Helaas werd zij door de Reichs bahn snel uit dienst genomen door dat deze lok
regelmatig last had van de drijfwerk dat kapot liep.
Dat kwam omdat de drijfwielen te klein waren voor de snelheid waar mee men de lok liet lopen.
De laatste van haar werd in 1930 uit de dienst gehaald, toch was zij de eerste Pacific in Duitsland.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Badische ivf by Edward Borgers, on Flickr

De onderste is van Micro-Metakit, met dank aan Frits Osterhun.

En dan hier de foto's van haar in het echt.

IVf_4_849_rsv_600 by Edward Borgers, on Flickr

BadischeIVf-img by Edward Borgers, on Flickr

BadischeIVf by Edward Borgers, on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

ACFI

Dag Edward,

je Fleischmann S101. Is dit de wisselstroomuitvoering of heb je deze zelf omgebouwd? Indien twee, ging dit makkelijk?

Groetjes,

ACFI

3rail

#35
Hallo Steven.

Ik heb deze omgebouwd naar 3 rail, dit is bij Fleischmann goed te doen.
Vaak even de print in de tender aanpassen zodat alle wielen massa maken.
Ook in de lok zelf even een aanpassing maken en er voor zorgen dat de door schakeling van de wielen van de
lok en tender op de zelfde draad zitten.
Je houd dan nog 1 soldeer aansluiting op de print in je vuur kist over, hier op sluit je je sleper aan.
Ook heb je genoeg ruimte voor de sleper aan de onder zijde van de lok.

Je zult wel die mooie chromen paddenstoel onder de lok weg moeten halen.

Veel succes met de ombouw, :D :D :D

Edward
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

ACFI

Bedankt Edward,

Staat op mijn lijstje voor ombouw, als tijdperk twee in groen of choco kleur.

Net als de matrix S10 naa HL60.

Groetjes

ACFI

3rail

#37
En dan nu de Badische IV h, of ook wel de Br 18.3.
Een echte plattelands renner met 2.1 meter drijfwielen.

Deze dame heeft tot 1969 nog dienst gedaan bij de DB, ze was de laatste 4 cilinder verbund maschine bij de DB.
Ze werd in 1918 tot 1920 gebouwd door de Firma Maffei in Munchen, en er zijn er 20 gebouwd.

Hier wat plaatjes van haar. :)

18 315 by Edward Borgers, on Flickr

Br 18-323 by Edward Borgers, on Flickr

Br 18-319 by Edward Borgers, on Flickr

20180225_27 Bahnbetriebswerke by Kees Borgers, on Flickr

3J9A0064 by Kees Borgers, on Flickr

Deze groenen van Liliput, ook omgebouwd naar 3 rail.



En deze van Trix (omgebouwd naar 3 rail)



Met dank aan de Eisenbahn stiftung.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske

Wat is dit op de neus, afweer geschut ??


ACFI

De beschermingen rond de zuigerstangen van de binnenliggende cilinders.

De IVh heeft 4 stoomcylinders in totaal. de binnenliggende cylinders liggen zo ver naar voor dat de zuigerstang door de voorplaat uitsteekt,

Je ziet dat bijv. ook bij een BR44 - maar die is driecylinder.

ACFI.

3rail

#40
We gaan weer een stapje verder, en wel de Br 18.4.

Ik denk nog steeds dat dit de meest beroemde locomotief is, het is de Bayerische S3/6.

Br 18 486 Fleischmann by Kees Borgers, auf Flickr

Br 18 486 Fleischmann by Kees Borgers, auf Flickr

Hier de dame van Fleischmann.

.Seinhuis Schwartsburg by Kees Borgers, auf Flickr

Seinhuis Schwartsburg by Kees Borgers, auf Flickr

En de dame van Roco.

Natuurlijk zijn er ook nog foto's van haar in het echt. ;)

Br 18 418 drg by Kees Borgers, auf Flickr

Zoals jullie zien, is ze er geweest met en zonder gestroomlijnde lok huis.

Hier de 18.4 van Liliput met 2 meter drijfwielen.

Br 18.4 Liliput by Kees Borgers, on Flickr

Br 18.4 Liliput by Kees Borgers, on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Snobby Crash

Edward, gewoon prachtig wat je hier laat zien !

Geert

3rail

#42
Dankjewel Geert. :) :)

Tja, en dan de 18.5.

Br 18.5 Fleischmann voor Rheingold. by Kees Borgers, auf Flickr

Br 18.504 Fleischmann by Kees Borgers, auf Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#43
We gaan weer een stapje hoger en wel met de Br 19.0

De in Sachsen gebouwde locomotieven van Richard Hartmann.
Deze locomotief had de grootste ketel in de Landerbahn tijd, ook de as volgorde is apart voor haar doen.
Het is namelijk een 1D1 locomotief met een 4 cilinder verbund drijf werk, de cilinders aan de binnen kant zijn schuin geplaatst en drijven de voorste drijfwielen aan ( hoge druk).
De buitenste cilinders zijn dan dus de lage druk en drijven de 2 de as aan.
Ook de diameter van de drijfwielen is apart met 1905 mm.
Er zijn er in totaal 23 gebouwd.

Hier de dame in het echt. :P
br 19 001 by Kees Borgers, auf Flickr

br 19 001 by Kees Borgers, auf Flickr

Met dank aan de Eisenbahn stiftung.

En haar dan hier in model van Gutzold.

Br 19 017 by Kees Borgers, auf Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, auf Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, auf Flickr

De aandrijving van haar zit in de tender en is van Buhler deze drijft alle 4 de assen aan.
De voorste en achterste as zijn voorzien van slip banden, aangezien de tender compleet van metaal is
zit het met de trekkracht wel goed.

De lok en tender zijn voorzien van RP 25 wielen wat haar bijzonder fijn maakt.(behalve de voorste loopas in AC uitvoering)
De wielen zijn van metaal en het frame ook, de rest is een mix van kunststof en metaal.
De loop eigenschappen zijn er mooi en het model is erg fijntjes.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Prachtige lok met zeer goede rij-eigenschappen.
Spijtig dat Gützold zo moeilijk te vinden is en niet echt goedkoop
Een  baureihe 75.5 zou meer dan welkom zijn (heb nog wel het oeroude modelletje)

Komt hierna de baureihe 19 1001 ??? ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter