nieuw gestart met marklin..

Gestart door Dobermann, 05 maart 2016, 17:17:22 PM

efl045

Citaat van: ACFI op 05 maart 2016, 18:09:41 PM
de oude metalen rails voor een rpoefbaantje. Maar ondanks veel railgum en fijn schuurpapier op de pukos, blijf ik met contactproblemen zitten. Ik ga ze uiteindelijk toch maar niet voor de definitieve baan gebruiken, ook niet voor de verborgen opstelsporen.
Als de puko's je probleem zijn dan zie ik geen verschil tussen M, K of C, 't is allemaal ordinair ijzer...

Metpetergaathetbeter

#16
Welkom Wim,

Alvast een leuke tijd hier toegewenst en hopelijk steek je hier ook iets op dat je kan helpen met de aanleg an een leuke baan !

Canis lupus familiaris Dobermann wil dat zeggen als je je ergens in vastbijt dat jij niet lost (hopelijk dan de modeltreinhobby)

Groeten Peter ;)


philippe_007

Citaat van: efl045 op 05 maart 2016, 18:25:32 PM
Citaat van: ACFI op 05 maart 2016, 18:09:41 PM
de oude metalen rails voor een rpoefbaantje. Maar ondanks veel railgum en fijn schuurpapier op de pukos, blijf ik met contactproblemen zitten. Ik ga ze uiteindelijk toch maar niet voor de definitieve baan gebruiken, ook niet voor de verborgen opstelsporen.
Als de puko's je probleem zijn dan zie ik geen verschil tussen M, K of C, 't is allemaal ordinair ijzer...

Franky,
ik versta uw antwoord niet echt, wat bedoel je nu eigenlijk ?


philippe_007

#18
Citaat van: ACFI op 05 maart 2016, 18:09:41 PM
...

Ikzelf ben ik naar 30 jaar herbegonnen met de oude metalen rails voor een rpoefbaantje. Maar ondanks veel railgum en fijn schuurpapier op de pukos, blijf ik met contactproblemen zitten....

ACFI

uw probleem is volgens mij niet het contact van de loc met de sporen, maar de contacten tussen de sporen onderling. Als deze wat oxideren dan heb je prijs.
Best is, zelf met C of M rails, elke spoor te voorzien van 2 draden (kan je makkelijk onderaan solderen) en deze allemaal te verbinden met een ringleiding.
Zodoende zal je een pak miserie vermijden.   

55erke

Citaat van: OlivierV op 05 maart 2016, 17:20:18 PM
Ga voor K-rails ipv die speelgoed C of M rail. ;)

Ik neem aan dat je C en M aan het omdraaien bent.

Eerst en vooral heb je decoders nodig in je locomotieven. Dus je zal ze moeten gaan ombouwen. ;)


hoy

Wat een totaal verkeerd beeld van de marklin c-rail.
Je kan prachtige dingen doen met deze rail. mits een doordacht gebruik hoef je echt geen voetbalveld tussen je rails te hebben. En ik gebruik deze "speelgoedrails al vele jaren en ze is zeer robuust en zeer degelijk. ook de stroomafname is perfect. Het is net omdat ze zo storingsvrij zijn dat ik ze al jaren gebruik. En van mooi verweerde c-rail zijn  er voorbeelden genoeg.

Ik weet dat je een kans om je negatief uit te laten over marklin of 3-rail niet zal laten liggen maar ik geef mijn versie van de feiten tog ook mee ;-)

greets
Johan




PietB

Citaat van: OlivierV op 05 maart 2016, 17:20:18 PM
Ga voor K-rails ipv die speelgoed C of M rail. ;)
Ben ik met Olivier eens, ik zelf schakel nu om van C naar K, waarom zul je denken.
Nou omdat de K-rail er mooier uitziet en omdat ze 'stiller' zijn.
Onder de C rail zit een enorme klankkast en dat hoor je wat je er ook onder legt.

Citaat van: 55erke op 06 maart 2016, 00:08:55 AM
Ik weet dat je een kans om je negatief uit te laten over marklin of 3-rail niet zal laten liggen
Ik vind dit een totaal ongepaste opmerking.

grt Piet.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: PietB op 06 maart 2016, 00:57:04 AM
Citaat van: 55erke op 06 maart 2016, 00:08:55 AM
Ik weet dat je een kans om je negatief uit te laten over marklin of 3-rail niet zal laten liggen
Ik vind dit een totaal ongepaste opmerking.

misschien gelegen aan zijn jeugdig enthousiasme, hebben we toch allemaal geweest en  hebben we allicht al dan niet eens (on)gewild op de schenen geschopt. Als je hart dan op je tong ligt zeg je dan ongewild dingen die een ander niet graag hoort. Toch moet het mogelijk blijven je mening te ventileren zonder dat daar meteen een vingerwijzing komt. Dit geldt eigenlijk voor beide opinies  :) ;)

raf

welles nietes van 2 en 3 rail het maakt allemaal geen moer uit

het is eenvoudig vanaf dat het  digitale rijden zijn intrede gedaan heeft rijden we allemaal wisselstroom
pulserende gelijk stroom was in het begin nu is het wel degelijk wissel stroom waar de nieuwere generatie op rijd
de esu 4 decoders kunnen daar mee om daarom is er na de vergadering op de htc beslist alleen maar vanaf esu 4 decoders te rijden
het heeft te maken met stoppen en afremmen op de baan de vroegere decoders konden dit niet

met 2 rail heb je problemen met keerlussen end aar zijn reeds toppic's genoeg over geschreven
met 3 rail heb je die problemen niet

de K rails komen het beste overeen met de werkelijkheid tegen over de M en de C en het voordeel met de flex dat je minder lassen hebt en je sneller kunt verder bouwen .een bocht  met een inloop stuk kun je perfect maken wat met de vaste boogstralen moeilijk of niet te maken is
en dan nog wie van de modelbouwers maakt zijn bochten zo (1 % bij benadering denk ik)
de K rails hebben als voordeel dat je kunt rijden met wat loco je wil als er maar een sleper onder kan .ik zelf rij ook piko en de sleper hangt onder de tender so wat .
je kunt volledige detectie hebben over je baan door 1 rail staaf als detectie rail te gebruiken
verlies je een 3 rail wagon dan gaat je sein niet op groen gaan want het spoor blijft bezet (bij 2 rail gewoon 1 of 2 wielen wisselen)
wagons kun je alles gebruiken zonder problemen van eender welk merk
piko ,lima ,marklin,roco ,fleischmann ,en noem maar op het bolt allemaal

nu 2 rail
zelfde als met de K rails alleen keerlussen en sommige wissel overgangen geven problemen .gepolariseerde wissels wat een pak meer bekabeling mee brengt idem dito wissel sturingen .
wil je een marklin stam van wagon's moet je de wielen vervangen .wil je een 3 rail loco dan ben je nog niet aan de nieuw patatten als je deze moet gaan ombouwen .waarom een 3 rail op 2 rail wel als je nu juist die loco wil hebben en hij bestaat niet in 2 rail net zoals de wagons
dan detectie van waar een loco staat is ook een probleem want je hebt een speciale sturing nodig en wat als je een wagon verliest de as moet je met een weerstand over bruggen anders geen detectie

het enige verschil tussen 2 en 3 rail qua uitzicht is dat er bij 2 rail geen pucco's te zien zijn en dat is ook het enige verschil .
code 75 rails ook hier weer maar 1 à 2 % die er op rijden de meeste rijden code 100
dan heb je nog de wiel flenzen en de wiel breedte en dan ook nog het aantal klinknagels enz. waar je dage over kunt discuteren
kwestie is dat eens je baan licht je er mee kunt amuseren en je vrije tijd er mee kunt door brengen met verbeteren en veranderen want een baan is nooit af
gr raf
 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

#23
Citaat van: philippe_007 op 05 maart 2016, 20:30:01 PM
Franky,
ik versta uw antwoord niet echt, wat bedoel je nu eigenlijk ?
Niet moeilijk te begrijpen toch? Alle puko's, is het nu van M-rail, van K-rail of van C-rail zijn van hetzelfde materiaal gemaakt, ordinair ijzer.
Een C-rail verschilt daarin niet van de allereerste M-rails.
Dus als je geen M-rails wilt gebruiken enkel wegens problemen met de puko's heeft het totaal geen zin om over te gaan naar K of C.
Of dacht jij dat de puko's daar dan van plastiek waren??

raf

@ franky
over topic vervuilen waar heb jij gelezen dat de topic starter op 2 rail wil over gaan


hij heeft MARKLIN M rails dus zal hij ook wel marklin materiaal hebben
en om dan zo maar eventjes van systeem te gaan veranderen denk ik niet dat dit gaat gebeuren

en je kan op marklin 90% van alle materiaal rijden wat op 2 rail niet zomaar zonder kosten te maken kan
dus uw posting is niet relevant
M rails staan bekend om digitaal slecht te werken ook omdat de puntjes echt puntjes zijn terwijl bij de K en de C rails dit vlakke bruggetjes zijn wat veel beter contact maakt dan de puntjes van de M rails.
daarom het advies om over te stappen als de TS digitaal wil gaan rijden op K of C rails waarvan de K rails voor de meeste de voorkeur verdienen


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Het grote voordeel van de K-rails ten opzichte van C-rails is de mogelijkheid om met flexrails te werken.
En zoals iedereen weet: zonder flexrails is het realisme wel heel ver zoek.

@raf: het is hier tot vervelens toe al dikwijls gezegd: het probleem van de keerlus is een vals probleem en een heel flauw argument.  ;)

Maar onze vraagsteller wil duidelijk bij Märklin blijven, dus is de 2-rail / 3-rail discussie hier niet aan de orde.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: 55erke op 06 maart 2016, 00:08:55 AM
Citaat van: OlivierV op 05 maart 2016, 17:20:18 PM
Ga voor K-rails ipv die speelgoed C of M rail. ;)

Ik neem aan dat je C en M aan het omdraaien bent.

Eerst en vooral heb je decoders nodig in je locomotieven. Dus je zal ze moeten gaan ombouwen. ;)


hoy

Wat een totaal verkeerd beeld van de marklin c-rail.
Je kan prachtige dingen doen met deze rail. mits een doordacht gebruik hoef je echt geen voetbalveld tussen je rails te hebben. En ik gebruik deze "speelgoedrails al vele jaren en ze is zeer robuust en zeer degelijk. ook de stroomafname is perfect. Het is net omdat ze zo storingsvrij zijn dat ik ze al jaren gebruik. En van mooi verweerde c-rail zijn  er voorbeelden genoeg.

Ik weet dat je een kans om je negatief uit te laten over marklin of 3-rail niet zal laten liggen maar ik geef mijn versie van de feiten tog ook mee ;-)

greets
Johan

Ik ben niet negatief over het 3-rail systeem he, het systeem is op zich niet beter of niet slechter dan 2 rail.
En ja ik vind M en C-rails speelgoedrails. Ze zijn robuust, dat is zeker, daarom dat het ook speelgoedrails kunnen genoemd worden. Elke rail met bedding onder noem ik speelgoedrails (dus ook roco geoline en fleischmann profi). Dat zijn allemaal goede rails. Maar veel mensen op enkele uitzonderingen na nemen de moeite niet om dat mooi in te werken en leggen en plank vol met deze rails. Ik ben daar allemaal nogal sceptisch tegenover en dat komt omdat ik als 2-railer misschien wel wat miskweekt ben door realisme na te streven.

C-rails kan je mooi inwerken he, kijk maar eens naar Tom zijn baan (reeves), maar onlangs het feit dat het mooi ingewerkt is blijf je wel met een enorme afstand tussen 2 sporen zitten.

Daarom dat wanneer ik nu 3-rail zou rijden dat ik voor de K-rail zou kiezen omdat ik die nog zelf kan inwerken en vormgeven. Al zou marklin de K-rail wel eens wat mogen moderniseren en de railstaven wat fijner maken (even fijn als de railstaven op de C-rail zou geen slecht begin zijn). Tevens heb je hier ook flexrails in en dan kan je op een zekere manier toch wat meer foefelen aan een mooie geometrie dan de standaard geometrie als je de "slanke" wissels van Marklin gebruikt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

Luc zelfs dat is hier niet aan de orde wat die keer lus aan gaat
de TS heeft marklin en dus overschakelen kan om vele reden niet de mogelijkheid zijn die de TS heeft
BV een loco van zijn pa gekregen en om nostalgische reden die niet willen weg doen
zo heb ik een stukje tgv lijn liggen die eigenlijk niet past op mijn baan maar ik kon die trein die ik van mijn overleden schoon moeder gekregen heb niet weg doen en heb hem toch een plaatsje gegeven op de baan

je eerst gekochte loco kan ook zo een reden zijn of gewoon weg we weten niet wat de TS reeds aan materiaal heeft
hij kan een zolder vol hebben met M rails voor mijn part
maar als ik hem zou aan raden dan zouden het inderdaad de K rails zijn die ik zou voor stellen
wat is de ruimte die hij heeft om nu een nieuwe baan in uit te leggen is ook zo een mogelijkheid die we nog niet weten
niet iedereen heeft een zolder ruimte zoals ik van 4 X 16 meter max  waar ik nu maar 4 X 8 meter van gebruik en ooit misschien nog door de muur ga om uit te breiden als ik lang genoeg leef

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 maart 2016, 03:49:59 AM
Toch moet het mogelijk blijven je mening te ventileren zonder dat daar meteen een vingerwijzing komt. Dit geldt eigenlijk voor beide opinies  :) ;)
Oh maar daar ben ik het absoluut mee eens, laat daar geen misverstand over ontstaan.
Maar iemand met ongefundeerde argumenten persoonlijk aanvallen hoort mijns inziens hier niet thuis.
Vandaar dat ik de opmerking als ongepast bestempelde.

grt Piet.

efl045

#29
Citaat van: raf op 06 maart 2016, 09:00:57 AM
@ franky
over topic vervuilen waar heb jij gelezen dat de topic starter op 2 rail wil over gaan
En waar lees jij dan weer dat ik het over 2 -rail heb?