nieuw gestart met marklin..

Gestart door Dobermann, 05 maart 2016, 17:17:22 PM

Dobermann

hallo, ik ben nieuw op dit forum... vergeef mij dus mijn fouten... ik ben na 28 jaar stilte weer begonnen met mijn marklin baan op te starten. De baan ligt reeds uit en de treinstellen rijden weer goed. ik zou graag mijn baan uitbreiden om op termijn digitaal te gaan... mijn vraag is nu wat doe ik het best of hoe begin ik er aan? kan ik mijn baan uitbreiden met de oude C-rails en digitaal gaan mits de aanpassingsrail te kopen of schakel ik over naar de M-rails om mijn oude C-rail baan uit te breiden? ik ben reeds in het bezit van een mobile station2 om digitaal te gaan. ik heb ook reeds enkele loc's die digitaal kunnen rijden.
elke tip of uitleg is meer dan welkom... 

met vriendelijke groeten

OlivierV

Ga voor K-rails ipv die speelgoed C of M rail. ;)

Ik neem aan dat je C en M aan het omdraaien bent.

Eerst en vooral heb je decoders nodig in je locomotieven. Dus je zal ze moeten gaan ombouwen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045


Dobermann

Citaat van: centauri167 op 05 maart 2016, 17:26:56 PM
Citaat van: Dobermann op 05 maart 2016, 17:17:22 PM
hallo, ik ben nieuw op dit forum... vergeef mij dus mijn fouten... ik ben na 28 jaar stilte weer begonnen met mijn marklin baan op te starten. De baan ligt reeds uit en de treinstellen rijden weer goed. ik zou graag mijn baan uitbreiden om op termijn digitaal te gaan... mijn vraag is nu wat doe ik het best of hoe begin ik er aan? kan ik mijn baan uitbreiden met de oude C-rails en digitaal gaan mits de aanpassingsrail te kopen of schakel ik over naar de M-rails om mijn oude C-rail baan uit te breiden? ik ben reeds in het bezit van een mobile station2 om digitaal te gaan. ik heb ook reeds enkele loc's die digitaal kunnen rijden.
elke tip of uitleg is meer dan welkom... 

met vriendelijke groeten

@ Wim: haal je e-mail weg uit je bericht voor je mail vol met spam zit !

Dobermann


OlivierV

Citaat van: efl045 op 05 maart 2016, 17:26:15 PM
Citaat van: OlivierV op 05 maart 2016, 17:20:18 PM
speelgoed C of M rail. ;)
??
Zorg maar dat je zelf in de buurt komt van wat ze daar laten zien  ;)
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=65120&hilit=schotter
Dat is wel mooi, maar dan ben je nog niet van die geometrie vanaf waar er tussen 2 sporen een voetbalveld past.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

wim welkom en haast in dezelfde situatie als ik me bevond maar bij mij was het iets langer tussen stoppen en terug beginnen

de M rails staan voor metaal en ik denk dat je die nog zult hebben .
dan heb je de K rails en dat zijn de rails zonder bedding
dan heb je de C rails met bedding zoals de M maar dan in plastiek

wat je keuze ook is ikzelf vind de K rails het mooiste om te gebruiken
je kunt er net zulke mooie resultaten mee behalen als de hier 2 Railers buiten de puko's dan wel
het voordeel is dat je met alles kunt rijden wat je maar kunt verdenken op k rails
zowel 2 rail materiaal (wagons )als ook 2 rail loco's maar dan moet je gaan om bouwen
wil je  op 3 rail gelijkstroom rijden dat gaat ook en is gemakkelijker maar das voor nu een brug te ver

je M rails tja je kunt ze blijven gebruiken op stukken die je niet ziet (schaduw stations)
of te koop zetten er word nog redelijk geld voor geboden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Citaat van: OlivierV op 05 maart 2016, 17:39:18 PM
Dat is wel mooi, maar dan ben je nog niet van die geometrie vanaf waar er tussen 2 sporen een voetbalveld past.
Pff, de zaag is al 4000 jaar geleden uitgevonden, nu ze nog leren gebruiken  ;)

philippe_007

Raf heeft reeds een mooie uitleg gegeven over de verschillende sporen.

De K-rails kan je effectief mooi inwerken, met C is dit ook wel te doen, maar een pak moeilijker. Het voordeel van K-rails is ook het gebruik van Flex-rails. Eens je dit gebruikt hebt zal je niets anders meer willen, geen gedoe met stukjes of vaste bochten... Je kan uw baan leggen zoals je wilt.

Uw huidige rails (M vermoed ik dan) kan je eventueel gebruiken op onzichtbare stukken, maar eerlijk gezegd, persoonlijk zou ik deze weg doen en de sporen allemaal vervangen.


reeves

Ik heb van die speelgoed rails ;D kijk maar even bij "Melsbeke" hier opt forum.

Maak zelfs wissels uit verschillende c rails dus mogelijkheden genoeg  ;)

Groet Tom

Dobermann

hartelijk dank voor de uitleg allemaal... ik zal dus nog wat denkwerk hebben

Bolje

Welkom Wim op dit mooie forum.

We leren hier allemaal van elkaar.
Vele groeten,
Ronald

raf

kijk M rails zijn volgens mij geen speelgoed rails M was toen zijn tijd ver vooruit
er was toen nog geen enkel merk dat schakel rails had maar in M bestonden die reeds wel

dan zijn de K rails gekomen en waarom Marklin dan met de C is begonnen blijft mij een raadsel
speelgoed rails dan denk ik aan lego rails

en ja denk werk wim daar begint het mee
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ACFI

Citaat van: centauri167 op 05 maart 2016, 17:26:56 PM
<snip>
@ Wim: haal je e-mail weg uit je bericht voor je mail vol met spam zit !

@ Paul: in het citaat moet jij het wel weghalen. Dat kan Wim niet editeren.

@ Wim,

Ikzelf ben ik naar 30 jaar herbegonnen met de oude metalen rails voor een rpoefbaantje. Maar ondanks veel railgum en fijn schuurpapier op de pukos, blijf ik met contactproblemen zitten. Ik ga ze uiteindelijk toch maar niet voor de definitieve baan gebruiken, ook niet voor de verborgen opstelsporen. Als je een beetje rondleest zal je deze opmerking wel meer tegenkomen.

Welke rails dan wel kiezen?

K-rails zonder bedding zijn de meer realistische sporen van marklin. Voordeel is dat er lange flexrails bestaan die je veel meer flexibiliteit geven in je baanontwerp en je kan (moet) ze zelf realistisch balasteren. Ook automatiseren gaat makkelijk want de twee spoorstaven kunnen makkelijk van elkaar geïsoleerd worden zodat je op een eenvoudige manier treindetectie kan doen. nadeel is dat je moet balasteren om een ietwat realistische spoorbaan te krijgen, en op beurzen vind je niet zo makkelijk nieuw of tweedehands materiaal.

C-rails zijn een kunststofversie van de klassieke metalen marklin rails. Je kan ze ook gebruiken voor een tapijtbaan of tijdelijke baan omdat ze steviger aan elkaar vastzitten. In vergelijking met de k- en m-rails zijn de spoorstaven iets fijner wat enkel met heel oud (pre 1960) locomotieven en wagons een probleem kan geven. C-rails geven je minder vrijheid in het maken van je sporenplan, tenzij je er letterlijk de zaag in zet. Hiervan zijn er ook voorbeelden op het web te vinden. Een aantal showbanen in Duitsland zijn trouwens met C-rail aangelegd. Dus ze zijn ook wel voldoende betrouwbaar. En wat de grijze, eentonige balastbedding betreft, o.a. hier op het forum maar ook elders zijn er voldoende voorbeelden van mooie banen waar je zelfs niet kan zien dat het c-rails zijn.

Op beurzen vind je makkelijke nieuwe en tweedehandse rails. Een opmerking. Voor de eerste generatie werd een plastic gekozen dat snel verouderde. Na een tijdje verbrokkelt een deel van de bedding of breken er stukken gewoon af. Daar moet je bij tweedehands aankoop wel op letten.

M.v.g.

ACFI

philippe_007

Citaat van: raf op 05 maart 2016, 18:02:33 PM
kijk M rails zijn volgens mij geen speelgoed rails M was toen zijn tijd ver vooruit
er was toen nog geen enkel merk dat schakel rails had maar in M bestonden die reeds wel

dan zijn de K rails gekomen en waarom Marklin dan met de C is begonnen blijft mij een raadsel
speelgoed rails dan denk ik aan lego rails

en ja denk werk wim daar begint het mee

Als ik mij niet vergis was het probleem dat de M-rails voor storing kunnen zorgen als je digitaal gaat rijden.

Dan is het logisch dat C-rails op de markt zijn gekomen ter vervanging, deze zullen ook goedkoper zijn om te maken.