Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Educatief verantwoord (kinder?)speelbaantje - volledig vlak

Gestart door efl045, 05 maart 2016, 13:07:09 PM

raf

daarom als mijn baan klaar is zitten er twee klim spiralen in die elk 25 trein stellen kunnen opslaan
het kan zijn dat een trein de eerste 5 uur niet meer terug in zijn station komt van waaruit hij vertrokken is
eentje begint nu vorm te krijgen maar er moet nog een spiraal gedaan worden dan is deze klaar om aangesloten te worden
de hoofd baan word volledig automatische gestuurd als de baan klaar is in de stations kan dan gerangeerd worden naar harte lust

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

reeves

25 treinen 5 uur
5 treinen per uur
1 trein om de 12 min of zie ik het verkeerd

;)
Groet Tom

janieburton

Je zal toch niet met rijtuigen van 30cm mogen rijden.
 

Ben

Moet dat dan Janie? Maar je hebt gelijk en een containertrein van 3 meter gaat 'm ook niet worden.

Het baantje heeft een bepaalde bedoeling en er zit een gedachte achter. Als je dat begrijpt zie je dat het goed in elkaar steekt.

Gr, Ben.

raf

nee tom je hebt verkeerd gelezen
TWEE KLIMSPIRALEN dus 50 trein stellen
dus 1 trein om de 6 minuten maar maak van die 6 maar 4 of 5 minuten .
want er staan  er meer op de baan dan die 50
plus het rangeren en naar het verzorging depot brengen kost ook nog tijd
een diesel kan blijven rijden een stoom loco moet je wisselen
daar zit het spelen nu mee voor een stuk tussen
de trein vertrekt uit station zuid en als die aan komt in asche aan zee moet die terug beladen worden .
dus los koppelen en naar het verzorgings depot en ondertussen dat die beladen word gaat een klaar staande loco koppelen met de stam rijtuigen en is weer klaar om te vertrekken .
terwijl is een andere vertrokken en loopt er weer eentje binnen die als je geluk hebt een diesel is die maar om de 2 keer getankt moet worden .is het een stoomloc dan moet je zien dat je ofwel er een uit de loods haalt of die je juist gebunkerd hebt reeds klaar is en de plaats van de andere kan in nemen .
moet je nog kijken of het vracht of personen vervoer is want niet elke loco werd voor een vracht of personen  stam gespannen

heb je loco's te weinig moet je uit de zuidstatie een deel loco's laten over komen .vooral goederen vervoer kan nogal druk worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

#20
Citaat van: raf op 06 maart 2016, 06:46:19 AM
nee tom je hebt verkeerd gelezen
TWEE KLIMSPIRALEN dus 50 trein stellen
En dat zegt de man die 18 wissels al veel vindt...man man, daar wordt een handelaar pas vrolijk van...
Maar je dwaalt al zo ver af van wat de essentie van dit draadje was dat ik er maar wijselijk zal mee ophouden.
Ik gun je het plezier om elk goed bedoeld draadje de grond in te boren.
Enfin, wie het begrepen heeft zal er wel iets aan gehad hebben, hoop ik toch...
Maar voor mij stopt het hier, gekker moet het niet meer worden.

efl045

Citaat van: janieburton op 06 maart 2016, 02:20:00 AM
Je zal toch niet met rijtuigen van 30cm mogen rijden.
Proficiat, jij hebt hem helemaal door!
10/10 en een zoen van de juffrouw  ;)
Is er toch iemand die er iets van begrepen heeft, oef...


Michiel

Waauw! Heel tof baantje voor kinderen, lekker veel om naartoe te rijden, kris-kras door elkaar met veel botsingsgevaar en veel variatie. Echt, tof! Ingenieus plan!

Ik mis enkel nog DE tunnel waar kinderen gek op zijn, en een brug/viaduct (hangend ravijn?). Rechts in de bocht lijkt toch plaats voor alvast een tunnel.

Ga je het baantje bouwen samen met de kinderen? Of mogen ze spele-rijden wanneer papa/opa bouwt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

Ik vind het een heel tof baantje. Ik had als jonge knaap enkel een ovaaltje met een inhaalspoor met een stationnetje. En daar heb ik uren en dagen mee gespeeld. Soms kwam ik een hele dag mijn kamer niet af.
Moest ik zo'n baantje als hier voorgesteld is gehad hebben, denk dat ik nooit mijn kamer had afgekomen.  ;D
Leuk baantje met veel rij plezier en mogelijkheden.  ;)

Dirky

Leuk te lezen dat er nog mensen zijn met dezelfde gedachte als het om kinderen en treintjes gaat...  :)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23727.0.html

tussen haakjes Franky, ik heb in mijn geheugen een forum-spam filter ingebouwd. Van bepaalde personen lees ik NIETS meer, sla gewoon hun bijdrage (nou ja bijdrage?) over en de draadjes lezen veel vlotter.... :)

OlivierV

Mijn baan is nu misschien niet educatief verantwoord maar als de buurjongen hier eens komt rijden (brengt dan zijn multimaus mee en prikt die in mijn centrale bij, dan kunnen we met 2 rijden).

Hij kiest een loc, hoppa gaat daar mee rijden, na een paar rondjes is de trein op zogezegde bestemming. Dan wil hij met een andere loc rijden, neemt dan bv een passagierstrein van de opstelsporen gaat daar vervolgens mee weg, maar dan komt er een rangeerpuzzel dat er toch 1 spoor moet berijdbaar zijn op zijn circuit zeg maar, dan wordt die trein aan de kant gezet.
Na een tijdje wil hij dan bv weer een andere loc besturen, een goederentrein. Hop kiest een loc, bv een van op de omloop die ik bedien. Eén van ons verplaatst de trein dan naar de binnenste omloop, zorgen dat daar genoeg plaats is, loc omlopen naar de andere kant en we zijn weer weg. En zo vul je snel een uur of zelfs 2 uur met wat rijden.

De wissels op het binnenste circuit worden ook allemaal anders bediend, eentje met een wisseldecoder, eentje met een schakelaar (voorlopig nog draden tegen mekaar doen) en een met de hand, dan is het ook aan hem om er zijn hoofd bij te houden en de wissels op de juiste manier om te leggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan