Revolte? Mine opinion! - voor fragmentwedstrijd 2 van MTD

Gestart door Gerolf, 28 februari 2016, 14:56:37 PM

Metpetergaathetbeter


Gerolf

 ;D  ;D  Kanarie met ADHD (en obesitas) => twee voorwaarden om genoeg op te vallen in dat kleine kooitje  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

De laatste stuiptrekken!

Ontruimen die mijn!!!

Tof detail Gerolf  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS

Door het werk niet veel tijd gehad om te volgen op het forum de laatste weken, dan is dit wel verschieten! Knap gedaan, wat een geduld!

Gerolf

Merci  ;)
Een vraagje aan de mede-techneuten: wat is de maximale frequentie voor een stappenmotor? Is 3KHz bij half-step haalbaar?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Stappenmotor is afgevoerd:
Maximaal 600 Hz mogelijk
Wordt (te) warm na lang gebruik
niet snel genoeg, en na plaatsen van tandwielen niet sterk genoeg.
geen plaats voor een grote/meer krachtige stappenmotor

Aandrijving zal met een klassieke motor uitgevoerd worden,
en een geperforeerd wiel met lichtsluis om de afstand bij te houden.
Referentiepunt wordt waarschijnlijk vastgelegd met magneetje en Hall-sensor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Ik zou ook nog iets met water doen. Allez, het moet niet te zot worden hoor!
Ja man! Gerolf, ik geloof mijn eigen ogen niet! Blijkbaar heb ik dit draadje tot vandaag over het hoofd gezien. Een grote fout want wat een fijn gepruts dat er weeral te zien is.
Zwaar onder de indruk en het belooft weeral voor het eindresultaat!

Knap gedaan dus.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

"iets met water" ...
Er komt een riviertje/beekje in het park (stilstaand nagebootst)
en ook nog iets met afvalwater (met beweging dat er mee te maken heeft)

Enfin, er gaat nog veel bewegen op dat kleine ding.
Ondergronds alvast 4/5 bewegingen klaar:
  2 karretjes, 2 werkers en alarm-kanarie
Nu bovengronds bezig met de belangrijkste: treintjes in "den hof"
... maar er komen ook nog speeltuigen (en nee, BetergaandePeter, geen SM-gedoe)  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter


Gerolf

 ;D  ;D

Bezig met de aandrijving van het parkbaantje:





Stappenmotor (te zwak en te traag) is vervangen door gewoon motortje met een fikse reductie,
en de afgelegde afstand kan toch gemeten worden (lichtsluisje en gaatjes in het grote tandwiel)

Tweede foto toont de aandrijving van de tandriem: wordt aangedrukt met twee wieltjes.

Behalve het motortje is alles recup-materiaal: "mislukt" printplaatmateriaal,
tandriem en dito wieltjes uit een oude printer, lichtsluisje uit oude computermuis,
tandwielen heb ik ooit in massa gekocht bij Opitec. motortje is van bij Lemo-Solar
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Even wat verduidelijken met een tekening en zo:





Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Hoe krijgt men verenstaaldraad van 0.2 mm in een tandriempje van 3mm hoog en 1mm dik :



;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.