Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Faller Car System

Gestart door tomcatsburg, 26 juni 2006, 13:33:07 PM

tomcatsburg

Heeft er hier iemand tips met het werken met het Faller Car System?
Ik ga dat namelijk ook op mijn baan toepassen.
Dan nog iets; die stopschakelingen die het reedcontact openzetten, wat voor bereik hebben die? Blokkeren zij alleen de auto die er recht boven staat? als dat het geval is, hoe voorkom je dan dat de auto's tegen elkaar opbotsen?

groet Tom

loebaske

Ieder zijn keus, maar we hadden zo een klein ritje met het car systeem, en het moet goed vlak zijn, en in realiteit zijn de straten niet vlak....rijd maar eens rond met uwe wagen....
Dus pas ik het niet meer toe op de nieuwe baan.
Groetjes Eric

Klaas Zondervan

De stopmagneet stopt alleen de wagen die er recht boven staat.
Als je een volgende wagen wilt laten stoppen, dan moet je daar achter nog een stopmagneet plaatsen die aan gezet wordt door de stilstaande voorste wagen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Ieder zijn keus, maar we hadden zo een klein ritje met het car systeem, en het moet goed vlak zijn, en in realiteit zijn de straten niet vlak....rijd maar eens rond met uwe wagen....
Groetjes Eric



Heb je dat niet op de doos zien staan bij faller.[:D]

Niet geschikt voor belgische wegen


wim ysbeer

loebaske

Nieje Wim, had men bril niet bij [:D][}:)]

loco

Bij MTE in Blankenberge gebruiken ze het Car Faller Systeem. Daar werkt het zeer goed. Loop er eens langs, ze zullen je alle uitleg geven. Blankenberge is nog veel verder dan Mechelen. Dat kan wel een seen probleem zijn.

Loco

bartie

Bij MTE werkt men wel niet met een rijdraad, maar met de vaste baanstukken die dan bewerkt worden en dat werkt inderdaad goed.

Bart.

bartie

In een uitgave van M?rklin over de opbouw van een baan waar men ook met het Faller "car system" werkt doet men dit als volgt/
Met behulp van spelden voor gebruik op een wandbord wordt de draad op de ruwe weg gefixeerd.  Dat leidt als vanzelf tot een elegant vloeiend spoor. Duurzame bevestiging wordt verkregen door gebruik te maken van een twee-componentenlijm.  Deze lijm loopt mooi om de draad heen en hecht goed op de houten ondergrond.  Nadat de zaak droog is kan  men de spelden verwijderen. Eventueel boven op de draad aanwezige lijmresten kan men met een steekbeitel verwijderen.  Bij het gebruik van deze methode kan men al voordat de specie is aangebracht testritten uitvoeren.  Eventuele aanpassingen zijn gemakkelijk uitvoerbaar. Daarover kan men dan met bijvoorbeeld de specie van Faller (met wat zwarte verf en witte lijm gemengd) de straat gemaakt worden.

Bart.

Tom

Er is een speciaal apparaatje op de markt om in het hout een gleuf te maken om die draad in te leggen.
Het is van het merk Bohler denk ik. [;)]
Tom

tomcatsburg

ja zo'n microfrees. die heeft mn vader nog ergens liggen[:D]

n/a

Ik wil straks ok een faller car sytem op mijn baan hebben! En ik was ook wel benieuwd of je niet een klinker weg kon doen? Want ik heb tijdperk 2/3 dar waren nog niet echt van de vlakke wegentjes? En je kunt het toch elke kleur geven die je wilt? Maar het zou wel mooi zijn dat je bijvoorbeeld een klinkerweg kunt doen... Kun je dat ook niet in de specie snijden... dat je met een mesje er gleuvjes in schuurt/snijd, zodat je klinkertjes krijgt..?

Gerolf

Ik denk dat DAS boetseerklei een van de meest populaire materialen is voor hetgeen je bedoelt, DeRossa. Daar kan je met een klein schroevendraaiertje of een hoekig malletje kinderkopjes in drukken.
Ik vermoed echter dat je voor het Faller Car system toch niet te zeer mag overdrijven met oneffenheden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Misschien dat een betonbaan beter is in plaats van kinderkopjes.
loco

Brunel

citaat:
Geplaatst door loebaske

Ieder zijn keus, maar we hadden zo een klein ritje met het car systeem, en het moet goed vlak zijn, en in realiteit zijn de straten niet vlak....rijd maar eens rond met uwe wagen....
Dus pas ik het niet meer toe op de nieuwe baan.
Groetjes Eric



Als het FCS goed wordt aangelegd, dan werkt het goed. Het is leuk speelgoed, maar het heeft niet zo veel met een realistische weergave van wegverkeer te  maken. Vooral de manier waarop vrachtwagens zonder in te houden de bochten nemen, is een adembenemend gezicht. [:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Brunel
Vooral de manier waarop vrachtwagens zonder in te houden de bochten nemen...
Met wat elektronica lijkt me daar wel iets aan te doen.
vb. een infraroodledje in de baan kondigt een bocht aan, een reedcontactje op de voorwielen verklikt het einde van een bocht.
Of denk ik weer te simpel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw