Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Collega forum Beneluxspoor.net down

Gestart door SuSke, 23 februari 2016, 11:49:41 AM

SuSke

Een algemene mededeling:

Ons Nederlands college-modelspoorforum Beneluxspoor.net ligt ingevolge een hacking op zondagnacht volledig plat.

[citaat]
Storing BeneluxSpoor.net
Laatste update: 23 februari om 11.11


Rond zondagmiddag 21 februari is de server waar ons forum op draait gehackt.
Via onder andere de plaatjes upload zijn "ze" binnen gekomen en hebben de server vervolgens gebruikt om een heleboel spam te versturen.

Er zijn bij deze hack geen persoonsgegevens buitgemaakt en er zijn geen forumberichten verloren gegaan.

Om het probleem volledig te verhelpen is een herinstallatie nodig van de server en dat kost tijd.
Ook moet de software van het forum en de upload worden bijgewerkt om het probleem in de toekomst te voorkomen.

Daarnaast zijn we door het spammen op enkele blacklists terecht gekomen die providers gebruiken bij het wel of niet accepteren van e-mail.
Dat betekent dat BeneluxSpoor de komende weken niet in staat zal zijn e-mails af te leveren bij diverse gebruikers.
De exacte impact hiervan moet nog worden onderzocht en heeft op dit moment niet de hoogste prioriteit.

We doen uiteraard ons best om het forum weer snel online te brengen, op dit moment is de verwachting dat dit in de loop van deze week zal gebeuren.
Als er meer duidelijkheid is over de planning of de inhoud wordt dat via deze pagina gecommuniceerd.
Contact opnemen met beheerders via e-mail of Facebook levert geen aanvullende informatie op.

Onze excuses voor het ongemak!
Het team van BeneluxSpoor.net.
[einde citaat]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Plaatjesuploads zijn dan ook heel kwetsbare dingen wanneer je ze niet goed beveiligt. Daarop ben ik voorstanders van externe fotosites zoals Flickr...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Citaat van: OlivierV op 23 februari 2016, 12:37:02 PM
Plaatjesuploads zijn dan ook heel kwetsbare dingen wanneer je ze niet goed beveiligt. Daarop ben ik voorstanders van externe fotosites zoals Flickr...

Enne ik dus dan weer niet, tja der moeten van alle slag mensen zijn hé anders zo de wereld O zo saai zijn.
Den Eric.

OlivierV

Hun forum ziet er plots nogal uit zoals dat van modelspoormagazine.  ::) ;D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

#4
Ja ze hebben een standaard installatie moeten doen, want de hele installatie was verkloot!
Dus dan ziet het er in eerste aanleg allemaal gelijk uit.
Ik hoop dat ze de 'customisation' achterwege laten, het is goed zo, vind ik.
Citaat van: OlivierV op 23 februari 2016, 12:37:02 PM
Plaatjesuploads zijn dan ook heel kwetsbare dingen wanneer je ze niet goed beveiligt.
Dat hoeft absoluut niet, als er inderdaad maar wat aandacht aan de beveiliging besteed wordt.
En ook het monitoren van de site(s) is belangrijk, je moet direct op de hoogte gesteld worden als ze aan de deur rammelen.
En daar schort het bij BNLX naar mijn mening aan.
Meer dan 5-6 moderatoren is een garantie dat de een denkt hee daar doet die of deze wel wat aan, bij verstoringen.
Het is niet voor niets dat een tweetal jaren geleden BNLX ook onder vuur lag.

grt Piet.

Martin Welberg

Sorry Piet maar moderatie heeft geen ruk met systeembeheer te maken, en ik kan me heugen dat dit forum ook al eens is gehackt, dat kan de beste overkomen.

PietB

Citaat van: milocomarty op 23 februari 2016, 22:54:14 PM
Sorry Piet maar moderatie heeft geen ruk met systeembeheer te maken
Hier spreekt een ervarings deskundige?
Martin ik heb in de afgelopen 10 jaar 25 fora beheerd en gemodereerd.
Laat ik je nou vertellen dat onder de motorkap van SMF forum, de meest gebruikte software, je oa. beheers taken kunt delegeren aan moderatoren.
En dat is nou juist te veel bij BNLX gebeurd, daarom ben ik 4 jaar geleden daar ook afgehaakt.

Maar goed jij zult het vast en zeker beter weten.
I rest my case.

grt Piet.

Martin Welberg

Leuk dat dat kan bij SMF maar ja zo is de werkt het niet bij BNLS daar modereert een moderator het forum, zijn gebruikers en doet de systeembeheerder het systeembeheer.

Ben

Citaat van: PietB op 24 februari 2016, 00:59:13 AM

En dat is nou juist te veel bij BNLX gebeurd, daarom ben ik 4 jaar geleden daar ook afgehaakt.


Nou afgehaakt...... je bent er dagelijks te vinden en je post er nog steeds. Ik vind het jammer dat je hier kritiek hebt op de gang van zaken daar...... ;)

In ieder geval mooi dat BNLS weer in de lucht is.

Gr, Ben.

bollen neus

Citaat van: OlivierV op 23 februari 2016, 22:05:09 PM
Hun forum ziet er plots nogal uit zoals dat van modelspoormagazine.  ::) ;D

Das gemakkelijker voor mij, kan der ook geen foto's meer plaatsen.Zoals hier dus.
Den Eric.

OlivierV

Citaat van: Ben op 24 februari 2016, 07:50:22 AM
Citaat van: PietB op 24 februari 2016, 00:59:13 AM

En dat is nou juist te veel bij BNLX gebeurd, daarom ben ik 4 jaar geleden daar ook afgehaakt.


Nou afgehaakt...... je bent er dagelijks te vinden en je post er nog steeds. Ik vind het jammer dat je hier kritiek hebt op de gang van zaken daar...... ;)

In ieder geval mooi dat BNLS weer in de lucht is.

Gr, Ben.
Ik denk dat hij vooral bedoelt dat hij de brui heeft gegeven aan het modereren daar.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: Ben op 24 februari 2016, 07:50:22 AM
Nou afgehaakt...... je bent er dagelijks te vinden en je post er nog steeds.
Als moddertor, Ben.
En posten valt wel mee hoor. Mijn laatste post dateert van 15 Febr. dat ging over de petitie tbv het rijdend houden van de NS20.
Heb je gelezen wat daar met een negativisme over geschreven is door de vine fleur van het Hollandse treinen volk.
Daar word je echt niet vrolijk van.

Citaat van: Ben op 24 februari 2016, 07:50:22 AM
Ik vind het jammer dat je hier kritiek hebt op de gang van zaken daar...... ;)
Men is daar op de hoogte van mijn bedenkingen tegen het systeem dat ze hanteren.
Maar ze zijn het niet met mij eens, dat mag.
Daar heb ik geen enkel probleem mee.
En het was hier niets meer dan een voetnoot die ik plaatste bij het systeem van werken daar.

grt Piet.

Ben

Duidelijk Piet. Maar modereren heeft niets van doen met de wijze van systeembeheer. Het zijn echt 2 verschillende rollen bij BNLS.

En de petitie: tja, dat roep je over jezelf af. Heeft niets met fine fleur van doen, er zitten op BNLS mensen met kennis van zaken inhoudelijk over museum materieel. Ieders mening telt, ook als dat niet strookt met die van jou of van mij. ;)

PietB

Citaat van: Ben op 24 februari 2016, 17:28:34 PM
Duidelijk Piet. Maar modereren heeft niets van doen met de wijze van systeembeheer. Het zijn echt 2 verschillende rollen bij BNLS
Ja dat loopt juist bij BNLS wél door elkaar Ben.
Er zijn moderatoren met gedelegeerde forum systeembeheer taken, en dat is iets waar ik ze voor gewaarschuwd heb.
Ze vonden een tijdje geleden de door mij geschetste nadelen niet tegen de voordelen opwegen.
Ik hoop dat ze daar nu anders over denken.
En het checken van de logfiles is een stiefkind.
Juist dat is een levensverzekering.

Citaat van: Ben op 24 februari 2016, 17:28:34 PM
En de petitie: tja, dat roep je over jezelf af.
Nou ik voel me niet aangevallen hoor Ben.
Alleen sommige piepeltjes daar zijn negatief t.o.v. het petitie initiatief, dat vind ik zo jammer.

Citaat van: Ben op 24 februari 2016, 17:28:34 PM
Ieders mening telt, ook als dat niet strookt met die van jou of van mij. ;)
Ik heb geen enkel probleem met een andere mening.
Maar negativisme kan ik niet tegen.

grt Piet.

SuSke

DE boel is bij onze collega's terug "on air", weliswaar nog niet zoals het vroeger was.

Dus heren moderatoren, dit draadje kan op slot voor het weer ontspoort in een hoop "niets ter zake doende onzin en prietpraterij".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.