RAILNSCALE Catalogus 2016

Gestart door JohoMapi, 21 februari 2016, 19:40:03 PM

JohoMapi

Hallo allemaal,

Dit bericht is naar aanleiding van onderstaande berichten aangepast.

Tja, het is eenieder toegestaan om links te plaatsen van catalogi van grote fabrikanten. Het is echter niet toegestaan om dit van je eigen catalogus te doen. Dit wordt gezien als reclame. En dat valt niet te ontkennen. Immers iedere catalogus (dus ook die van de grote fabrikanten waarvan menig bericht melding maakt) zijn niets meer dan een boodschap van reclame. Reclame voor spullen die nergens anders te vinden zijn. Daarom hebben we ze ook zelf ontworpen.

Dus als iemand de link van onze laatste brochure zou willen plaatsen, zullen we dit zeker waarderen. Niet in geld of in cadeaus. Maar gewoon 'waarderen', zoals we ook meldingen van andere nieuwigheden beslist waarderen.

Met vriendelijke groet,
Joris & Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Gerolf

Qua reclame en gebruik/misbruik van ons forum gaat dit naar mijn gevoel over de grens
- lees, begrijp en volg de forumregels
- gedraag je als een goed forumlid: draag bij voor anderen, en niet alleen voor jezelf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Waarom dan niet meteen verwijderen???????

Anderen mogen ook geen reklame plaatsen???

SuSke

Spijtig dat een NEDERLANDSTALIG bedrijf een catalogus uitbrengt in 3 andere talen maar geen letter NEDERLANDS in zijn brochure heeft staan  :-\

Ik heb dan de indruk dat de Belgische / Nederlandse markt er eignelijkniet toe doet  :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

JohoMapi

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van jullie commentaar heb ik het eerste bericht aangepast.

Dat de brochure, anders dan onze website, niet in het Nederlands is heeft niets te maken met het feit dat de Nederlandse of Belgische markt er wat ons betreft niet toe doet.
Zo'n brochure in elkaar zetten neemt nogal veel tijd in beslag en met drie talen zit zo'n brochure ook wel aan zijn capaciteit qua leesbaarheid.

De modelspoorders uit de Lage landen hebben we wel degelijk in het vizier. Waarom zouden we anders de Nederlandse Rijkspolitie Range Rover of Wegenwacht 2CV of 5e klasse station hebben ontworpen? Voor de aantallen die we hiervan tot dusver hebben verkocht (3 stuks, 0 stuks, 0 stuks) hoeven we het echt niet te doen. Het is een feit dat bepaalde niche-modellen beslist maar weinig mensen zullen aanspreken. Heb echter geen medelijden. We hebben plezier in het ontwerpen en we draaien geen verlies.

Menig ontwerp is trouwens ook ontstaan naar aanleiding van een vraag van een modeltreinhobbyist.

Feit is dat het voor een beginnende ontwerper niet meevalt om voet aan de grond te krijgen. Kijk Faller, Fleischmann en Preiser kent iedereen wel. Nieuws van deze bedrijven wordt welhaast als vanzelfsprekend behandeld op fora. Echter voor individuen die zelf iets ontplooien wordt verlangd hierover maar te zwijgen. Het wordt immers snel als 'commercieel' opgevat. Tja, dan is het niet verwonderlijk dat lokale initiatieven vaak niet goed van de grond komen en dat er dus nauwelijks sprake is van Belgisch en Nederlands georiënteerde modellen in N-schaal.

Wat dat punt betreft zou dit forum wel iets meer ruimte mogen bieden. Want laten we eerlijk zijn: in met name Duitsland, de VS en Frankrijk staat men op de fora meer toe. Menig 'concurrent' 3D-ontwerper heeft dit ook ontdekt, en richt zich dus meer op de lokale behoeften aldaar. En voor de duidelijkheid: hoe meer concurrentie hoe beter, want dat versterkt de hobby alleen maar.

Groet,
Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Gerolf

Mijn opmerking was "naar aanleiding van", maar vooral algemeen bedoeld.
Nogal wat mensen gebruiken ons forum voor "handel", en voor niets anders. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd jammer.

Citaat van: JohoMapi op 22 februari 2016, 19:26:35 PMvoor individuen die zelf iets ontplooien wordt verlangd hierover maar te zwijgen. Het wordt immers snel als 'commercieel' opgevat.

Je hebt intussen 150 "bijdragen" op ons forum geplaatst. Maak zelf eens de balans:
Hoeveel waren er bekendmaking van je eigen producten, en hoeveel keer was het antwoorden op vragen, tips en trucs geven, ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Tja Maurice, ooit begon je hier op het forum met beelden van jullie baan in opbouw. En die waren heel interessant.
Bestaat die baan eigenlijk nog ?

JohoMapi

Hallo Marc,

Onze modelspoorbaan bestaat nog steeds! Inmiddels hebben we de modelspoorbaan wat verfraaid met kleinere scenery producten.
Nu zul je begrijpen dat de aandacht aan de layout door andere werkzaamheden op een lager pitje staan. Overigens was het grote werk aan deze layout enige jaren geleden reeds verzet.

Vanwege die andere activiteiten die elders te zien zijn, hebben we de nodige diorama's gebouwd. Immers, je kunt niet alle nieuwe decor-elementen zomaar op je bestaande spoorbaan kwijt. Dan had er inmiddels een enorme file gestaan in het pittoreske Klapplistadt, en zou je haast denken dat de spoorbaan plotseling zich in de jaren '80 zou afspelen en dat het stadje een toeristische trekpleister zou zijn.

Hallo Gerolf,

Ik begrijp dat dit forum vanwege de commerciële verbintenis met het magazine Modelspoor regelmatig in een spagaat kan komen te staan. Dat neemt niet weg dat juist een forum een middel is om laagdrempelig informatie uit te wisselen en dat menig lezer graag nieuws leest. Juist de kleinere ontwerpers/hobbyisten met enige productie kunnen middels fora informatie uitwisselen en hun vorderingen tonen. Misschien is het handig om gelijk andere fora een afdeling 'artisans' op te richten.
De veelgelezen klacht dat er bar weinig nieuws te melden is op N-schaal, en dat het beetje nieuws wat er is zelden specifiek voor de Lage Landen is ontworpen moet je te denken geven....

Als dit forum zich wél leent voor het tonen van nieuws (in dit geval brochures) van grotere fabrikanten, omdat forumlezers deze fabrikanten nu eenmaal kennen en weten te vinden, maar zich niet leent voor hobbyisten die ontwerpen aanbieden, dan is er mijn inziens sprake van verarming in deze hobby. Dat is mijn stellige overtuiging.
Er is in de modelspoorhobby buitengewoon veel te zien en te melden. Steeds zie ik hoeveel informatie er door hobbyisten beschikbaar wordt gesteld en hoe enorm veel kleine aanbieders er zijn die hun zelfgemaakte waar tonen of aanprijzen. Daar mag best een podium voor zijn.

Met vriendelijke groet,
Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

stoomlokje

als reactie op Suske.
+1
Je hebt helemaal gelijk,
Het is een schande dat onze taal blijkbaar niet belangrijk meer is.
Maar dat gebeurt in het algemeen ook , zie maar naar de politiekers die het vertikken om in het Nederlands te praten als er buitenlandse personen aanwezig zijn.
In de andere werelddelen denken ze hierdoor, dat hier alleen maar Frans gesproken wordt.
Van zo'n Belgisch Nederlandstalig bedrijf moeten ze mij ook niets leveren.

SuSke

Citaat van: JohoMapi op 22 februari 2016, 19:26:35 PM
Dat de brochure, anders dan onze website, niet in het Nederlands is heeft niets te maken met het feit dat de Nederlandse of Belgische markt er wat ons betreft niet toe doet.
Zo'n brochure in elkaar zetten neemt nogal veel tijd in beslag en met drie talen zit zo'n brochure ook wel aan zijn capaciteit qua leesbaarheid.

Maurice, sta me toe om dat een flauw excuus te vinden.
Als je in Vlaanderen wil verkopen, dan zorg je dat je minstens een brochure in die taal tr beschikking hebt.

Voor mij persoonlijk is het taalgebruik geen enkel problem, ik ben die 3 andere talen ook machtig, maar ik blijf het hemeltergend vinden dat wij onze Eigen taal zo verwaarlozen en verloederen.
Vandaar een gemeende oproep om je catalogus (die waarschijnlijk eerst in het Nederlands werd geschreven) ook van je EIGEN landstaal te voorzien. Gewoon uit fierheid voor je Eigen Volk (of je dat nu eerst plaatst of niet maakt me daarin zelfs niets uit) en je EIGEN Taal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.