Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Draisine

Gestart door just4fun, 20 februari 2016, 14:49:45 PM

just4fun

Citaat van: philippe_007 op 21 februari 2016, 22:37:57 PM
Het solderen zie ik wel zitten, desnoods terug los solderen, opkuisen en opnieuw beginnen.
Op Rail was er een workshop messingskits bouwen, die mannen vertelde dat het belangrijk is eerst de stukken wat af te schuren voor deze te solderen, dan verwijder je de oxidatie en gaat het solderen veel vlotter. Als flux gebruikte ze fosforzuur.
Afschuren is idd belangrijk, ik heb het gedaan met m'n glasvezelpotlood.
En, zoals Eric (bollen neus) het ook al zei: neem uw tijd. Het is mogelijk om eventueel gemaakte fouten te herstellen door los te solderen maar soms laat zelfs dat z'n sporen na.
Citaat van: philippe_007 op 21 februari 2016, 22:37:57 PM
ivm het verven, waar kunnen we de juiste kleur kopen? Heeft Paul deze ook in zijn cataloog?
Zover heb ik zelf nog niet gekeken, alles stap voor stap  ;) .
Maar de juiste kleur vinden, daar zijn al enkel draadjes hierover vol geschreven.
Of Paul Bellon die levert, weet ik niet, maar die kan vast helpen in het geven van tips.
Citaat van: philippe_007 op 21 februari 2016, 22:37:57 PM
En wat ik mij ook afvroeg, zitten de ramen ook in de set ? Of moeten we deze zelf nog maken?
De set is bij levering erg volledig (vind ik), buiten motorblok, etsraam en een zakje met onderdelen als daken, buffers, remleidingen, ed., zitten er dus ook decals, messing rondstaafjes en een stukje folie bij voor de ramen.
De raamranden zijn mee geëtst in het model. Buiten het op kleur zetten, kunt ge tot een 'af' model komen.

Paul

philippe_007

Een geluk dat dit draadje is gestart,
De bestelling is in orde en de laatste set is voor mij :-) 

modèlisme

Door de grote vraag naar een Draisine heb ik opnieuw motoren en etsplaten besteld.
Dus binnen een paar weken zal de voorraad aangevuld zijn.
Aan al diegene die mij hebben gesteund door de aankoop van een draisine of fritkot hartelijk dank. Dit geeft mij moed en vreugde dat tenminste al de inspanning in werk en financiel niet voor niets is geweest.
Paul.
 

philippe_007

Hey,

is er iemand dat de Draisine al heeft in een gestoken en daar een fotoreportage van heeft gemaakt?
Vandaag het setje uit de kast gehaald, en wat zitten zoeken naar welke stukken voor wat dienen, maar het is niet allemaal duidelijk (eerste setje dat ik samen steek), wat extra info zou dus welkom zijn.

Alvast bedankt,
Philippe

vyncky

Philippe,

Ik ben er mee bezig, en heb wat fotomateriaal genomen, een deel steekt reeds in elkaar. Ik wil je wel wat info verschaffen, maar ik heb momenteel te weinig tijd om dit te doen....

Als je kan wachten, dan bezorg ik ze wel.

Groetjes

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

just4fun

Philippe,
en met welke onderdelen hebt ge problemen?
Ik heb eerst dit gemaakt:
Aan de hand van de bijgevoegde handleiding met foto's en dit (zelfgemaakte) blad, heb ik elk onderdeeltje kunnen plaatsen.

Anders Paul Bellon zelf al gemaild?

Groet,

Paul

philippe_007

Hey Paul,
Inderdaad, ik ben ook begonnen met alle stukken te nr en deze te vermelden op de bijgeleverde foto's.
Het was vooral de eerste foto dat onduidelijk was, ik ontbrak enkele stukken, maar door wat te zoeken bleek dat het hulpstukken zijn dat Paul heeft gebruikt.
Mvg

Peter

Heeft er al iemand die draisine volledig klaar en afgewerkt?
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 16 oktober 2016, 10:52:34 AM
Heeft er al iemand die draisine volledig klaar en afgewerkt?

Half  ;). Eerst andere projectjes afwerken.
In Leuven werd er eentje op een middag in elkaar gesoldeerd  bij de Paul!

Waarom ?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Cedric

Goeieavond allen,

ik ben bezig met het in elkaar knutselen van zo'n draisine'tje. Is mijn eerste echte messing kit, veel geprutst en veel bijgeleerd. Vond het wel een leuke bezigheid, het messing solderen gaat goed mits voldoende aandacht besteden aan zuiver materiaal (altijd oxidatie verwijderen met glasvezel) en wat soldeerpasta helpt ook altijd  :D

Het bouwsel heb ik grondig ontvet en dan geprimerd met Tamiya primer. De groene laag werd geschilderd met Tamiya X5 en het zwart aan de onderkant met een borsteltje geschilderd met X18.

Nu wil ik aan de decals beginnen, maar ik heb een probleem. De decals zijn omgekeerd gedrukt op het vel. Eerst dacht ik dat het afwrijfdecals waren, maar het blijken toch waterdecals te zijn... Ik heb een stukje getest (een B symbool),  maar als ik deze plak aan de goede kant (dus zoals de B correct staat) dan kleeft dit totaal niet...

Is dit bij de andere kits ook zo ? Zie ik hier iets over het hoofd ? Via de handleiding word ik op het vlak van decals ook niet veel wijzer
Graag raad

Zie hieronder enkele foto's:







Hier het beruchte decalvel:

philippe_007

Ziet er goed uit, moet nog steeds aan de mijne beginnen :-(

SuSke

Citaat van: Cedric op 26 augustus 2018, 22:10:07 PM
...
Nu wil ik aan de decals beginnen, maar ik heb een probleem. De decals zijn omgekeerd gedrukt op het vel. Eerst dacht ik dat het afwrijfdecals waren, maar het blijken toch waterdecals te zijn... Ik heb een stukje getest (een B symbool),  maar als ik deze plak aan de goede kant (dus zoals de B correct staat) dan kleeft dit totaal niet...

Misschien eens informeren bij de leverancier (Paul Bellon)

Verder een mooi ding dat je daar aan het maken bent.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cedric

Hoi allen,

ik heb vanmorgen Paul Bellon gecontacteerd en direct antwoord ontvangen ! De decals dienen blijkbaar inderdaad omgekeerd aangebracht te worden.


Ik zal hieronder de Nederlandse beschrijving uit de pdf plaatsen die doorgezonden is geweest:

Decals worden geprint met een OKI printer, een van de zeldzame printers in staat om wit te
printen en ook lichte kleuren zoals het geel dat anders onzichtbaar zouden zijn op een
groene verf.

De printer beschikt over een wit patroon dat wordt aangebracht na het drukken van de tradi-
tionele kleuren. Het wit er bovenop en de kleuren eronder.


Dit geeft het witachtige uitzicht aan de decals van deze kit.
Men merkt ook dat het gedrukt is in spiegelbeeld.
U moet de decals zodanig plaatsen op uw model dat het wit van onder is en de kleuren er
bovenop. Tegelijkertijd, zullen cijfers en letters in de goede leesrichting zijn.
Moest u dit manier van doen eigenaardig vinden, doe rustig verder en bekijk het resultaat.
Dit is al jaren lang in gebruik op verschillende modellen.
Het is aangeraden de decals te plaatsen op een glans- of satijnverf, met de hulp van de Micro
Set. Voor de moeilijke gevallen, een druppel verdunde vernis kan de hechting verbeteren.
Als het goed droog is, is het NOODZAKELIJK decals en model te lakken.


Bovenstaande kan misschien nog interessant zijn anderen die bezig zijn met gelijkaardige kits

Ik zal vanavond proberen me nog eens aan de decals te wagen, meer info volgt over het wel of niet geslaagd aanbrengen hiervan  :)

loco

Toch even oppassen met die druppel vernis. Het is mij niet duidelijk wat Paul hiermee bedoelt.

Ik veronderstel dat het gaat om waterdecals. Ik gebruik hiervoor de volgende methode bij decals die slecht hechten.
Wanneer deze niet goed hechten, kan je zogenoemde kinderlijm gebruiken (Knutsellijm of Alleslijmer) van Pattex, Bison of Pritt. Deze lijm moet je verdunnen met water (4 delen water) en dan de lijm aanbrengen op het oppervalk met een penseel. Vervolgend de decals aanbrengen en afwerken na drogen met een vernislaag

vyncky

De decals van Paul werken prima.

Ik ga als volgt tewerk:

model in de vernis zetten (glanzend)
Decals met een scherp mes uitsnijden
aan te brengen met Microscale Micro Sol en Microscale Micro Set dmv een penseeltje
zoals hierboven gezegd steeds in spiegelbeeld
alles goed laten drogen,
opnieuw vernissen, zodat de decals gefixeerd worden.

Vernis aanbrengen doe ik met een spuitbus of de airbrush

enkele voorbeelden van decals die paul geprint heeft:






Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)