Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Trein zonder bestuurder

Gestart door marc goovaerts, 19 februari 2016, 14:31:59 PM

dieselfreak

Citaat van: Union Pacific op 19 februari 2016, 19:41:47 PM
dat was in mijn achtertuin :)
Weet er iemand toevallig om welk type trein het ging!?


Volgens het journaal op één ging het om een Break die aan een snelheid reed van ongeveer 30 km/u. Uiteindelijk werd de trein tot stilstand gebracht in het station van Tienen door een treinbestuurder, de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld. Hier kan je heel het verhaal nalezen:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/1.2577005

MC

Klaas Zondervan

Citaat van: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld.
Dat is in tegenspraak met andere berichten. De trein kon niet worden gestopt omdat er geen rijrichting was gekozen. Hoe kan hij dan gaan rijden op de bovenleidingspanning?
Volgens mij is hij gewoon door de zwaartekracht de helling af gerold. Landen ligt hoger dan Tienen.

dieselfreak

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 februari 2016, 00:03:23 AM
Citaat van: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld.
Dat is in tegenspraak met andere berichten. De trein kon niet worden gestopt omdat er geen rijrichting was gekozen. Hoe kan hij dan gaan rijden op de bovenleidingspanning?
Volgens mij is hij gewoon door de zwaartekracht de helling af gerold. Landen ligt hoger dan Tienen.

Dat was de verklaring van de NMBS woordvoerder in het journaal, zelf was ik er niet bij dus ik weet ook niet of de man de waarheid spreekt.
MC

argilla

Citaat van: Jurgen op 19 februari 2016, 19:30:04 PM
In de toekomst is dit de normaalste zaak van de wereld zo'n trein zonder bestuurder.

Dit zal een eerste test geweest zijn.  ;D




Lol +1
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

2012

Citaat van: dieselfreak op 20 februari 2016, 00:29:58 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 februari 2016, 00:03:23 AM
Citaat van: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld.
Dat is in tegenspraak met andere berichten. De trein kon niet worden gestopt omdat er geen rijrichting was gekozen. Hoe kan hij dan gaan rijden op de bovenleidingspanning?
Volgens mij is hij gewoon door de zwaartekracht de helling af gerold. Landen ligt hoger dan Tienen.

Dat was de verklaring van de NMBS woordvoerder in het journaal, zelf was ik er niet bij dus ik weet ook niet of de man de waarheid spreekt.

De woordvoerders zijn wat ze zijn he... ik zie ook geen verband tussen uitschakelen van de spanning en het vertragen zunne. de break is gewoon vertraagd in Tienen omwille van de kleinere helling.

Metpetergaathetbeter

waarom opteerde men niet dat treinstel al rijdende op te vangen/stoppen ?  ;) Of geen tijd genoeg ?  :-\ ( met loc in zelfde rijrichting rijdende )

Davy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 februari 2016, 10:00:22 AM
waarom opteerde men niet dat treinstel al rijdende op te vangen/stoppen ?  ;) Of geen tijd genoeg ?  :-\ ( met loc in zelfde rijrichting rijdende )

We zitten hier niet in Amerika he, daar kan dat allemaal ja  ;)

ward

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 februari 2016, 10:00:22 AM
waarom opteerde men niet dat treinstel al rijdende op te vangen/stoppen ?  ;) Of geen tijd genoeg ?  :-\ ( met loc in zelfde rijrichting rijdende )

In een film of mss in Amerika kan dat..
Hier is de veiligste manier die in een bundel in een doodspoor laten ontsporen op een gecontroleerde manier.. Feit is dat er over zo een voorval de wildste verhalen en speculaties rondgaan..
En met alle respect, maar wat de woordvoerder zegt en vooral wat de media zeggen neem ik geen nota aan.. Of de helft klopt niet of ze verdraaien het verhaal..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

janieburton

Citaat van: centauri167 op 19 februari 2016, 18:53:28 PM
Ik dacht dat een trein een dodemansknop had ?
Al een geluk dat er geen passagiers op zaten en dat er nergens gewonden zijn gevallen.
( doet me een beetje denken aan de film Runaway train met Denzel Washington al is het hier minder spectaculair opgelost )

De NMBS top wou toch zelfrijdende treinen dat hadden ze enkele dagen voordien toch gemeld.

PS: Centauri, ik denk dat je deze film bedoeld https://en.wikipedia.org/wiki/Unstoppable en was gebaseerd op een waar gebeurt feit

Unstoppable was inspired by the 2001 CSX 8888 incident, in which a runaway train ultimately traveled 66 miles (106 km) through northwest Ohio. Led by CSX Transportation SD40-2 #8888, the train left the Walbridge, Ohio, rail yard with no one at the controls, after the hostler got out of the slow-moving train to correct a misaligned switch, mistakenly believing he had properly set the train's dynamic braking system, much as his counterpart (Dewey) in the film mistakenly believed he had properly set the locomotive's throttle.

Two of the train's tank cars contained thousands of gallons of molten phenol, a toxic ingredient of paints and dyes harmful when it is inhaled, ingested, or brought into contact with the skin. Attempts to derail it using a portable derailer failed, and police were unable to shoot out the fuel release valve, instead hitting the fuel cap. For two hours, the train traveled at speeds up to 51 miles per hour (82 km/h) until the crew of a second train coupled onto the runaway and slowly applied its brakes. Once the runaway was slowed down to 11 miles per hour (18 km/h) miles per hour, CSX trainmaster Jon Hosfeld ran alongside the train and climbed aboard, shutting down the locomotive. The train was stopped just southeast of Kenton, Ohio. No one was seriously injured in the incident.[29]

When the film was released, the Toledo Blade compared the events of the film to the real-life incident. "It's predictably exaggerated and dramatized to make it more entertaining," wrote David Patch, "but close enough to the real thing to support the 'Inspired by True Events' announcement that flashes across the screen at its start." He notes that the dead man switch would probably have worked in real life despite the unconnected brake hoses, unless the locomotive, or independent brakes, were already applied. As explained in the movie, the dead man's switch failed because the only available brakes were the independent brakes, which were quickly worn through, similar to CSX 8888. The film exaggerates the possible damage the phenol could have caused in a fire, and he found it incredible that the fictional AWVR freely disseminated information such as employees' names and images and the cause of the runaway to the media. In the real instance, he writes, the cause of the runaway was not disclosed until months later when the National Transportation Safety Board released its report, and CSX never made public the name of the engineer whose error let the train slip, nor what disciplinary action it took.[30]
 

centauri167

Klopt, Unstoppable was de naam.

2012

Das geen optie he om filmscenarios toe te gaan passen.
Wat ze gedaan hebben was het allerbeste ... reisweg alsnog aanleggen zodat de overwegen werken en in Tienen ontvangen op een doodspoor en hem de struiken laten inrollen. Zover is echter ni gekomen omdat trein zodanig traag reed dat een opgehouden bestuurder de stellen kon stoppen voor em van het spoor zou rijden.