Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Trein zonder bestuurder

Gestart door marc goovaerts, 19 februari 2016, 14:31:59 PM

marc goovaerts

Voor iedereen die van een toeschouwer al eens de opmerking krijgt dat er geen bestuurder in zijn locje zit, sinds het nieuws vanmiddag weten we het: het kan dus.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Is al lang geweten dat in bvb de Desiro geen bestuurder meer nodig is,.....

raf

ja maar alle signalen stonden op groen en de trein kon veilig door rijden
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking waar we zoveel belastingen voor betaald hebben of denk ik weer te eenvoudig
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

centauri167

Ik dacht dat een trein een dodemansknop had ?
Al een geluk dat er geen passagiers op zaten en dat er nergens gewonden zijn gevallen.
( doet me een beetje denken aan de film Runaway train met Denzel Washington al is het hier minder spectaculair opgelost )

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking .....
Dat dacht ik ook. Maar op het forum van Beneluxspoor heeft iemand uitgelegd dat de beveiliging alleen werkt als er een rijrichting is gekozen. Omdat de machinist de trein bewust had stopgezet stond de rijrichtingschakelaar op nul.

Jurgen

In de toekomst is dit de normaalste zaak van de wereld zo'n trein zonder bestuurder.

Dit zal een eerste test geweest zijn.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

Kan verschillende oorzaken gehad hebben..
Feit is wel dat het een heel raar verhaal is, waar we misschien maar de helft van weten via de media..
Gelukkig is alles goed afgelopen zonder veel ergs..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Davy

dat was in mijn achtertuin :)
Weet er iemand toevallig om welk type trein het ging!?

Houdini

Citaat van: centauri167 op 19 februari 2016, 18:53:28 PM
Ik dacht dat een trein een dodemansknop had ?

Dodemanspedaal KAN afgezonderd worden, waardoor de werking (en het nut) vervalt. Het kan bijna niet anders dan dat dit het geval was (of natuurlijk effectief een defect), anders had 'm na een minuut al gestopt.

Toch stel ik me er nog vragen bij.
Stel heeft er een half uur op gereden tussen Landen en Tienen. Normale reistijd op dit traject is 11 minuten. Toegelaten snelheid op het traject is 120km/u volgenz mij, als het zelfs geen 140km/u is...
Dus in het beste geval 120km/u, 3x langere reistijd dus een gemiddelde snelheid van 40km/u. Dat lijkt me toch geen snelheid waarop je als bestuurder "even op de trein springt" om hem te doen stoppen?

2012

de waakinrichting, het stopsyteem bij rode seinen werkt enkel als de ritkruk opstaat, die zet je elke keer AF als je je stoel verlaat, want op die moment kan je je pedaal niet meer vasthouden, dus logisch als je naar buiten gaat dat je deze afzet. bij modern materieel heb je een wegrolbeveiliging, maar een break heeft dat niet, bestond nog niet in die tijd zoals dat nu allemaal kan voorzien worden.

Men heeft HEEL doel bewust een reisweg met open seinen aangelegd zodat de overwegen normaal zouden werken, (als de trein door een rood sein zou gereden zijn, zou die toch niet stilvallen omdat keerkrkuk, rijrichting niet ingeschakeld is) in Tienen had men dan de trein richting doodspoor gestuurd zodat die daarin zou ontsporen en dus niet eindeloos kon verder rijden. Door de lichte helling aan de inrit van Tienen heeft die echter voldoende snelheid verloren zodat een andere bestuurder op die trein gesprongen is en die dan kunnen stilzetten heeft. (die bestuurder was opgehouden omdat ze de lijn "gesloten" hadden omwille van aan de gang zijnde incident.

vyncky

Citaat van: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
ja maar alle signalen stonden op groen en de trein kon veilig door rijden
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking waar we zoveel belastingen voor betaald hebben of denk ik weer te eenvoudig
gr raf

Als jij op een helling staat met je wagen, en de handrem staat niet op, begint die ook te bollen. en dat is wss hier ook gebeurd. (Niet de eerste keer trouwens ;) )

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

2012

Citaat van: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
ja maar alle signalen stonden op groen en de trein kon veilig door rijden
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking waar we zoveel belastingen voor betaald hebben of denk ik weer te eenvoudig
gr raf

Nee toch niet, dat (moet) uitschakelen met niet gekozen rijrichting he, want als men 2,3 of 4 stellen aan mekaar koppeld valt de trein stil aan elk sein. Vanaf het eerste rijtuig het sein passeerd, valt een sein meteen rood en de rest van de trein passeert dus een rood sein, maar aangezien het systeem op 2de, 3de, ... niet geactiveerd is, valt de trein niet stil. Dus het veiligheids ding waar uw belastingsgeld in zit MAG niet altijd reageren :-)
Hopelijk verduidelijkt deze uitleg een beetje waarom het niet werkt op zo een moment ....

marctje

Ik vind dit een interessant verhaal maar lees nergens waarover en over welk incident dit gaat. De starter van dit topic heeft geen vermelding hierover gedaan.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marc goovaerts