Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kalktrein

Gestart door Die_bahn, 18 februari 2016, 22:03:00 PM

Thommy

indien met Tamiya od gedaan kun je met isopropanol nog veel "aanpassen".

Nu, de loc is dan ook wel erg proper tov de wagons... Zou ook wel een "waas" kunnen gebruiken. Want die loc zal sowieso ook invloed ondervinden van het kalk. Al is het maar door de wind ofzo van de kalkwagons zelf.
Greetz

Thommy

Michael

Pierre, als ik de voorbeeld foto bekijk vind ik je wagons zeer geslaagd, in eerste instantie vond ik ze te zwaar vervuild, maar de realiteit laat zien dat het zo is. Ga zo door.
Dit draadje gaat niet over de locomotief, dat ziet Pierre ook wel en ik veronderstel dat die loc ook nog wordt behandeld.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

Citaat van: Gerolf op 21 februari 2016, 00:39:11 AM
Niet zo simpel om na te bootsen

als ik een tip mag geven:

de diverse waas-laagjes met airbrush opbouwen, en de kalkafdruip met witte Rembrandt olieverf en white spirit van boven naar beneden borstelen, ook weer laagje boven laagje en er goed op letten dat de afdruipers mooi te zien zijn.
Verweren kan je onmogelijk in 1 beweging, net als in werkelijkheid moet daar wat tijd over gaan.
Hieronder staat trouwens nog een goeie tip: onder de kalklaag zit ook wat roest en baanstof.

Groot voordeel, de verwering die er nu al op zit kan misschien met iets dat wel de verf oplost maar het plastic met rust laat in een afdruiplaag omgezet worden (ipv het ad random verfje). Dat is dan een goeie basis om een waaslaag en daarna een afdruiplaagje te leggen.
Maar eigenlijk moet Pierre er vooral tevreden over zijn.
(ben zelf vorig jaar te rade gegaan bij de nmbs, bij mensen die wagens herstellen. De kritiek die je dan krijgt is niet mals, maar verdomd interessant. - maar nog eens, verweren is schilderen, je kan impressionistisch schilderen of Rubens proberen achterna te gaan, en daartussen zijn veel gradaties mogelijk).

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

En ook een "wit" dat niet echt wit is maar met een gele schijn.

Een mooie uitdaging om ook zo een stammetje te verweren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.