Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kalktrein

Gestart door Die_bahn, 18 februari 2016, 22:03:00 PM

Die_bahn

Hoi,

Mijn projekt is de station van Andenne (L125) doen. Mijn thema is kalkverkeer tussen de jaren '86 tot 2000. Hier mijn eerste test of vervuilen van Tals wagen:





en hier met mijn nieeuw AFB 5204 Van Biervliet  :) :)



Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

PeterVG

Heel mooi.
Hoe ben je tot dit resultaat gekomen?

mark7758

Mooi gedaan.
Na Rail zal ik eens proberen mijn kalkwagens te fotograferen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Die_bahn

Dank u,

Voor de resultaat, 20% water, 80% acrylic. Ik moet nog een wagen doen, ik zal de foto's "step by step" zetten. :)
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Die_bahn

Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Gerolf

De witte verwering komt mij wat overdreven over. Heeft er iemand foto's van echte "zwaar gebruikte" kalkwagens ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

Hier eentje die als model kan hebben gestaan...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

bollen neus

Tja kalk is nu immers "wit" hé, daar kunt ge in feite niet veel aan veranderen hoor.
Den Eric.

oebr

ja de gradatie klopt hoor, dit zijn wagens waar redelijk hardnekkige smurrie op terecht komt.


foto: Lemland

Je ziet op de foto het verschil duidelijk tussen de kopwanden waar stofafzetting primeert, terwijl de zijvlakken meer geveegd overkomen.  De kalk die zich op het metaal hecht is opgedroogde afdruip die zelf ook door andere versere afdruip deels weggespoeld wordt. Er kan wel wat stof neerdwarrelen maar het gros zijn toch afvloeiresidu's.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

centauri167

Ik vind het wat onrealistisch dat de plaatsen met info niet wit zijn gemaakt, de kalk gaat daar geen onderscheid in maken en ik denk niet dat ze dat continu daar gaan proper maken.

loebaske

#10
een kleine opmerking....
kijk goed dat de kalk een neerwaartse invloed heeft en niet zomaar wat wit op een wagon...
het dak heeft ook minder kalk door de regen....
de bougie heeft er onder te lijden, doch eerst roest en dan kalk aanslag...dry brush is heel belangrijk...
enkele opmerkingen die een wereld van verschil maken..




Die_bahn

Dank voor uw reactie :)

Hier mijn voorbeeld.. De dak is wel wit.. de bougie ook..

http://www.angertalbahn.de/waggon/tals.html
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Metpetergaathetbeter

Fraai werk enkel moeten die beschrifting een beetje meer een witte neerslag krijgen  :-\ ;)

Die_bahn

Dank je,

Ik ga akkoord, ik zal dat veranderen :) Dank je voor het idëe :)
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Gerolf

Citaat van: Die_bahn op 20 februari 2016, 18:48:42 PM
http://www.angertalbahn.de/waggon/tals.html
Mooie voorbeeldfoto's  8)

Niet zo simpel om na te bootsen: ik zie waas, nogal propere kopwanden, af en toe gereinigde opschriften en logo's, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw