Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ervaring met analog switch TS5A3159 ?

Gestart door dani, 11 februari 2016, 08:53:28 AM

dani

heeft er iemand ervaring met deze "analog SPDT switch"  van TI ?

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ts5a3159.pdf

Het lijkt me een interessant dingetje dat je kan aansturen met bvb een microcontroller of een ander (max 5V) signaal, om zo een schakelaar te bedienen in een bestaand circuit ...   Normaal gebruik ik daarvoor (voor het overbruggen) een  optocoupler of een  transistor, maar deze lijkt geen polariteit te hebben en nagenoeg geen spanningsval .  Een bij komend voordeel is ook (volgens de datasheet) dat hij eerst de NC pin afschakelt en dan pas (lichtjes vertraagd) de NO pin aan.  om zeker te zijn dat je nooit beide contacten gelijk "on" hebt, bvb als je een H-bridge wil aansturen of zo..

Ik overweeg om er enkele te bestellen en te testen maar wil even polsen of iemand ze aml gebruikt heeft en tevreden is van 't resultaat.

Alvast dank
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Klinkt interessant !
Maar kun je dezelfde functie niet met Fetjes realiseren?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

misschien wel... hoewel ik toch denk dat deze gepolariseerd zijn, nee ??

bij deze zou het in principe niet uit maken of je  naar (-) of naar (+) schakelt.   
Juist daarom is het interessant.

Ik kwam ze tegen toen ik op zoek was naar manieren om de drukknopjes in een mp3 playertje te "bedienen" met Arduino.
Ik dacht dat al deze knopjes naa rmassa zouden schakelen, maar nee, ze schakelen in een "patroon" tussen + en - en elkaar.   Daarom dus .

Je hebt eigenlijk maar 3 schakelaartjes nodig om alle 5 functies te schakelen.

http://www.instructables.com/id/MP3-Interface-for-Arduino-Cheap-and-Easy/
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik heb er geen ervaring mee. Maar functioneel lijkt dit op de CMOS 4066. Dat is overigens een aan/uit schakelaar, en deze is een wisselcontact.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Niet met die, maar wel wat met de CD4051, 4052 en 4053. Voor audio ging dat nog, of voor een multiplexer om voor een A/D te zetten. Als het is voor een logische schakeling is dat te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Ik verwacht maar een paar mA te schakelen....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Maar een paar mA? Als dat is voor een schakelaar van een MP3 spelertje dan zou ik eerder µA denken. In elk geval dat moet lukken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Freek

Ik heb wel ervaring met gelijkaardige dingetjes van TI, het type nummer dat wij gebruiken ken ik niet van buiten, maar ze doen alle sinds goed hun werk. Wij gebruiken een type dat ook enkel een normal-open contact is. Wij gebruiken zulke dingen om vanuit software een afsluitweerstand op de RS485- of CAN-bus op of af te zetten. Dus ook zeker bruikbaar in uw MP3 speler. Je mag echter niet vergeten om zowel uw MP3 speler als uw microcontroller op dezelfde massa te hangen, anders kan het zijn dat het niet werkt of zelfs brokken maakt. Het te schakelen signaal mag niet groter zijn dan de voedingsspanning van het IC.


dani

Bedankt voor de tips
De spanning is maar 1.5 volt en uiteraard gaan alle massa's samen.

Thnx
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.