Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nutteloos geweld Treinbestuurder overleden

Gestart door tufken, 25 juni 2006, 01:45:47 AM

janjozef

#15
Het grote probleem is niet de allochtonen zelf maar de onbespreekbaarheid van een aantal problemen met hen. Ik ben er van overtuigd dat allochtonen niet slechter of beter zijn dan autochtonen maar bij veel autochtonen geeft het niet bespreekbaar zijn van de problemen een gevoel van onmacht, men kan er niets aan doen en dat maakt velen bang. Laat iedereen toe man en paard te noemen en veel problemen zullen opgelost worden. Met te stemmen op een bepaalde partij los je niets op maar met halve maatregelen maak je gewoon de zaak nog veel erger. En het punt van Patrick Janssens, wel dat is een reklameman en die zal niet snel slechte reclame maken voor zijn zaakjes.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

#16
Dag,

Jan, je slaagt nagels met koppen.  Sommige dingen zijn in dit land onbespreekbaar.  Het is VERBODEN het woord allochtoon te gebruiken of je hebt een proces van het Centrum voor Gelijke?? kansen aan je broek.  Dat kweekt racisme, onverdraagzaamheid.  Vaststellen hoe een kleine groep (van welke oorsprong enz ook) de boel verziekt.  En altijd dat mekkeren over het VB.  Hoeveel keren heeft Mieke Vogels na een verkiezing niet gezegd dat ze iets ging aan doen?  Hoeveel keren hebben de democratische partijen niet de kans gehad om alles terug op de sporen te zetten ?  Het succes van het VB komt vooral door het falen en niet luisteren van de pseudo-democratische partijen.
Eerlijk: als ik vind dat de straffeloosheid moet stoppen, straffen opnieuw straffen moeten worden (dus niet van het genre minder dan 3 maand = thuis) zodat de daders niet eerder terug op cafe zitten voordat de slachtoffers gedaan hebben met de schade op te kuisen, op wie moet ik dan stemmen ?
In een studie heeft M. Van Son werden bepaalde passages over allochtonen geschrapt !
Diesels, er mag over allochtonen zelfs niet met eerlijke argumenten oordelen.
Aan al diegene die blijven zitten, hopelijk zal men bij u niet komen aanbellen met de mededeling dat een familielid werd doodgeknuppeld in het bijzijn van getuigen die tijdelijk de andere kant opkeken.

Roland

janjozef

#17
Zopas in het nieuws men had een van de daders bijna te pakken, maar de acties van een 50tal "echte" belgen hebben verhinderd dat de dader werd ingerekend. Dit bewijst meteen hoe onze "echte" mede belgen over de ganse zaak denken. O ja de drie daders die tot nog toe gekent zijn dus wel degelijk "echte" belgen. Spijtig dat de marokaanse gemeenschap hier duidelijk haar verantwoordelijkheid weer niet neemt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

diesels

#18
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Jan, je slaagt nagels met koppen.  Sommige dingen zijn in dit land onbespreekbaar.  Het is VERBODEN het woord allochtoon te gebruiken of je hebt een proces van het Centrum voor Gelijke?? kansen aan je broek.



Nou, dat is ook weer wat ongenuanceerd, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Sterker nog, ik heb dat reed pogen ana te geven met de opmerking dat de dualisering (ergo: beide zijden van het politieke spectrum) er schuldig aan zijn. Het is dus g??n toeval dat het zo erg is in Antwerpen met die struisvogelpolitiek van de zittende garde.

citaat:

Dat kweekt racisme, onverdraagzaamheid.  Vaststellen hoe een kleine groep (van welke oorsprong enz ook) de boel verziekt.  En altijd dat mekkeren over het VB.  Hoeveel keren heeft Mieke Vogels na een verkiezing niet gezegd dat ze iets ging aan doen?  Hoeveel keren hebben de democratische partijen niet de kans gehad om alles terug op de sporen te zetten ?



Maar de misser van de ??n is niet het gelijk van de ander. Ik ben in NL ook niet tevreden over links, dat wil niet zeggen dat ik daarom rechts zou stemmen.
Vervelende is dat er in Belgi? geen ander (rechts) alternatief is (toch?)

citaat:

Het succes van het VB komt vooral door het falen en niet luisteren van de pseudo-democratische partijen.



Grotendeels mee eens.

citaat:

Eerlijk: als ik vind dat de straffeloosheid moet stoppen, straffen opnieuw straffen moeten worden (dus niet van het genre minder dan 3 maand = thuis) zodat de daders niet eerder terug op cafe zitten voordat de slachtoffers gedaan hebben met de schade op te kuisen, op wie moet ik dan stemmen ?
In een studie heeft M. Van Son werden bepaalde passages over allochtonen geschrapt !
Diesels, er mag over allochtonen zelfs niet met eerlijke argumenten oordelen.
Aan al diegene die blijven zitten, hopelijk zal men bij u niet komen aanbellen met de mededeling dat een familielid werd doodgeknuppeld in het bijzijn van getuigen die tijdelijk de andere kant opkeken.



Nou, ook ik heb met zinloos geweld te maken gehad. En ook ik woon in een 'multiculturele' wijk en zie dagelijks hoe ver 'wij' van 'hun' afstaan en ik ben, hoezeer ik ook niet erg rechts ben, me ook zeker bewust van de problemen met hen.

Het punt is dat men nu doet voorkomen alsof het all??n de allochtonen zijn die zorgen voor een vergalde maatschappij. Ik zeg dus niet dat ze er _niet_ schulkdig aan zijn, maar dat ze er _mede_ schuldig aan zijn. Als je ziet dat er bij grote groepen Nederlandsers de overtuiging heerst dat zinloos geweld all??n door allochtonen gepleegd wordt, dan is er echt iets mis met het collectieve korte termijn geheugen, want ene beetje recente geschiedenisles leert dat dat geenszins het geval is. Ander voorbeeld: velen zijn overtuigd dat terrorisme een probleme is van all??n moslims. Tegenwoordig is dat voor het grootste deel wel zo, maar zijn we de IRA vergeten? De RAF? De ETA? De rode khmer? Enzovoort.... terrorisme is overal, van links tot rechts en van moslim tot christen.
In Nederland is er tegenwoordig een trend om hulpverleners te bedreigen, brandweer als ze een weg blokkeren, ambulance als ze te laat komen, politie als ze ?berhaupt komen en dergelijke. Of zoals laatst weer dat er een school is gestopt met klaar-overs omdat die constant door automobilisten bedreigd en bespuugd werden (we hebben het hier over middelbare scholieren!) omdat men niet gelijk door kon rijden. En weet je wat het gekke is... als zoiets in de krant komt en het gaat over een wijk of plaats die ik ken, gata het altijd over de meer welgestelde wijken, of zoals hier in Utrecht de wijken waar veel rasechte autochtonen worden. Gewone Hollanders dus met een kort lontje. En als je na een verkiezingen ziet welke wijk hoe gestemd heeft, dan valt het op dat dezelfde wijken een hoog percentage anti-allochtonen stemgedrag laten zien...

Wat ik maar wil zeggen is dat het ego?sme en agressie en vooral de zinloosheid en redeloosheid ervan overal zit, in alle lage, rangen en standen. Zonder de problemen met groepen allochtonen te bagetelliseren (maar dat heb ik ook hier nooit gedaan) kan ik zeggen dat het geen juiste ontwikkeling is hen all??n ana te kijken op de verruwing van de samenleving.

Wat me verder beangstigd is dat deze situatie dezelfde is als in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Ook toen waren er bepaalde groepen die, als gevolg van bepaalde negatieve gebeurtenissen, steeds vaker als groep werden aangekeken op negatief gedrag dat er ongetwijfeld geweest zal zijn. Ook toen volgde steeds verder uitsluiting en dualisering. We kennen het gevolg.

groeten Sicco

rixke rail

#19
Wat ik mij al een tijdje afvraag : als er zinloos geweld bestaat, bestaat dan ook zinvol geweld ?
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

#20
citaat:
Geplaatst door rixke rail
Wat ik mij al een tijdje afvraag : als er zinloos geweld bestaat, bestaat dan ook zinvol geweld ?
Er zijn mensen die menen van wel, zelfs presidenten. Maar dat is een totaal andere discussie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

#21
Rixke Rail,  Zinvol geweld is er alleen als we staan te kijken naar een stel diesselloks in treinschakeling met een zware trein wegtrekken. Alle andere vormen van geweld tegen personen zijn (zouden moeten zijn) zinloos. Maar realiseren we ons wel dat onze kinderen met geweld groot worden. Hoeveel geweld, moorden etc krijgt een kind per dag over zich een op de tv. Zelfs tekenfilms doen soms niet voor de andere geweldsfilms onder. Zie maar eens naar Tom & Jerry. Er moet een gewenningsproces optreden. Maar ja daar zijn de geleerden nog niet overeens. Ook is er lange tijd een discussie geweest, hoe maken we onzere modelbaan? Een geidealiseerde wereld, of een nabootsing van de realitijd met vechtende militaren, auto-ongevallen en groepen opstandelingen, moord en doodslag.
Ik voor mij zie dan liever op de modelbaan een paar bosjes met daarin de bewegende man en vrouw. Make Peace, No War.
Groeten van Jan


Frans HOOYBERGHS

#22
Helaas is er weer iemand gestorven, voor niets.
Willem Vermandere zei en zong al zo dikwijls "altijd iemands vader, altijd iemands kind".
En niets of niemand zal familie, vrienden of collega's kunnen troosten.
Dus alleen maar stil zijn.
De bus zat blijkbaar redelijk vol.
NIEMAND is tussen gekomen. NIEMAND heeft geholpen. Niemand = allochtoon = autochtoon.
Dat maakt mij veel banger dan potenti?le daders. Want dat betekent dat als er met mijn naasten of mij iets gebeurt de kans groot is dat NIEMAND zal helpen.
Misschien ligt daar een sleutel.
Misschien moeten we echt weer eens onze eigen stoep vegen, onze eigen rommel opruimen, onze zoveel dingen weer eens doen omdat we moeten SAMEN LEVEN.
En dan ontstaat misschien een klimaat waarin zo'n gasten hun handen wel thuis houden, omdat ze weten dat ze de hele bus tegen hen kunnen krijgen.
En kom nu niet met flauwe kul, ik heb ooit een pak rammel gekregen omdat ik iemands gsm terug ben gaan halen bij een diefje (en ik ben maar een duim groot).
Als we dat ALLEMAAL zouden doen moet NIEMAND nog bang zijn.
En kom ook niet af met het is de schuld van de politiek, of de schuld van deze of gene. Begin met UZELF af te vragen of je je eigen verantwoordelijkheid neemt, ook als het moeilijk of niet vanzelfsprekend is.
Want ook JIJZELF behoort bij ALLEMAAL, of bij NIEMAND.
Tegen beter weten in, en zolang ik nog een beetje kan bewegen, als ik in jullie buurt ben, en er overkomt jullie iets, moet je het zelfs niet vragen, ik zal er zijn.
En ik hoop met mij velen!
En kom niet af met weer andere flauwe kul, want dit soort mentaliteit vind ik gewoon en normaal. Het is zo dat het hoort.
Met warme groeten vanuit een kille stad waar mensen in ditzelfde weekeinde niet alleen met modeltreintjes hebben gespeeld, maar ook kleur hebben gebracht in een buurt, en kennis hebben gemaakt met mensen die ze anders nooit zouden hebben ontmoet, en samen dingen hebben gerealiseerd (zie de gewone pers) en zo dus misschien toch een heeeeel klein beetje de wereld mooier hebben gemaakt.
Met dank aan al de vrienden van de modelspooracademie voor wat ze hebben betekend voor veel mensen.
Met een stille en warme groet aan allen die nu weer pijn en verdriet hebben, slachtoffer zijn.

DelticPower

#23
Vlg De Telegraaf.

Drie verdachten Antwerps busgeweld opgepakt
ANTWERPEN - De politie in Antwerpen heeft maandag drie van de zes verdachten opgepakt die zaterdag een buspassagier doodsloegen. Een vierde verdachte wordt nog opgespoord, meldde een woordvoerder van de Antwerpse justitie.


De jongeren zijn opgepakt bij huiszoekingen. Het onderzoek kende maandag een doorbraak toen zich enkele belangrijke getuigen van het busincident bij de politie meldden.

De passagier, een 54-jarige Thalysbestuurder, had de jongens zaterdag gevraagd of ze wat rustiger wilden zijn. Daarop kreeg hij zoveel klappen en schoppen dat hij aan een hartaanval bezweek.

Belgi? reageerde geschokt op het zinloze geweld. De regering overweegt extra controleurs in te voeren op gevaarlijke buslijnen.

Jan.

marctje

#24
hallo jongens,
we moeten hier oppassen met wat we zeggen of we scheren ??n groep mensen over de zelfde streep.Ok dit waren nu allochtonen die hun boekje veel te ver te buiten gingen, maar een paar weken geleden was het wel iemand van ons die zonder reden een kind, haar oppas en een turkse neerschoot. Ik wil maar zeggen dat er overal goede en slechte tussen zitten. De onruststokers in de politiek en aanverwanten die zouden we eens goed moeten aanpakken, zowel VB als AEL en andere die elkaar waard zijn. Ikzelf werk voor de stad Antwerpen en verschillende van mijn collega's zijn vreemdelingen, deze mensen doen hun best om elke dag de boterham voor hun gezin te verdienen, net zoals wij. In mijn funktie als be?digd ambtenaar sluikstortcel en ambtenaar van de GAS (gemeentelijke administratieve sanctie's) kom ik dikwijls met alle lagen van de bevolking in aanraking, meestal in een niet zo gunstige situatie daar ik deze mensen een retributie en/of een PV kan geven. Dit leidt dikwijls tot hoogoplopende discussie's want deze mensen hebben iets verkeerds gedaan waarvoor ze financieel gestraft kunnen worden. Mijn ondervinding is daarover dat, hoe rustiger je zelf blijft; hoe rustiger de burger wordt. Nu een geval van 6 herrieschoppers heb ik nog niet meegemaakt, maar ik heb hiervoor wel een cursus gevolgd in de politieschool zelf. Ik heb dus wel de bevoegdheid als een agent inzake gemeentecodex, maar ben geen agent. Het beste middel om een gevecht te vermijden is soms (spijtig genoeg): laat begaan, het waait wel over en niet te diep in een discussie gaan.

Dit is natuurlijk wel mijn persoonlijk gedacht. Hoewel ??n woord terug algemeen bekent moet worden en dat begint bij jezelf nml.

RESPECT
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

tufken

#25
Dat is het steeds, we steken het altijd maar op ??n groep, het meeste wordt dan nog gezwegen of mag niet worden gezegd.

Het is daarmee dat ik in het vervolg NIEMAND meer help, want het deksel valt dan toch op uw neus.

En ik heb al bij verschillende zaken geholpen ook bij ongevallen, iemand uit een brandende auto gehaald op de autoweg, waar ook maar ??n iemand stopte.

Alles wordt weggelachen, wij hopen dat degenenen die met ooglappen enkel maar in ??n richting kijken het zelf meemaken.

Of gaat men wachten tot we in de situatie van Bosni? terechtkomen?

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


ERVIN

#26
Ik heb toch mijn bedenkingen bij wat sommige onder jullie zeggen,stel de situatie nu eens andersom voor,een groepje autochtonen vermoord een allochtonen man in een bus,denk je dat de Turnhoutsebaan in Antwerpen nu geen slagveld zou zijn,denk je dat er nu geen rellen bezig waren in Antwerpen,ik ben er h??l zeker van dat er een kleine oorlog aan de gang zou zijn moest er dit gebeurt zijn.
En dan mogen jullie mij een racist noemen,dit is de harde werkelijkheid,ik ben niet voor het gehele programma van het VB,maar er zitten punten bij die mij wel aanspreken,nul-tollerantie,zowel voor belg als niet-belg,denk je nu echt dat die gasten nu spijt hebben dat er iemand is gestorven,ze lachen ermee,en als ze kunnen lachen ze ermee recht in je gezicht,RESPECT??
Respect dat moet van twee kanten komen,en dan mag je nog zo goed je best doen,heb ik ook al geprobeerd,je krijgt het zelden terug!!
En dan heb ik het nog niet gehad over de kerkbezettingen in heel Belgie,proberen jullie in Marroko of Turkije maar eens een moskee te bezetten,en dan de betogingen van mensen zonder papieren,laat me niet lachen,het zijn voor die mensen waarvoor ik elke morgen vroeg moet opstaan om te gaan werken,net als die treinbestuurder,die thuis is vertrokken,zijn kinderen nog heeft begroet en zijn vrouw nog een kus heeft gegeven.[V]
En schiet mij nu maar af,maar dit denk ik hier persoonlijk over.

Frans HOOYBERGHS

#27
Mensen, wees aub toch wat voorzichtiger.
We wonen in de stad, mijn schoonmoeder midden in Borgerhout, op geen 100 meter van Uw potentieel slagveld. Het klopt, er zijn een paar heethoofden daar. Maar het overgrote deel van onze en ook haar Marrokaanse buren zijn warme hartelijke mensen die veel respect hebben voor ons en elkaar. We hebben zelf nog nooit last met hen gehad, al zijn we met dat goede nieuws nog niet in de gazet gekomen. Het zijn ook allemaal mensen die hun man, vrouw en kinderen 's morgens een kus geven. Om maar te zeggen, het zijn allemaal mensen zoals jij en ik. Die vreugde en verdriet kennen. En neem van mij maar aan, dat al die vaders en moeders van die enkele heethoofden soms bijna sterven van verdriet. Neem van mij maar aan dat die vaders en moeders proberen zoals onze vaders en moeders hun kinderen weg te houden van slechte vrienden.
En die kerken worden niet zo maar bezet, het gaat om kerkasiel, Christenen die anderen onderdak verschaffen. Je moet de dingen ook durven en willen zien zoals ze echt zijn.
En dat we ginder niet moeten doen wat zij bij ons doen klopt. Maar zijn we niet net daarom blij dat we hier en niet ginder wonen?
En het klopt, je hebt gelijk, het gaat om respect. Het klopt het moet van twee kanten komen. Het klopt dus ook dat ook wij respect moeten hebben voor anderen. Ik zie helaas maar al te vaak hoe "Vlaamse" jongeren de stoep niet vrij maken voor een bejaarde vrouw, niet opstaan voor een zwangere dame, sigarettenpeuken en broodjeszakken achteloos dumpen, hun hond hun gevoeg laten doen voor een ander zijn deur, en noem maar op. Met mijn eigen ogen heb ik enkele maanden geleden nog een zogenaamde schachtenmeester (duidelijk van Vlaamse origine) letterlijk zien pissen in de nek van zijn schacht (ook duidelijk een Vlaming). Geef toe, echt fier voel je je als Vlaming dan niet. Ik zei het al, moeten we niet zelf beginnen.
En iedereen die ontkent dat er problemen zijn met een beperkt aantal mensen, van verschillende origine, ook van de onze (voetbalhooligans zijn zelden van allochtone afkomst, om maar ??n voorbeeld te geven) is blind doof, en stom. Maar groepen met de vinger wijzen omwille van enkele dwazen is ook dom. Ik wil, en heb dat vroeger al eens gezegd, niet met de vinger gewezen worden als de ??n of andere zonderling die zich op zijn kamertje opsluit om met treintjes te spelen. En iedereen onder ons weet dat die mensen ook bestaan. En het net die uitzonderingen zijn die ons modeltreinliefhebbers zo makkelijk onderwerp maakt van spot.
Ik heb gemerkt dat de meesten onde rons niet echt zo'n zonderlingen zijn, dat hoop ik toch te zien aan de reacties in dit forum.
Beste mensen, niemand is gebaat met sloganeske taal, want wat gebeurt is geen zwart-wit verhaal. Er zijn zo veel oorzaken en zo veel verbanden.
Oordeel toch niet zo snel. Want ondanks deze afschuwelijke en op geen enkele wijze goed te praten daden, zijn de ouders van Hans Van Temsche, die Vlaming zijn, en de ouders van deze zes jongeren, en hun familie, vrienden en omgeving ook slachtoffer van de daden van hun eigen naasten.
Laat ons zoeken naar wegen die de oorzaken van zulk gedrag wegnemen. Dat is denk ik de enige effici?nte manier van oplossen.

Gerolf

#28
citaat:
Geplaatst door Frans HOOYBERGHS
Mensen, wees aub toch wat voorzichtiger.
Laat ons zoeken naar wegen die de oorzaken van zulk gedrag wegnemen. Dat is denk ik de enige effici?nte manier van oplossen.
Ik heb je even h???l kort samengevat, Frans. Ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn. Tussen elk koren - inlands of buitenlands - zit er kaf. Helaas komen die vooral in het nieuws.
Aan holle, gemakkelijke slogans heeft niemand iets.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

#29
citaat:
Geplaatst door Frans HOOYBERGHS
NIEMAND is tussen gekomen. NIEMAND heeft geholpen. Niemand = allochtoon = autochtoon.
Dat maakt mij veel banger dan potenti?le daders. Want dat betekent dat als er met mijn naasten of mij iets gebeurt de kans groot is dat NIEMAND zal helpen.



100% mee akkoord, het samenhorigheidsgevoel onder de *echte* antwerpenaren lijkt me ook ver zoek als zoiets kan gebeuren in een overvolle bus. Zolang ze mij niet viseren is er niets aan de hand? ... of eigen problemen eerst?

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout