Hornby dreigt te ontsporen

Gestart door i11, 10 februari 2016, 11:38:38 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 14:14:05 PM
Voor mijn part hoe sneller die grote merken eruit zijn, hoe liever !
Rare opmerking. Als de groten omvallen, dan is het met de kleintjes ook gedaan. Kleintjes hebben hogere kosten per gebouwd exemplaar, dus zijn de modellen duurder. Dan koopt niemand meer iets. De enige optie is dan dat de kleintjes groot worden om aan een acceptabele prijs te kunnen produceren.

loco


centauri167

Citaat van: bollen neus op 10 februari 2016, 16:52:25 PM
Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 16:28:24 PM
Citaat van: bollen neus op 10 februari 2016, 16:03:46 PM
Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 14:14:05 PM
Daar onze hobby steeds minder mensen telt, zullen de grootfabrikanten één voor één sneuvelen, enkel de kleinfabrikanten zullen overleven want zij kennen de markt en weten wat de gebruikers willen.
Voor mijn part hoe sneller die grote merken eruit zijn, hoe liever !

Het jaar is nog zeer jong maar ik denk dat gij hier wel al de gele trui hebt van de stomste uitspraak van 2016.
Den Eric.

Kan best zijn, de toekomst zal het uitwijzen. Is al in zoveel niche markten geweest dat eerst de grote merken ten onder gingen en dat daarna de markt een heropleving kende.
Waarom zou onze hobby anders zijn, het is een niche markt, een krimpende markt en de grote spelers hebben het al jaren moeilijk terwijl kleinere spelers wel innovatief kunnen zijn en prijs/ kwaliteit zeker niet onder moeten doen voor de grote merken, omgekeerd zelf; hun prijzen zijn vaak zeer concurrentiel en de producten van hoge kwaliteit.

Alé proficiat met een 5 tal jaartjes mogen wij hier dus "de" modellen in perfectie verwachten van jou aan zeer democratische prijzen? Veel sterkte makker.
Den Eric.

Man, hoe belachelijk kunt ge het maken ...
Zijn producties van bv. Vanbiervliet of Goover schandalig duur tov de niet-speelgoedlijnen bij de grote merken ? En wie heeft er meestal een betere afwerking die dichter bij de werkelijkheid zit, de grote merken of de kleinseriefabrikanten ?

Maar als jij in mijn repliek hebt gelezen dat alles binnen 5 jaar gaat gebeuren, dat de prijzen democratisch gaan worden en alles perfect gaat zijn, koopt U dan een bril of een nieuwe !

bollen neus

Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 17:45:09 PM
Citaat van: bollen neus op 10 februari 2016, 16:52:25 PM
Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 16:28:24 PM
Citaat van: bollen neus op 10 februari 2016, 16:03:46 PM
Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 14:14:05 PM
Daar onze hobby steeds minder mensen telt, zullen de grootfabrikanten één voor één sneuvelen, enkel de kleinfabrikanten zullen overleven want zij kennen de markt en weten wat de gebruikers willen.
Voor mijn part hoe sneller die grote merken eruit zijn, hoe liever !

Het jaar is nog zeer jong maar ik denk dat gij hier wel al de gele trui hebt van de stomste uitspraak van 2016.
Den Eric.

Kan best zijn, de toekomst zal het uitwijzen. Is al in zoveel niche markten geweest dat eerst de grote merken ten onder gingen en dat daarna de markt een heropleving kende.
Waarom zou onze hobby anders zijn, het is een niche markt, een krimpende markt en de grote spelers hebben het al jaren moeilijk terwijl kleinere spelers wel innovatief kunnen zijn en prijs/ kwaliteit zeker niet onder moeten doen voor de grote merken, omgekeerd zelf; hun prijzen zijn vaak zeer concurrentiel en de producten van hoge kwaliteit.

Alé proficiat met een 5 tal jaartjes mogen wij hier dus "de" modellen in perfectie verwachten van jou aan zeer democratische prijzen? Veel sterkte makker.
Den Eric.

Man, hoe belachelijk kunt ge het maken ...
Zijn producties van bv. Vanbiervliet of Goover schandalig duur tov de niet-speelgoedlijnen bij de grote merken ? En wie heeft er meestal een betere afwerking die dichter bij de werkelijkheid zit, de grote merken of de kleinseriefabrikanten ?

Maar als jij in mijn repliek hebt gelezen dat alles binnen 5 jaar gaat gebeuren, dat de prijzen democratisch gaan worden en alles perfect gaat zijn, koopt U dan een bril of een nieuwe !
Ik draag al een bril van mijn 7 jaar dus daar heb ik al geen probleem mee en U wel?
Den Eric.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: Cord op 10 februari 2016, 16:06:48 PM
Maar hij geeft zelf toch al aan dat-ie expert is in non-working solutions:)

Ik geef toe dat ik vaak onozelheid schrijf, maar deze keer niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

Er wordt hier beweerd dat kleinseriefabrikaten duurder zouden zijn dan producties van grote fabrikanten...

Maar als ik de kwaliteit van LS/B mag afwegen tov M/TX durf ik dat toch tegenspreken hoor.

Het is natuurlijk wel zo dat je nieuw geen zaken als de jaren '70-lima's meer vindt, maar misschien was dat speelgoed waar men zich noodgedwongen als modelspoorder mee tevreden stelde. In de speelgoedwinkels zijn treinen en eigenlijk ook autootjes hoor (denk maar eens aan de 75-collectie van Matchbox, of Corgi, of Dinky - nu vind je nog amper wat dingetjes van Mattel en Dreamland als autoliefhebbertje) verdongen door heel veel ander aanbod. 'Onze' sector - rekening houdend met het niveau -  floreert als nooit tevoren.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

#22
Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 14:14:05 PM
Daar onze hobby steeds minder mensen telt, zullen de grootfabrikanten één voor één sneuvelen, enkel de kleinfabrikanten zullen overleven want zij kennen de markt en weten wat de gebruikers willen.
Voor mijn part hoe sneller die grote merken eruit zijn, hoe liever !

En wie gaat de sporen maken? Klein serie fabrikanten? Ik denk het niet dat daar maar één klein serie fabrikant hier in België zich daar aan gaat wagen, ik denk dat zelfs VBV of Olaerts die stap niet zullen zetten

Ga je dan Shinohara sporen en wissels kopen, die sporen en wissels van Shinohara zijn ook niet democratisch geprijsd. Alternatief Peco.

 

Havoc

Denk je dat Peco gaat blijven produceren als de groten weg zijn? Met die paar OO9 zaken die ze hebben gaan ze ook niet overleven. Je kan natuurlijk zelf je sporen bouwen maar zo zijn er ook niet veel die zich daar aan wagen. En wie gaat er blijven spoorprofiel maken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#24
Citaat van: efl045 op 10 februari 2016, 11:46:25 AM
Citaat van: i11 op 10 februari 2016, 11:38:38 AM
Ik begin me werkelijk af te vragen wat die grootfabrikanten aan het doen zijn.
Toch heel simpel?
Voor de ouderen is het nooit gedetailleerd genoeg, voor de jongeren nu al onbetaalbaar...
Dus is er voor niemand nog iets 'interessants' te koop...
't Zijn niet de fabrikanten maar de eindgebruikers die de boel aan het opblazen zijn.

+1

Citaat van: bollen neus op 10 februari 2016, 16:03:46 PM
Citaat van: centauri167 op 10 februari 2016, 14:14:05 PM
Daar onze hobby steeds minder mensen telt, zullen de grootfabrikanten één voor één sneuvelen, enkel de kleinfabrikanten zullen overleven want zij kennen de markt en weten wat de gebruikers willen.
Voor mijn part hoe sneller die grote merken eruit zijn, hoe liever !

Het jaar is nog zeer jong maar ik denk dat gij hier wel al de gele trui hebt van de stomste uitspraak van 2016.
Den Eric.

En ook de gouden medaille

Citaat van: oebr op 10 februari 2016, 20:22:04 PM

Het is natuurlijk wel zo dat je nieuw geen zaken als de jaren '70-lima's meer vindt, maar misschien was dat speelgoed waar men zich noodgedwongen als modelspoorder mee tevreden stelde.

En toch waren we blij met die zaken, het was niet 100% gedetailleerd of op de exacte schaal van 1/87 maar we leerden er mee leven; wie geld had en zeer mooie modellen wou die exact op schaal was kocht de "made in Swiss" Metropolitan treinen die voor geen meter reden ::) :o maar uitblonken in details.

Citaat van: oebr op 10 februari 2016, 20:22:04 PM

Maar als ik de kwaliteit van LS/B mag afwegen tov M/TX durf ik dat toch tegenspreken hoor.


VBV/B-Models en Olaerts zijn geen klein serie fabrikanten meer, maar ze zijn ook niet te vergelijken met TriX/Marklin/FLM/Roco.

Citaat van: Havoc op 10 februari 2016, 15:28:34 PM
De dag dat het met de groten gedaan is is het ook met de kleinen gedaan. Je koopt nu eenmaal niet alles van kleine fabrikanten, dat is een aanvulling op het aanbod, geen aanbod dat op zich kan staan.

Juist, want die klein serie fabrikanten vullen de leemtes waar de grote merken niet aan willen beginnen omdat er te weinig vraag naar is.

Wat die klein serie fabrikanten maken ligt niet direct in mijn interessegebied qua modelspoor behalve het 4delig stel dat hopelijk wordt geproduceerd door Goover models.

Als er alleen maar klein serie fabrikanten zaken gaan produceren waarin alleen een bepaald cliënteel interesse in heeft of wat de klein serie fabrikant zelf wilt of zelf graag heeft dan zullen er 99% van de huidige modelspoor liefhebbers er mee stoppen   

Citaat van: efl045 op 10 februari 2016, 11:46:25 AM
Toch heel simpel?
Voor de ouderen is het nooit gedetailleerd genoeg, voor de jongeren nu al onbetaalbaar...
Dus is er voor niemand nog iets 'interessants' te koop...
't Zijn niet de fabrikanten maar de eindgebruikers die de boel aan het opblazen zijn.

+1

De ouderen willen alles exact op schaal, ook een super gedetailleerde onderkant; die niemand ziet als het model op de treintafel rond rijdt; digitaal opende rijtuig deuren, licht in de machinisten cabine, en nog van die onnozel zaken die alles maar duurder maken en zo de jongeren afstoten van de hobby.

De toekomst is misschien: niet direct terug gaan naar "back to the basic" zoals in de jaren zeventig maar "less is more".
 

Thommy

daar ligt het hem voornamelijk... de hobby is gewoon te duur geworden. Zelfs de "speelsets" zijn niet goedkoop meer.
als je denkt dat een personenwagon van bv LSM naar de +60euro/wagon gaat.

Citaat van: janieburton op 10 februari 2016, 22:13:35 PM
+1

De ouderen willen alles exact op schaal, ook een super gedetailleerde onderkant; die niemand ziet als het model op de treintafel rond rijdt; digitaal opende rijtuig deuren, licht in de machinisten cabine, en nog van die onnozel zaken die alles maar duurder maken en zo de jongeren afstoten van de hobby.

De toekomst is misschien: niet direct terug gaan naar "back to the basic" zoals in de jaren zeventig maar "less is more".

om nog maar te zwijgen over bagagerekjes boven de zetels enz.
Als je het in een glazen kast zet, akkoord. Als je het op een treinbaan zet, ziet niemand het.
en dan de stammen met allemaal verschillende nummers. Voor een fabrikant een kleine moeite, maar ze gaan de prijzen er wel de hoogte mee in jagen omdat ze weten dat de meeste opteren voor een stam met unieke nummers.

Waar fabrikanten misschien beter over zouden denken:
-dure klasse supergedetailleerde modellen voor de muggenzifters
-goedkopere klasse, bv met dezelfde kas maar zonder die superdetails aan onderzijde/binnenzijde.
Greetz

Thommy

argilla

#26
ik denk dat de toekomst ligt........ thuis. Zelf de locs en wagons afdrukken, de software en/of onderstel aankopen bij een gespecialiseerd bedrijfje .In trekken via het net en af printen. De software zal dan waarschijnlijk rond de 300€ liggen.
Maar dan moeten de 3D printers eerst wel enorm verbeterd worden  en meer kleuren druk toelaten .
Mijn idee van de toekomst voor onze hobby.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loco

Mooi idee, thuis zelf je modellen printen. Maar ik vrees dat hierin geen toekomst zit, tenzij je van bouwpakketten houdt. Deze kennen maar een beperkt succes. Modellen worden vooral gekocht, niet gebouwd. Dus de toekomst zit misschien beter in een bedrijfje dat voor jou de zelf geprinte modellen monteert en aflevert.

argilla

Citaat van: loco op 11 februari 2016, 09:09:01 AM
Mooi idee, thuis zelf je modellen printen. Maar ik vrees dat hierin geen toekomst zit, tenzij je van bouwpakketten houdt. Deze kennen maar een beperkt succes. Modellen worden vooral gekocht, niet gebouwd. Dus de toekomst zit misschien beter in een bedrijfje dat voor jou de zelf geprinte modellen monteert en aflevert.
[/quote ]


Het gaat erop aan komen dat je gewoon een loc casco ( thuis uitgeprint)  zelf monteert op het onderstel. Dit is niet te vergelijken met een bouwdoos.
Nu demonteer / monteer je toch ook de kap van de loco als er iets mis is , niet ?


Trouwens dat is ook nu al in een ontwikkelings fase in de auto industrie . Het zal zo zijn dat in de nabije toekomst je gewoon een onderstel kiest van "een" bepaald merk en dan de casco telkens verandert naar gelang je zin hebt.... zijn ze nu al mee bezig ....zoals ze in 2050 tegen 300 km/h op 10 cm van elkaar gaan rijden op de snelweg zijn ze ook mee bezig ( TNO in Delft) Dit geheel terzijde !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

marc goovaerts

Citaat van: argilla op 11 februari 2016, 09:17:19 AM
Trouwens dat is ook nu al in een ontwikkelings fase in de auto industrie . Het zal zo zijn dat in de nabije toekomst je gewoon een onderstel kiest van "een" bepaald merk en dan de casco telkens verandert naar gelang je zin hebt....
Compleet Back to the Future dus. De eerste  wagens (onderstellen) werden ook bij de koetswerkmaker, schrijnwerker of fietsenmaker van een (letterlijk) koetswerk voorzien.