Hoe best Arduino programma's debuggen

Gestart door Steam.N, 09 februari 2016, 10:51:34 AM

dani

neen....
Het debuggen gebeurt zoals Gerolf al aanhaalde in de  SDK , in dit geval in bvb BASCOM/AVRSTUDIO.
Maar of die rechtstreeks  Arduino code aan kan dat weet ik niet.


*edit*  Gerolf postte gelijktijdig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Arduino-code is een soort van C, niet? AVRStudio gebruikt dat.
Wie weet heeft die ook een Arduino-compilatie-omgeving ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Ik gebruik zelf geen Arduino maar debuggen is debuggen.

Ik gebruik (zoals reeds door anderen gezegd) vaak een simpel ledje (je gebruikt maar één poort) ofwel de seriële interface.

Als je Serial.print() teveel geheugen verbruikt, is er dan geen mogelijkheid om rechtstreeks in de seriële buffer te schrijven en op die manier een byte te versturen.  Op die manier stuur je telkens maar één byte maar je hebt toch wel al 256 verschillende  'meldingen' die je kan sturen.  Eventueel twee keer na elkaar: een vaste byte en dan vb de inhoud van een variabele? 

Ik denk maar luidop.
Groetjes, Peter


Steam.N

OK.
Voorlopig ga ik al gebruik maken van enkele goeie tips hier:
- uitsturen van debug-berichten via één routine
- bepaalde routines kunnen gecodeerd (byte-waarde), waardoor geen lange strings de boel vervuilen
- conditionele debug statements
- routine per routine grondig uittesten, waarna debug statements daar niet langer vereist zijn.
Blijven natuurlijk ook de status-ledjes, die ik ook al veelvuldig gebruikte

Enkele testjes gisterenavond  bevestigen dat ik zo héél wat minder geheugen versmos  :)
Het programma draait al terug op de arduino Nano (maar nog niet foutvrij  ::) ;)

Aan iedereen hartelijk dank voor de tips !
Ik kan weer even verder.
Dradje blijft natuurlijk open voor verdere tips en tricks  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

patrick smout

Nu moet ik toegeven dat de praktische kant van het Arduino gebeuren aan mij voorbijgaat maar ik stel me toch de vraag of het niet mogelijk is om gebruik te maken van één van de debuggers die commerciëel verkrijgbaar zijn (bvb. www.visualmicro.com, maar er zijn ook plugins voor bvb Visual Studio Free edition).
Toegeven, kost enkele Euro's (40-tal) maar op die manier ontwikkel je toch op een ander niveau.
Het kan allemaal met Ledjes en print statements maar met dergelijke betaalbare oplossing gaat er m.i. snel een andere wereld open.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

sn00zerman

Ik kan Patrick alleen maar bij staan, met VisualMicro kan je tenminste "echt" debuggen.
Betalen is zelfs niet nodig, met de Free edition kom je al een heel eind :-)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Steam.N

Citaat van: sn00zerman op 18 februari 2016, 15:13:04 PM
Ik kan Patrick alleen maar bij staan, met VisualMicro kan je tenminste "echt" debuggen.
Betalen is zelfs niet nodig, met de Free edition kom je al een heel eind :-)

Blijkbaar moet je wel bij elke wijziging van breakpoint de boel terug compileren en opladen.
VisualMicro is waarschijnlijk een hele verbetering, maar het lijkt ook niet ideaal.

Voorlopig kan ik verder met beperkte Serial.print instructies ...
Zeker ook niet ideaal ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 18 februari 2016, 15:24:37 PM
VisualMicro is waarschijnlijk een hele verbetering, maar het lijkt ook niet ideaal.
Een van de grootste nadelen vind ik is dat je Visual C nodig hebt.
En ik heb een beetje bezwaar tegen alle visual produkten van MS, ze gebruiken mij te veel resources.
Voor mij, met relatief eenvoudige programma's vind ik het debuggen met de middelen die voorhanden zijn in de IDE echt geen crime.
Misschien dat ik ooit nog eens zover kom dat ik enige honderden code regels ga schrijven, vooropgesteld dat het past in een UNO, en dat ik dan zeg: "dit is niet te doen!!"

grt Piet.

PietB

#23
Jean,
hier op het nederlandse Arduino forum is er iemand die veel Eclipse gebruikt.
http://playground.arduino.cc/Code/Eclipse
Misschien iets dat jij zoekt?
Zelf heb ik er geen ervaring mee, dus ik kan je niet vertellen of het aan jouw vraag beantwoord.

grt Piet.