Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS seinen plaatsen

Gestart door reeves, 05 februari 2016, 20:19:43 PM

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ward

Over waar de seinen te plaatsen hangt veel af van het tijdperk van de modelbaan.
Vroeger waren er veel wissels 'onbeveiligd' of enkel afgedekt door een vrije ruimtebalk of op het einde van het spoor door een rood mobiel sein.
Tegenwoordig zijn alle sporen en bijna alle wissels afgedekt door een sein, en zetten ze ze nog een hele hoop tussen ook.. Dus het tijdperk heeft wel een verschil, en ook de locatie. Bij reizigersbundels zijn ondertussen bijna alle sporen die ik ken uitgerust en beveiligd (al dan niet gekoppeld met een gemeenschappelijk groot uitritsein) door een vereenvoudigd stopsein. Bij goederenbundel kan ik niet zo zeggen of dit ook het geval is maar dat zal wel zijn / komen op termijn.

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

gardevil

Stof genoeg dus voor een paar afleveringen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

raf

Jhonny ik had dat reeds geschreven juist boven je mail
het gaat om reeves zijn baan en signalen daarom heb ik claudio een pb gedaan
met daar mijn baan plan op
maar reeves zijn antwoord staat eigenlijk weer iets eerder in een pdf file van waar hij de signalen had gekocht
gr raf
ps een eigen topic opstarten heeft weinig zin want dan staat eigenlijk dezelfde info op twee verschillende plaatsen en moeten de mensen die helpen alles twee keer doen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Even dit draadje weer opgehaald voor een vraagje.

De zogenaamde krokodillen tussen de rails... waar worden deze meestal geplaatst voor of naast het sein ?
En is de lengte van dergelijke krokodillen vastgelegd, hoe lang is de gemiddelde krokodil bij een sein ?

Verder nog bij sommige seinen staat er een soort schakelkast, meestal op een betonnen sokkel.
Staat dit bij elk sein, of enkel bij seinen in een station of ergens langs de lijn ?
Graag meer info hierover a.u.b.

Alvast bedankt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mark7758

Krokodillen?
Ja. Meestal liggen ze naast het sein of iets er voor of iets er achter. Meestal binnen de 5 meter.
Ze horen te liggen bij ALLE seinen die een remopdracht kunnen geven. (Dus uitrij seinen hebben niet altijd een krokodil. Inrijseinen altijd wel.)
De lengte kan verschillen maar meestal is het de standaard grote. (Brussel heeft kleine krokodilletjes gehad en zo zijn er meer stations met kleine krokodilletjes.)
Een sein wordt gestuurd vanuit een technische ruimte waar de relais of computer staat.
Die ruimte staat meestal bij een groepje seinen.

Ja, voor iedere regel is er altijd wel een uitzondering.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

#51
meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nkrok.htm

krokodillen en hun afmetingen en zelfs hoe ge ze moet maken

hangt weer ook van het tijdperk af of ze der liggen of niet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Dit is een buitenlands model.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

reeves

Das er eentje voor c rails Luc want er staan puko's op ;D

Groet Tom

ward

Uitleg van Mark klopt.
Echter even de voetnoot dat tegenwoordig bij de nieuwe seinen ze niet altijd nog krokodillen plaatsen, maar soms enkel tbl1+ baken (wit kastje van siemens in het spoor).
Meestal zijn het trouwens de lange varianten, behalve bij tijdelijke (werken) en bij plaatsgebrek (zoals al aangehaald in brussel zuid)

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 03 maart 2016, 22:04:52 PM
Dit is een buitenlands model.


volgens mij een Aligator met stompe snuit  :-\ ;)

59erke

Merci voor de uitleg, hoewel dat ik nog altijd niet weet hoe het nu zit met die kasten op betonnen sokkel.

Staan die bij elk sein of enkel in vb. stations bij een groep seinen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mark7758

Een relaiskast (zo als wij NL hem noemen)  kan meerdere seinen aan sturen.
Dus 1 per uitrij bundel / wisselstraat is wel realistisch.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

hangt eerst van het tijdperk af waar je in rijd
dan welke kasten wil je zetten 1 grote of een kleintje
ik heb twee verschillende groten van kasten (aritec dacht ik)
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.