Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Spiraal tussen twee baanniveaus

Gestart door Iebor, 24 juni 2006, 12:44:35 PM

Iebor

Zal ik doen, sorry voor al die moeilijke dingen die ik vraag.


Gerolf

Twee opmerkingen:
- op je "bovenbaan" heb je een rondlopende buitenste ovaal, die slechts in ??n richting van een wissel is voorzien. In dezelfde rijrichting kan je er dus alleen op, of alleen af geraken.
- de wissel aan het eind van je klimspiraal zou ik ??n plaatsje naar links opschuiven. Zo vermijd je een keerlus.

Edit: als je in je vorige bericht de (URL) en (URL) vervangt door (IMG) en (IMG) - maar dan met rechte haakjes natuurlijk - zien we je tekeningen rechtstreeks op deze pagina.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Dag Rob,
Ik zie dat je je keerlusprobleem hebt kunnen wegwerken. Het railplan biedt heel wat mogelijkheden. Persoonlijk vind ik het schaduwstation een beetje te gecompliceerd (kruisingen). Dat is nogal moeilijk te beveiligen. Maar dat is mijn standpunt: ik rijd namelijk analoog en dan zijn zulke situaties niet aanbevolen. Ik ken niets van digitaal en misschien is zo'n station bij een digitaal gestuurde baan gemakkelijker te beveiligen.
Nog veel succes.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

modelbaanHO

Het schaduwstation is idd overzichtelijker en het spaart wat wissels, en dat is ook mooi meegenomen!
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Ik bedoelde de wissel die ook op je "bovendeel" te zien is, en uit je klimspiraal komt.

Kan je de afbeeldingen niet ietsje verkleinen? mijn schermresolutie is niet zo laag, maar nu moet ik scrollen over het forum, en daardoor is het moeilijk om het overzicht goed te hebben. Een resolutie van 800 pixels horizontaal is een algemeen aanvaard maximum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Nu heb ik de afbeeldingen wat verkleind en heb de benamingen bij de vermoedelijke wissels staan. Ik hoop dat het nu wat overzichtelijker is.



Gerolf

Ik bedoelde inderdaad die wissel, Iebor, maar bij nader inzien is daar toch geen probleem mee.
Ik merkte wel iets anders: zie ik het goed dat in je klimspiraal je de binnenste rails hebt gebruik voor het opklimmende spoor? Dat zou ik net andersom doen, om je treinen de kans te geven de helling op te raken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

a propos: waarom laat je een driewegwissel aansluiten op je draaischijf?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Bedankt Gerolf voor de hulp, ik zal die wissel op z'n plaats laten zitten. Voor wat betreft die richtingen over de spiraal. Daar heb je een punt. Ik zal dat direct aanpassen (beginnersfoutje[V])Tja, die drieweg. Doordat ik die nu ineens over had moest ik een plaatsje vinden. Ik wist even niet wat ik er anders mee moest dus heb ik hem daar toegepast. Ik had vanwege mijn vorig ontwerp waar ik jaren zoet mee ben geweest ook nog 9 stuks bochtwissels over. Die waren ook niet goedkoop. Ik hoop dat ik tijdens de bouw er nog wat kan inplannen. Met die drieweg op die plaats bespaar ik weer twee gewone wissels en dan heb ik meer ruimte voor rangeerdoeleinden (want het scheelt een wissel) maar als je nog een mooi plekje ziet, ik stel jouw mening en van iedereen trouwens zeer op prijs.[:)]

Gerolf

Een draaischijf wordt normaalgesproken niet gebruikt om mee te rangeren, maar om locs af te stellen of te keren.
Het lijkt me dat je in het rechtergedeelte van je baan nog een industrie of zo kan plannen, waar je wel rangeringen kan doen (en die wissels kan recycleren)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Ja rangeren is een foute uitdrukking. Ik bedoel dat wat jij ook bedoeld. Ik wil daar graag een sintelbak maken voor stoomlocs en kolenopslag, watervulinstallatie, dieseltreinonderhoud enzovoort en natuurlijk om locs op te stellen. Ik ben al lang blij dat dit railplan mij redelijk gelukt is. Uiteindelijk zal de baan in detail nog wel anders worden. Zeker in de buurt van de schijf. Ik ben al lang blij dat jij en de andere bezoekers van dit forum er tijd ingestoken hebben mij te helpen om eventuele verborgen keerlussen te ontdekken. Soms zie je dat zelf niet meer, ondanks dat ik wel weet wat een keerlus is.

n/a

citaat:
Geplaatst door Iebor

Zo, na alle informatie die ik gekregen heb nu maar eens het resultaat van drie dagen noeste arbeid. Het materiaal is MDF 4mm dikte. De spiraal is 118 cm doorsnede met een hoogteverschil van 42 cm. Ik heb de baan geprobeert met mijn Fleischmann BR361, deze heeft namelijk geen rubber bandjes en zou dus geneigd zijn te slippen. Na wat proefjes met een verzwaard wagonnetje gaf zelfs een verstelbare moersleutel van 10 inch geen problemen met slippen. De overige locs trouwens ook niet. De spiraal heeft straks 4 railsspiralen naast elkaar. De stijging is ongeveer 4%. De foto's van mijn viersporige spiraal zijn hier te vinden:

http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto8.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto7.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto6.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto5.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto4.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto3.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Foto9.jpg



 118 cm doorsnede op de buitenzijde gemeten.
 Hoeveel doorsnede nog op de binnenzijde?
 4% stijging is veel.Normaal wordt 3% als een maximum aangenomen op rechte baan.
 Hier zit je met bochten en stijging.
 Is  die 4% op de buiten zijde of binnenzijde ? dit maakt in uw geval een heel verschil ,tel maar uit.

Iebor

Beste Flip, je hebt de verkeerde foto's te pakken. De stijging kon niet minder omdat anders de pantografen het dak gingen raken. Ze hebben nu een speling van 0,5 cm. De goede foto's staan ook in deze draad maar ergens anders (later en op het moment dat ik zeg "hij is gereed") De buitendiameter is 118cm en binnengat is 64cm. dat komt door de gebruikte rails. Ik heb nadat ik allerlei kritiek had gehad van de forumleden de spiraal aangepast en de stijging is zodanig dat met gemak een loc zonder rubber bandjes een 15" verstelbare moersleutel omhoog kan trekken zonder slippen. Ik raad je toch aan even naar de andere foto's te kijken anders krijg je een verkeerde indruk. Bij deze foto's was de stijging te sterk en hij was verkeerd om gebouwd. De goede foto's staan bovenaan pagina 3.

n/a

citaat:
Geplaatst door Iebor

Beste Flip, je hebt de verkeerde foto's te pakken. De stijging kon niet minder omdat anders de pantografen het dak gingen raken. Ze hebben nu een speling van 0,5 cm. De goede foto's staan ook in deze draad maar ergens anders (later en op het moment dat ik zeg "hij is gereed") De buitendiameter is 118cm en binnengat is 64cm. dat komt door de gebruikte rails. Ik heb nadat ik allerlei kritiek had gehad van de forumleden de spiraal aangepast en de stijging is zodanig dat met gemak een loc zonder rubber bandjes een 15" verstelbare moersleutel omhoog kan trekken zonder slippen. Ik raad je toc aan even naar de andere foto's te kijken anders krijg je een verkeerde indruk. Bij deze foto's was de stijging te sterk en hij was verkeerd om gebouwd. De goede foto's staan bovenaan pagina 3.



Goed dan en sorry.Maar als de doormeter van het binnengat 64cm zit je daar toch met en straal van pakweg 36cm.Dit vind ik toch erg krap gewoon al. Laat staan in een spiraal.
Ligt er natuurlijk aan met welke treinen je rijd .Door 36cm gaat niet alle materieel.
We spreken hier toch over HO hoop ik.
Gr
Flip